"תמיכה חסרת תקדים למכונת ההפחדה האנטי-יהודית": המחאות באוניברסיטת ייל

באוניברסיטת העילית בקונטיקט היה שקט יחסי מאז 7 באוקטובר, ופרוץ המחאות הסוערות בה ממחיש את גודל הבעיה בקמפוסים ברחבי ארה"ב. מאות סטודנטים הקימו מאהל מחאה נגד ישראל, ושני יהודים הותקפו באוניברסיטה. "רעול פנים תקף אותי עם דגל פלסטין", סיפרה אחת מהם, "אני הראשונה - אבל לא האחרונה"

כיכר ביינקי היא אזור חביב על הסטודנטים של אוניברסיטת ייל בעיר ניו הייבן שבקונטיקט, בוודאי כשהאביב סוף סוף מגיע. בדרך כלל אפשר לראות שם עשרות צעירים עם ספרי לימוד ולפטופים עובדים קשה, כמו שאפשר לצפות ממי שהתקבלו לאחת האוניברסיטאות החשובות בארה"ב. 

כוסות סטארבקס לצד סמלי חמאס - באוניברסיטת קולומביה

אבל מאז סוף השבוע שעבר, הכיכר הזו נכבשה כמעט לגמרי על ידי סטודנטים שהקימו בה עיר אוהלים קטנה. יש שם כ-40 אוהלים, שקי שינה, רמקולים שמשמיעים מוזיקה ושפע של אוכל. מרחוק אפשר לחשוב שמדובר בפסטיבל וודסטוק קטן, אבל כשמתקרבים מגלים משהו אחר לגמרי: כמה מאות סטודנטים, רבים מהם חובשי כאפיות ופניהם מכוסות במסכות, השתלטו על הכיכר באקט הזדהות עם המאהל באוניברסיטת קולומביה - בדרישה שראשי ייל יחשפו את שמות החברות האמריקניות לייצור נשק שמסופק לישראל והאוניברסיטה משקיעה בהן.  

במשך יומיים המחאה היתה שקטה יחסית. סיבוב בין האוהלים גילה תמיכה גורפת בפלסטינים וסנטימנטים אנטי ישראלים ברורים, אבל לפחות לא היו גילויי אנטישמיות. בשבת בערב דברים השתנו כששני סטודנטים יהודים הוקפו בידי תומכים פרו-פלסטינים, ואחת מהן הותקפה ונזקקה לטיפול בבית החולים. 

"הייתי הסטודנטית היהודייה הראשונה שהותקפה בייל, אבל לא אהיה האחרונה", סיפרה סהר טרטאק. לדברי טרטאק, שמגובים בצילומי וידאו, היא וסטודנט נוסף בשם נתנאל, יהודי חובש כובע שחור וציציות, נחסמו כשניסו לתעד את מחאת האוהלים. "בכל כיוון שהלכנו הם עמדו מולנו עם ידיים שלובות, צועקים עלינו. אחד מהם השמיע מול הפרצוף של נתנאל שיר ראפ עם המילים 'לעזאזל עם ישראל'". 

לדבריה, מפגין אחד רעול פנים וחובש כאפיה תקף אותה עם דגל פלסטין, והיא נסעה לבית החולים, שם קיבלה טיפול בעין. "המחאה, המאהל, האלימות - כל זה מפר את מדיניות ייל, אבל שום דבר לא קורה בתגובה", אמרה טרטאק, "להיפך. במהלך השבוע האחרון מכונת ההפחדה האנטי-יהודית זכתה לתמיכה חסרת תקדים". 

ביום שני כבר נעצרו כמה עשרות סטודנטים שנשארו במאהל אחרי שסירבו לעזוב אותו. הלימודים בייל נמשכים כרגיל, ובאוניברסיטה מקווים שהדברים לא יחמירו בשבועות הספורים שנותרו לסיום שנת הלימודים. אבל העובדה שהמצב הפך כל כך מתוח גם באחת מאוניברסיטאות העילית שבהן היה שקט יחסי מאז 7 באוקטובר, ממחישה את גודל חבית אבק השריפה בקמפוסים בארה"ב.

ההסלמה הברורה החלה לפני שבוע, כשכמה מאות סטודנטים באוניברסיטת קולומביה הקימו מתחם אוהלים במחאה על המלחמה בעזה והתמיכה הצבאית של ארה"ב בישראל. בקולומביה יש סטודנטים יהודים רבים, ומשטרת ניו יורק החליטה לפזר את המאהל ולעצור כ-100 סטודנטים. צעד זה הביא לתוצאות הפוכות ולהתעוררות המחאה שקצת נרגעה בחודשים האחרונים. מאוניברסיטת ניו יורק, שבה נעצרו הלילה יותר מ-100 איש, דרך ייל, MIT ועד אוניברסיטת מישיגן - הוקמו מאהלים דומים לזה של קולומביה. עם התחדשות המתח, הגיעו גם האנטישמיות והקריאות הישירות להרג יהודים וישראלים.   

סטודנטים יהודים שיצאו מתחומי הקמפוס בקולומביה הוקפו בידי פרו-פלסטינים שאמרו להם "תחזרו חזרה לפולין"; קבוצת מפגינים פרו-פלסטינים קראה "לשרוף את תל אביב עד עפר", ו-"חמאס, אנחנו אוהבים אתכם, אנחנו תומכים גם בטילים שלכם"; מפגינה רעולת פנים החזיקה שלט בו קראה לגדודי אל קסאם של חמאס להפוך את היהודים בקולומביה ל"מטרה הבאה"; באוניברסיטת מישיגן הונף שלט גדול "תחי האינתיפאדה" וחולקו פלאיירים בהם נאמר "הזמן לאינתיפאדה השלישית הוא עכשיו". 

תקרית משמעותית במיוחד התרחשה כשנחסמה כניסתו לקמפוס של פרופ׳ שי דוידאי מבית הספר לעסקים של קולומביה. דוידאי הודיע ברשתות החברתיות כי הוא מתכנן להיכנס לקיים "ישיבה שלווה" באזור שבו נמצאים המפגינים הפרו-פלסטינים, ובעקבות זאת חסמה האוניברסיטה את תעודת הזהות האוניברסיטאית שלו - שרק איתה אפשר בימים אלה להיכנס לקמפוס הראשי. 

סמנכ"ל התפעול של האוניברסיטה, קאס הולוואי, פגש את דוידאי בכניסה ואמר לו שלא יאפשרו לו להיכנס. דוידי טען כי הולוואי הבטיח לו שיוכל לקיים הפגנה נגדית באזור הנפרד מהמאהל, אבל הוא דחה את ההצעה ואמר כי היא "המשך של שישה חודשי השפלת קהילה היהודית". דוידאי הוסיף בציוץ להולוואי: "פאק יו, קאס", וסיכם כי "אנחנו נמצאים ב-1938". המתיחות בקולומביה הביאה לכך שהאוניברסיטה החליטה כי הלימודים אתמול יתקיימו מהבית.

בערב החג גם החלה האוניברסיטה להרגיש את הנזקים הכספיים, כשאחד התורמים הגדולים שלה, רוברט קראפט, הודיע כי הוא מפסיק לתמוך בה. קראפט, הבעלים של קבוצת הפוטבול ניו אינגלנד פטריוטס, תרם לקולומביה עשרות מיליוני דולרים במאה ה-21, כולל בניית 'מרכז קראפט לחיים יהודיים׳ באוניברסיטה. 

בהודעה שפרסם כתב קרפאט: "אני עצוב מאוד על השנאה הארסית שממשיכה לצמוח בקמפוס וברחבי ארצנו. אני כבר לא בטוח שקולומביה יכולה להגן על הסטודנטים והצוות, ולא נוח לי לתמוך באוניברסיטה עד שתנקוט פעולה מתקנת". ההודעה של קראפט רק תגביר את הלחץ על נשיאת קולומביה, נמאט שאפיק, ששומעת קריאות להתפטרותה משני צדי המתרס. 

למרות שחוץ מקולומביה, סך כל המשתתפים במחאות האלה ברחבי הקמפוסים בארה"ב מגיע לאלפים בודדים והרוב שקט, האירועים האנטישמיים המזעזעים באזור קולומביה תפסו כותרות ראשיות בארה"ב במהלך החג. הנשיא ג'ו ביידן, שמנסה להלך על חבל דק פוליטי דק מאוד בין תמיכתו המוחלטת בישראל לתזוזה המאסיבית לצד השני במפלגה הדמוקרטית, אמר שלשום כי הוא "מגנה את ההפגנות האנטישמיו ובגלל זה הקמתי תוכנית להתמודד עם זה". 

ביידן אמר את הדברים בתשובה לשאלה במהלך אירוע משותף עם חברת הקונגרס בדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, שהיא אחד הקולות הפרו-פלסטינים הבולטים בקונגרס, וככל הנראה זו הסיבה שבגינה הוא גם הוסיף בהמשך המשפט כי "אני גם מגנה את אלה שלא מבינים מה קורה עם הפלסטינים". 

2024-04-24T04:59:59Z dg43tfdfdgfd