ראש מועצת מטולה: "את רוב השרים צריך לזרוק לפח ההיסטוריה של מדינת ישראל"

7 חודשים מפרוץ המלחמה, והביקורת של ראשי הרשויות מהדרום והצפון על תפקוד הממשלה רק גוברת. "המוסריות חשובה, אבל המשפחות שלנו יותר", אמר ראש העיר אשקלון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות". ראש העיר קריית ביאליק אמר כי "חבל ארץ שלם נמצא בשליטת חיזבאללה", בעוד ראש מועצת מטולה אמר ש״למרות ראש הממשלה - אנחנו ננצח״. ראש העיר שדרות: "נתניהו אשם? גנץ ואיזנקוט מוכנים להחזיר עזתים לצפון הרצועה"

ועידת "האנשים של המדינה" מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות"

שבעה חודשים אחרי מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, ששינתה את פני המדינה, ארבעה ראשי רשויות מהדרום ומהצפון סיפרו היום (רביעי) בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" על ההתמודדות הקשה מאז אותה שבת שחורה - והעבירו ביקורת חריפה על תפקוד הממשלה. 

"ממשלת ישראל חסרת אונים"

ראש המועצה המקומית מטולה, דוד אזולאי, אמר כי הוא לא מסוגל להגיד לתושביו לחזור לבתיהם בזמן שהיישוב כל כך מטווח. "אני לא אקח את הסיכון, ואני גם לא חושב שאני הסמכות להגיד שאני יכול לעשות את זה", הוא אמר. "אנחנו כבר כמה חודשים קוראים לתושבים שלנו, ובכלל לממשלת ישראל ולצה"ל, להתכונן לקראת 1 בספטמבר, ולא סתם קבענו את התאריך הזה. צריך לזכור שאנחנו שנה מחוץ למוסדות החינוך. הקהילה במטולה התפזרה לחלוטין, אין לנו שליטה, והמשמעות היא שאם לא נחזור ב-1 בספטמבר - הילדים יירשמו במוסדות חינוך אחרים. משפחות מוצאות כבר מקומות עבודה באזורים אחרים, הן לא יחזרו אחרי שנתיים מחוץ למערכת". 

לדבריו, "עיקר הבעיה של מטולה זה הצעירים. ומי שאין לו ילדים, סביר להניח שהוא גם צעיר וזה חלק מהעניין. לכן חייבים עד 1 בספטמבר להחזיר את התושבים. אבל זה רחוק מבחינת ההיתכנות, כי כשאני שומע את ראש הממשלה נתניהו אומר אמירות אומללות, וכשאני חווה כבר שבעה חודשים את חוסר האונים ואת היעלמות ממשלת ישראל, אני פשוט לא מצליח להבין איך זה יקרה, ואני לא מבין לאן אנחנו הולכים. 

"בשבוע הבא אנחנו מציינים את יום העצמאות. לצערי הרב, אנחנו לא נחגוג את יום העצמאות, אנחנו נציין את יום העצמאות. בסוף צריך לזכור שאין לנו מדינה אחרת, ואין לי בית אחר. זה הבית שלי ואנחנו נישאר במטולה. בתור איש ימין אני אומר, למרות ראש הממשלה ולמרות הממשלה הרעה מאוד, אנחנו ננצח. אנחנו נהיה חזקים, מטולה תצמח ותשגשג עם כל מה שקורה בה - אבל צריך להתחיל להתעורר. בממשלה מנותקים. 38 שרים, אולי שלושה מהם מתפקדים. את כל השאר צריך לזרוק לפח ההיסטוריה של מדינת ישראל". 

אזולאי בכל זאת החמיא לכמה שרים שלטעמו מתפקדים כמו שצריך: "אני לא מחובר פוליטית אליהם, אבל יצחק וסרלאוף, שר הנגב והגליל, עושה עבודת קודש. הוא לא קשור אליי פוליטית, אבל כל ראשי הרשויות המפונות מקבלים פעמיים-שלוש ביום טלפון ממנו, עזרה, סיוע ותיווכים. משה ארבל מש"ס, שר הפנים, עושה עבודת קודש. כל הצוות של משרד הפנים עזר לנו, אחרת היינו מזמן קורסים. גם אלי כהן, שר האנרגיה, שעזר באופן אישי למטולה ליום שאחרי, והשרה עידית סילמן שהתחילה לעבוד קצת עכשיו באיכות הסביבה. מעבר לכך, אף אחד לא מתפקד פשוט".

"אם נפסיק את המלחמה מבלי לשנות את המציאות הביטחונית - לא עשינו כלום"

ראש העיר שדרות אלון דוידי העביר ביקורת גם הוא על הממשלה. "אנחנו עובדים עם הממשלה, יש מקומות שיותר טוב ויש מקומות שפחות טוב", אמר. "הדבר המרכזי הוא שאנחנו, מדינת ישראל, ממשלת ישראל ואזרחי מדינת ישראל, נבין שמתי שדוחים החלטות - עושים דברים גרועים יותר. אנחנו חייבים לנצח את החמאס, את הג'יהאד, את החיזבאללה. צריך להמשיך במלחמה, צריך לקיים מלחמה גם בצפון. רק זה יחזיר לנו חיים בטוחים. אנחנו כבר כמה חודשים נמצאים בעיר ו-90% נמצאים בעיר. זה קשה, אני לא אגיד שלא קשה. יש גם את ההפגזות של צה"ל וגם את הרקטות שהם ממשיכים לירות עלינו, אבל זו המדינה שלנו, זו העיר שלנו".

לדברי דוידי, "יש לי הרבה מה לכעוס על נתניהו, אני מבקר אותו בצורה פומבית וגם בחדרי חדרים. אני מבקר גם את גנץ וגם את גלנט וגם אחרים. שאף אחד לא ינסה להפיל את האחריות, כולם שם אחראים. הם חייבים להתעורר ולהבין. כמו שעכשיו לא צריך לפעול רק בקצוות של רפיח ובמעבר - צריך לכבוש את רפיח וצריך לשלוט ברצועה". 

על מטרות המלחמה אמר: "יש שלוש מטרות. מטרה אחת זה להחזיר את החטופים, מטרה שנייה זה לנצח את החמאס, ומטרה שלישית זה לשנות את המציאות הביטחונית. אם אנחנו נפסיק את המלחמה הזו מבלי שנשנה את המציאות הביטחונית בדרום ובצפון, מה יקרה? תושבי בארי יחזרו לגור שני מטר מאותן השכונות שרצחו בהן? נוכל להמשיך להתפתח? כואב לי. מי שרוצה לנצח צריך לנצח במלחמה. לנצח במלחמה זה להביס את החמאס ואת החיזבאללה, ולא רק צבאית. אנחנו חייבים גם למצוא את הפתרונות האזרחיים ואת השליטה האזרחית שם באיזושהי צורה. בלי זה, אנחנו נחזור לעוד 7 באוקטובר, וזה יהיה תאריך אחר ובמקום אחר, ונראה עוד ועוד משפחות אבלות וכאב גדול".  

דוידי הוסיף: ״הוצאתי היום פנייה לשר הביטחון ולרמטכ״ל - ׳תפסיקו להפקיר אותנו׳. כי הפקירו אותנו. מישהו מכל האלופים לשעבר שמתראיינים כל הזמן באולפנים אמר ׳טעיתי׳? צריך לנצח את חמאס, מטורף המנהיג הישראלי שיחזיר את העזתים לצפון הרצועה, כי זו תהיה ההשפלה הכי גדולה. אני נפגש עם גנץ ואיזנקוט והם אומרים שהם מוכנים לעשות את זה, אז איזו אלטרנטיבה יש לי? לתמוך במישהו שרוצה לסיים את המלחמה? אני חושב שהמקום שצריך לעשות בו את בדק הבית הכי הכי משמעותי זה משרד הביטחון וצה"ל".  

"מנהיגים צריכים לקבל החלטות - והם לא עושים את זה״

ראש העיר אשקלון תומר גלאם אמר כי הדבר שהכי מדאיג אותו הוא "התפיסה" של המנהיגים. "הם חושבים שבאשקלון או בערים אחרות יכולים לחיות במציאות שכזו, כשבכל רגע נתון יכולים לשגר טילים?״, תהה.

לדבריו, "אני קיבלתי החלטה לבטל את אירועי יום העצמאות. זה קצת הרבה יותר מורכב מערים אחרות כי העיר שלי מאוד גדולה, עם 178,000 תושבים. אף אחד לא יכול לתת לי בטוחה שאני מביא 20,000-25,000 תושבים לאירוע תחת כיפת השמיים ושלא יהיה איזה שיגור כזה או אחר, ונשלם מחיר שהוא מחיר מטורף. מצד אחד, קשה מאוד ערכית לבטל את אירועי יום העצמאות,  אבל המורכבות של לקיימו תוך כדי הלחימה, כשאנחנו רואים שיש לנו אבידות של חיילות וחיילים ואנשים שמקריבים את חייהם, אז אנחנו לא כל כך במקום של לקיים את האירוע. אבל גם אין את הבטוחה שלנו היום כאזרחים ושלנו כמנהיגים שזה לא יחזור על עצמו". 

"אם לא יגדעו את זה באיבו, זה לא ייגמר", המשיך גלאם. "אני לא רואה בשום מדינה מתוקנת דבר כזה, שיכולים לשגר מתי שהם רוצים ואיך שהם רוצים. אני לא רואה בשום מדינה מתוקנת את הדבר הלא הגיוני לפנות תושבים, במקום שייכנסו בחמאס ובכל מי שצריך להיכנס. שירחיקו אותם מגבולות המדינה, שירחיקו אותם כמה שצריך. איפה ההיגיון שבצפון הם לא נמצאים כבר כמעט שנה? בשדרות קרוב לשישה חודשים".  

גלאם אמר כי "אסור לברוח, צריך להילחם. בגלל זה יש לנו צבא. הצבא שלנו צריך להילחם ולהכות בהם, עם כל זה שאנחנו אומרים שאנחנו צבא מוסרי. המוסריות שלנו היא חשובה, אבל המשפחות שלנו הן הרבה יותר חשובות מהמשפחות של החמאס והגי'האד והחיזבאללה או מהביקורת של ארצות הברית. מנהיגים צריכים לקבל החלטות, וכשהם לא עושים את זה - זה מה שקורה. הלוואי שמנהיגי ישראל יהיו כמו ראשי הרשויות, ככה המדינה תתנהל הרבה יותר טוב.

"ערבים מבינית ערבית והם מבינים כוח, וזה מה שצריך לעשות. אנחנו כבר 20 שנה סובלים מזה. 7 באוקטובר זה סימפטום אחד מיני רבים לחוסר יציבות שלטונית של מדינת ישראל. לחוסר אחריות של אותם מנהיגים שמפילים ממשלות בשביל תפקידים כאלה ואחרים. זה חוסר אחריות משווע. ואנחנו כמנהיגים צריכים לעשות הכול כדי לדאוג לתושבים ולאזרחים שלנו, ולקבל החלטות. בן גוריון אמר פעם משפט חזק - 'אני לא נותן לעם שלי את מה שהוא רוצה, אני נותן לו את מה שהוא צריך'. העם שלנו צריך ביטחון והגיע הזמן שיהיה ביטחון במדינת ישראל". 

"חבל ארץ שלם נמצא בשליטת חיזבאללה"

ראש העיר קריית ביאליק אלי דוקורסקי אמר כי ביישוב שלו נמצאים בהמתנה לראות מה יקרה בחזית לבנון. "אנחנו נערכים לכל תרחיש", אמר. "לי ברור שאצלנו לא יפנו תושבים, גם אין לאן לפנות כבר. תל אביב מלאה, כל המקומות מלאים. אנחנו רוצים להיות מוכנים. אני לאורך שנים טוען שבעת חירום - הרשויות המקומיות ימצאו את עצמן לבדן". לדבריו, אין בעיר כעת כיתת כוננות: "היו לנו שתי כיתות כוננות, רק שבוטלו צווי 8 שלהם והם פוזרו לביתם, והיום אנחנו ללא כיתות כוננות. הן יגוייסו אם חלילה תפרוץ מלחמה". 

לדבריו, "אנחנו נמצאים במקום שיספוג הרבה מאוד טילים אם תיפתח מערכה בצפון. היו לנו לא מעט, לא יותר מדי, אבל היו לנו מספר אירועים של שיגורים לאזור של כלי טיס. אבל אין משרדי ממשלה באירוע הזה. למשל מבחינת מערכת החינוך - במרבית היישובים בארץ, בבתי הספר הוותיקים אין מרחבים מוגנים. איפה משרד החינוך שיייכנס עכשיו לאירוע? הוא היה צריך להיכנס כבר לפני חצי שנה". 

"אנחנו קלטנו כ-50 מפונים שנקלטו היטב במערכת החינוך", אמר דוקורסקי. "חלקם גם באו אליי כבר לבחון אפשרויות להישאר אצלנו ביישוב. יש לנו משלומי ויש לנו מיישובים אחרים בצפון, והיו לנו גם משדרות, שהגיעו לקריית ביאליק. וקיבלנו את כולם ונתנו להם את כל הצרכים כדי שירגישו בבית. חלקם אפילו מייצגים את העיר בתחרויות של מערכת החינוך. 

"זה עצוב בעיניי מאוד שאנשים עקורים בארצם, שהם פליטים בארצם, שאנשים בכלל צריכים לפנות יישובים. לא יכול להיות מה שקורה בצפון, שחבל ארץ שלם נטוש, ולמעשה נמצא בשליטה של חיזבאללה. שר הביטחון אמר 'אנחנו נחזיר אותם לתקופת האבן' - אבל לצערי הרב תקופת האבן קיימת היום בצפון. תקופת האבן הייתה באזור הדרום. אנחנו צריכים לשנות את הדיסקט, להפסיק להתגונן, להיות הגורם שיוזם". 

הוא הוסיף: "אנחנו נמצאים בשכונה שהכללים שהיא מבינה הם שונים לחלוטין. לצערי הרב, ברמת משרדי הממשלה הדברים לא ירדו. מדברים על תרחיש הגנרציה של העלטה, קיבלנו רשימות ממשרד הבריאות של מונשמים ואנשים שמחוברים למכונות הנשמה וכיוצא באלה. לקחנו לבדוק את הרשימות שהם העבירו, אין שום מתאם בין השמות שקיבלנו לבין האנשים עצמם. והאנשים שאנחנו מכירים אותם ביישוב כמונשמים, לא מופיעים ברשימות האלה. עד היום לא העבירו לנו לא גנרטור ולא חיבור לחשמל, לקחנו את האחריות ועשינו את זה בכוחות עצמנו כדי להקים משרד גנרציה. משרדי הממשלה לא באירוע. כאן יושבת השדרה שמצילה את המדינה. 

"הדבר שהכי אקוטי הוא לא רק להטיל עלינו את האחריות, אלא לתת לנו את הסמכויות. לתת לנו את המשאבים, את הכלים, ואנחנו ניתן את השקט הנפשי לצה"ל ולמדינה לנצח". 

2024-05-08T14:56:24Z dg43tfdfdgfd