אוניברסיטת קולומביה והמפגינים נגד ישראל מחכים לראות מי יתקפל ראשון

אוניברסיטת קולומביה והמפגינים נגד ישראל מחכים לראות מי יתקפל ראשון

הנהלת המוסד האריכה ב–48 שעות את האולטימטום לפינוי מאהל המחאה של המפגינים נגד ישראל, ואיש אינו יודע אם השקט בקמפוס אתמול הוא רק הפוגה לפני עוד התנגשות סוערת

April 25th, 06AM April 25th, 15PM

לראשונה בשבוע החולף, אתמול (רביעי) בבוקר שגרת החיים בקמפוס באוניברסיטת קולומביה נראתה שוב כמעט נורמלית. ברחוב ברודוויי, מחוץ לכניסה הראשית לקמפוס, לא עמדו מפגינים על המדרכות ושיבחו את חמאס או קראו להטיל פצצות על תל אביב, תוך שהם מכים בתופים. נראה היה גם שמרבית המפגינים הפרו־פלסטיניים שהקימו מאהל על הדשא מחוץ לספרייה עדיין מנמנמים באוהלים שלהם. הסימן היחיד שהעיד כי אולי משהו דרמטי אינו כשורה היו נחילי העיתונאים שהסתובבו ברחבי הקמפוס, עם מצלמות ומיקרופונים בידיהם.

השקט והשלווה החריגים הגיעו אחרי לילה מתוח במיוחד בו נדמה היה שהנהלת האוניברסיטה היתה על סף הזמנת המשטרה פעם נוספת, ואולי אפילו את המשמר הלאומי. בסביבות 22:00 בליל יום שלישי, האוניברסיטה הודיעה שאם המפגינים לא יקפלו את המאהל עד חצות הם ישאו בהשלכות הקשות. מאות סטודנטים פרו־פלסטיניים התמקמו במדרכות שמקיפות את המאהל והכינו עצמם לעימותים אלימים.

עם זאת, בחלוף כמה שעות הדד־ליין לפינוי הוארך עד שמונה בבוקר והעימותים נדחו פעם נוספת. כשהדד־ליין החדש התקרב בשעות הבוקר הוחלט על דחייה נוספת של שעת הפינוי המיועדת, הפעם ב–48 שעות, בעקבות מה שהוגדר התקדמות שנרשמה בשיחות בין נציגי ההנהלה לסטודנטים המפגינים.

בשבוע שעבר נעצרו יותר מ–100 סטודנטים לאחר שנשיאת קולומביה הזעיקה את משטרת ניו יורק לקמפוס על מנת לאלץ את הסטודנטים המוחים לפנות את המחנה, שהוקם כדי ללחוץ על האוניברסיטה להתנער מישראל. אך בתוך ימים אחדים שוב הופיעו אוהלים ומאהל מחאה חדש הוקם במדשאה סמוכה.

הסטודנטים במאהל קיבלו הוראה להימנע משיחות עם עיתונאים. אנשי התקשורת גם התבקשו שלא לפרסם תצלומים של המחנה שבהם רואים פנים של סטודנטים.

על ספסל מול המדשאה בה הוקם המאהל ישב דניאל בוקני, סטודנט שנה א' ממחוז אורנג' שבקליפורניה, והתבונן בנעשה. "אני יושב כאן כבר שבוע וצופה במה שקורה", אמר. כיהודי, הוא סיפר שהוא מרגיש "קרוע מאוד". "כמובן שאני תומך ברעיון שליהודים צריכה להיות ארץ מוגנת, מדינה שהם יכולים לקרוא לה שלהם ושאפשר לחזור אליה", סיפר. "מצד אחר, כשרואים מה שקורה בפלסטין כרגע ובאופן ישיר יותר בקמפוס, אני מרגיש שמושכים אותי לשני כיוונים שונים, ואני לא מסוגל להתחייב לאף אחד משני המחנות מפני שאני לא מסכים הסכמה מוחלטת עם אף אחד מהם".

תוך שהוא נוגס בארוחת הבוקר שלו — בייגל עם גבינת שמנת — בוקני הוסיף: "להיות תקוע באמצע זה לא מקום טוב". על אף שאמר שמעולם לא הרגיש לא בטוח כיהודי בקמפוס, כמה מהקריאות של המפגינים תומכי הפלסטינים גרמו לו הרגשה לא נעימה. "'מהנהר עד הים' מצלצל נהדר עד שאתה קולט שהם מדברים על פתרון המדינה האחת, שזה משהו שאני אישית מתנגד לו נמרצות". לבוקני יש הסתייגויות לגבי המאהל, אבל גם בנוגע לתגובה של האוניברסיטה כלפי המוחים. "האם אני חושב שהמאהל הוא תגובה חסרת כל פרופורציות למצב? לגמרי. אבל גם קולומביה הגזימה בקריאה שלה למשטרה", אמר.

לידו ישבה חברתו סופי, שאיננה יהודייה. הסכסוך הישראלי־פלסטיני השתלט על חייה, אמרה בצער הצעירה ילידת נברסקה ובוגרת מדעי המוח. "החדר שלי נמצא שם", אמרה והצביעה על המעונות הצופים על המאהל. "אני לא יכולה להתרחק מהסכסוך הזה. זה מה שאני שומעת כל הזמן. כולם מדברים רק על זה בקמפוס הזה".

שני הסטודנטים אמרו שהאווירה בקמפוס כל כך מסיחה את הדעת, שהם מתקשים להתרכז בלימודים לבחירות הגמר הקרבות שלהם. הנהלת האוניברסיטה הסכימה להאריך את המועד האחרון לפירוק המאהל, אחרי שנציגי הסטודנטים הסכימו להוריד רבים מהאוהלים, למנוע זכות דיבור מדוברים שאינם חברים בקהילת קולומביה ולנקוט צעדים, "כדי שהמאהל יקדם בברכה את פני כולם". ביום שישי סולקו מהמקום כמה סטודנטים יהודים, שהוקעו כ"ציונים".

לא הרחק ממאהל המחאה, על מדשאה סמוכה לספריית לאו, ערכו סטודנטים מבית הספר לבריאות הציבור פיקניק. הם סיפרו שהחליטו ללמוד את השיעור האחרון שלהם בקמפוס המרכזי של קולומביה ולא באולם של בניין הפקולטה שלהם, ששוכן במרחק מה משם, כדי להביע את הסולידריות שלהם עם הסטודנטים המפגינים.

סטודנטים החובשים כיפה על ראשם הם בדרך כלל מחזה נפוץ בקמפוס של קולומביה, אך לא כך היה הדבר ביום רביעי בבוקר, מן הסתם גם משום שסטודנטים דתיים רבים עדיין חגגו את הפסח עם משפחותיהם. קולומביה הודיעה ביום שלישי כי סטודנטים, שמעדיפים ללמוד באופן מקוון עד סוף הסמסטר, יורשו לעשות זאת. סביר להניח שסטודנטים יהודים רבים, שחשו חוסר ביטחון בגלל המחאות נגד ישראל, העדיפו את האופציה הזאת.

בכניסה למה שזכה על ידי מקימיו לשם "מאהל הסולידריות עם עזה" ניצב שלט ועליו רשימה ארוכה, הכתובה בכתב יד, של "הנחיות הקהילה". הנחיות אלה כוללות איסור להשתמש בסמים או באלכוהול, איסור לצלם או לתעד בוידאו אנשים אחרים ללא רשותם, כיבוד גבולות אישיים והכרה ב"תפקיד שלנו כמבקרים, ושל רבים מאיתנו כמתנחלים במדינה הזאת". על קיר אבן, שגובל במאהל, תלו כמה פעילים למען ישראל יום לפני כן את דגלי ארה"ב וישראל ותמונות כל החטופים.

דובר המחאה באוניברסיטת קולומביה, קימאני ג'יימס, אמר על רקע התפשטות גל המחאה כי המפגינים לא יעזבו עד שהמוסד האקדמי יקבל את דרישותיהם. לדבריו, המפגינים דורשים שקולומביה תנתק קשר עם חברות ומוסדות "שקשורים לג'נוסייד הישראלי", תשקף את מדיניות ההשקעות שלה ותיתן חסינות לכל הסטודנטים ואנשי הסגל שהוענשו או פוטרו בגלל ההפגנות.

אמש הודיעה אוניברסיטת קולומביה כי היא מוכנה להאריך את הדד-ליין לפיזור המפגינים עד יום שישי בבוקר וטענה כי המפגינים הסכימו לכמה ויתורים, ובכלל כזה: הסרת האוהלים, אי הפעלת רמקולים ומתן אפשרות לכל סטודנט וסטודנטית להיכנס לקמפוס. ג'יימס דחה את הדברים ואמר כי האוניברסיטה פועלת שלא בתום לב ומאיימת לפנות למשמר הלאומי. דובר מטעם האוניברסיטה דחה את הדברים ומסר כי קולומביה מעולם לא איימה לפנות למשמר הלאומי. מנהיג הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים, מייק ג'ונסון, קיים אתמול ביקור נדיר באוניברסיטת קולומביה ונפגש עם סטודנטים יהודים. "המסר שלי לכל הסטודנטים שהקימו את המחנה הוא לחזור לכיתה ולהפסיק עם השטויות", אמר. "תפסיקו לבזבז את הכסף של ההורים שלכם".

2024-04-25T03:02:34Z dg43tfdfdgfd