"הצהרת חירום" של קרובי חטופים: "אם זו הדרך היחידה להחזירם - סיימו את המלחמה"

על-רקע תשובת חמאס להצעה לעסקה וכניסת צה"ל לרפיח, ביקשו משפחות חטופים בהצהרה סמוך לקריה בתל אביב את החזרת יקיריהן באופן מיידי. "העם רוצה את החטופים בבית, אנחנו שבים ומזהירים - המשך האש מסכן את החטופים"

משפחות חטופים שיקיריהן נמצאים בשבי חמאס 214 ימים, קיימו הערב (שלישי) סמוך לקריה בתל אביב "הצהרת חירום" בעקבות ההתפתחויות במשא ומתן לעסקה להחזרת קרוביהן וכניסת צה"ל לרפיח. "אנחנו דורשים מנדט מקסימלי למשלחת להמשך המשא ומתן על מנת להגיע לעסקה", אמרו קרובי החטופים בעקבות יציאת משלחת ישראלית בדרג זוטר לקהיר לשיחות על קידום עסקה. 

עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, אמרה: "זהו היום ה-214 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהינום בעזה. שמענו מגורמים המעורים במשא ומתן שמה שבאמת מונע את העסקה, מה שמפריד בינינו ובין יקירינו, היה ונשאר התחייבות ישראלית לסיום המלחמה. אנחנו אומרים כאן בצורה ברורה לנתניהו ולממשלת ישראל - אם הדרך היחידה להחזיר את החטופים היא בהתחייבות ישראלית לסיום המלחמה - סיימו את המלחמה, תחזירו אותם ותצילו חיים".

מרב סבירסקי, אחותו של איתי סבירסקי שנרצח בשבי חמאס וגופתו מוחזקת בעזה, אמרה: "ראינו פעם אחר פעם איך נתניהו תוקע מקלות בגלגלי המשא ומתן, כולל בשבת האחרונה. על חברי קבינט המלחמה מוטלת החובה להפוך כל אבן ולהסיר כל מכשול בדרך להחזרת החטופים. עליכם לדרוש מנתניהו להקנות למשלחת מנדט מקסימלי להמשך המשא ומתן על מנת לגשר על הפערים ולהגיע לעסקה".

בהצהרה דיברה גם יפעת קלדרון, בת דודו של החטוף עופר קלדרון. "גנץ ואיזנקוט, אתם נמצאים בממשלה במטרה להציל את החטופים", אמרה קלדרון. "זו ההצדקה שנתתם שוב ושוב, זה המנדט שלכם, וזו המחויבות שלכם: אל תיתנו לנתניהו לטרפד את העסקה. תעשו כל מה שצריך כדי לא להחמיץ פעם נוספת. תביאו עסקה. אל תסכימו להיות ניצבים בהצגה של נתניהו. תצילו את החטופים".

יהודה כהן, אביו של החטוף נמרוד כהן, אמר: "אנחנו מתבוננים בחרדה בפעולה הצבאית שהחלה ברפיח. ואנחנו תוהים: שבועות וחודשים אנחנו שומעים הצהרות רהב על 'רפיח', איך זה קורה שדווקא אחרי שחמאס נותן תשובה חיובית ישראל נכנסת לרפיח ומסכנת את החטופים ואת המשא ומתן?".

אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, אמרה: "העם רוצה את החטופים בבית. אנחנו שבים ומזהירים: המשך אש המלחמה בשלב זה מסכן את החטופים. המשך פעילות צבאית ברפיח אומר שאתם מוותרים על החטופים ומפקירים אותם אל מותם. תעצרו הכול ותחזירו את אהובינו הביתה. זו אולי ההזדמנות האחרונה להחזיר חטופים חיים. מי שיטרפד את העסקה עכשיו או יהיה שותף לטרפוד והפקרה, אפילו בשתיקה - הדם יהיה על ידיכם".

"ניו יורק טיימס" פרסם הבוקר פרטים חדשים על מאחורי הקלעים במגעים לעסקת חטופים והפסקת אש, שהגיעו כעת לשלב קריטי עם תשובתו של חמאס - שכוללת לפי הדיווח שינויים שלא מקובלים לא רק על ישראל, אלא גם על ארה"ב.

למרות אותה תשובה של חמאס, והפעולה הקרקעית של צה"ל שבה נכבש הצד העזתי של מעבר רפיח, ב"טיימס" מציינים כי יש עוד מקום למשא ומתן – שיחודש כנראה ביום רביעי – וכי גורמים בבית הלבן סבורים שהמהלכים של שני הצדדים, ישראל וחמאס, הם לא דרמטיים כפי שהם נראים אולי מבחוץ, ונועדו יותר לחיזוק מעמדם סביב שולחן המשא ומתן.

הגורמים האמריקניים, כך מדווחים ב"טיימס", סבורים שההצעה הנגדית שחמאס הגיש אתמול לא מהווה "הסכמה", כפי שטען ארגון הטרור, להצעה המקורית שקיבלה את ברכת ישראל וארה"ב. לצד זאת, אף שלדבריהם תשובת חמאס אינה מקובלת לכשעצמה – היא עדיין מהווה סימן להתקדמות במגעים.

מהצד השני, כך סבורים בבית הלבן, גם הפעולה הישראלית במזרח רפיח הינה ממוקדת ולא פעולה רחבת היקף בעיר שבה מאות אלפי פליטים. ב"טיימס" מתארים את הפעולה הישראלית כתגובה להרג ארבעת הלוחמים מירי פצ"מרים שלפי צה"ל בוצע מאזור מעבר רפיח. גם בצה"ל הדגישו הבוקר כי הפעולה במעבר היא ממוקדת ומוגבלת, וגורם שצוטט ב-CNN אמר בהמשך כי מטרת הפעולה היא להמשיך בלחץ על חמאס ולגרום לו להסכים לעסקה. "זו פעולה מאוד מוגבלת", אמר אותו גורם.

על פי הדיווח ב"טיימס" פריצת הדרך במגעים – אחרי חודשים של מבוי סתום בשיחות – הגיעה לפני כשבועיים, כאשר ב-26 באפריל ישראל החזירה למתווכים הצעה שגורמים אמריקניים סברו ש"שינתה את הדינמיקה" וכללה "שינויים משמעותיים" – רמז כמובן לפשרות הישראליות המשמעותיות, שלפי ממשל ביידן הפכו את ההצעה ל"נדיבה מאוד" כלפי חמאס.

ההמתנה לחמאס, ותסכול המתווכים

אחת מהפשרות הללו היא ההסכמה הישראלית לשחרר פחות מ-40 חטופים בקטגוריות ההומניטריות בשלב הראשון של העסקה. חמאס, נזכיר, טען כל העת שאינו יכול לשחרר 40 חטופים חיים לפי הקטגוריות הללו, ובמקור הציע לשחרר רק 18 חטופים. בתשובתו אתמול הסכים אמנם לשחרר 33 חטופים בשלב הראשון, אך הדגיש כי המספר הזה כולל חטופים "חיים ומתים".

לפי הדיווח, ישראל גם התגמשה באותה הצעה מסוף אפריל בכך שהסכימה לחזרת עקורים לצפון הרצועה, "כאשר התנאים לכך יבשילו". היא הציעה לשם כך הפסקת אש והגדלה של הסיוע ההומניטרי. גורמים המעורים במגעים אמרו כי "בניסיון לחשוף את הבלוף של חמאס", הישראלים עשו למעשה "העתק-הדבק" לחלק מהנוסח בהצעה שהגיש חמאס עוד במרץ.

עוד צוין בדיווח כי בהצעה הישראלית המקורית נכתב כי בשלב הראשון, שיימשך שישה שבועות, הצדדים יסכמו את פרטי השלב השני שיכלול עוד הפסקת אש באורך דומה ושחרור של חיילים חטופים. כדי לאפשר זאת, ישראל הסכימה בהצעתה ליחס גדול יותר של מחבלים שישוחררו תמורת כל חטוף בשלב השני.

הפשרות הישראליות עוררו אופטימיות בקרב המתווכים האמריקנים, המצרים והקטארים, אבל לפי ה"טיימס" שבוע שלם עבר ללא תשובה מצד חמאס – וייתכן שהסיבה לכך היא קשיי התקשורת מול מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שמסתתר לפי ההערכות במנהרות ברצועה.

2024-05-07T14:32:25Z dg43tfdfdgfd