תלונות בכנסת נגד אלימות משטרתית בהפגנות: "קצין בכיר נתן לי שתי סטירות"

רינה ננדה וקסמן, שהפגינה בקיסריה, סיפרה על אלימות שחוותה משוטרים: "צעקו עליי ולא נתנו לי ללכת לשירותים. עשיתי פיפי במכנסיים". בוועדה לביטחון לאומי התלוננו בפרט נגד משטרת חדרה: "יש לי חבלות עקב המעצר, אני לא ישן ומתפקד". נציג המשטרה בדיון: "אנחנו מתמודדים עם שיימינג, שומרים על איזון ומידתיות"

"עמדתי בקיסריה עם שלט, ומבלי שעשיתי דבר שעט לעברי קצין בכיר ונתן לי שתי סטירות": הוועדה לביטחון לאומי התכנסה הבוקר (שלישי), לבקשת כמה חברי כנסת, כדי לדון בהתנהלות משטרת חדרה בהפגנות בקיסריה. במהלך הדיון עלו עדויות קשות של מפגינים על אלימות שוטרים שהופנתה נגדם במהלך המחאות, ועל הפרה של חוק המעצרים.

יוזם הדיון, ח"כ גלעד קריב מהעבודה שנמצא בהפגנות רבות, אמר לנוכחים בתחילתו כי שניים מהאנשים שנרשמו לדיון והיו אמורים לדבר, לא הגיעו. "הראשון הוא לירון, שנעצר על ידי המשטרה ופונה בלילה לאיכילוב. סרטונים מצביעים על אלימות קשה מצד שוטרים נגדו", סיפר. "הדוברת השנייה היא ד"ר יולנדה יבור, שנמצאת במעצר, למרות שההתנהגות שלה בהפגנה הייתה ללא דופי".

ח"כ קריב מחה על היעדר נציגות בכירה של המשטרה בדיון ועל התעלמות הפיקוד הבכיר מפניות של ח"כים ואזרחים בנוגע להתנהלות משטרת חדרה בהפגנות בקיסריה. "אנחנו פועלים להגן על זכות המחאה של האזרחים וגם על המשטרה, ועל יכולתה לפעול רק במסגרת החוק וממניעים ענייניים", מסר.  עוד הוא אמר כי "יש במשטרה מגמה מטרידה מאוד של אי הקפדה על זכויות אזרח, וזכותם של מפגינים למחות נגד החלטות הממשלה".

בהמשך נשמעו עדויות של מפגינים שספגו לדבריהם אלימות מצד שוטרים ממשטרת חדרה, כמו זו של רינה ננדה וקסמן. היא סיפרה בדמעות, כשכף ידה חבושה, כי בעת שעמדה בהפגנה בקיסריה עם שלט קיבלה שתי סטירות מקצין במשטרה. לדבריה, "שנייה אחר כך הוא אחז אותי וניסה להעלות אותי מעל מחסום. יש הקלטה של כל הסיפור הזה, שהוא אומר לי 'בואי, אני אראה לך מה זה'. המוחים הצליחו לסייע לי. אחר כך כשעמדתי מאחורה ורעדתי מפחד, יותר מ-10 שוטרים הקיפו אותי, הפילו אותי ועוד אישה על הרצפה, והתוצאות של כל זה הן על הגוף שלי".

בהמשך אמרה כי "לקחו אותי והטיחו אותי ליד הזינזנה ושם, אני לא מתביישת לספר, עשיתי פיפי במכנסיים. אישה בת 55 שלא נתנו לה ללכת לשירותים. אני יכולה להיות אמא של כמה מהשוטרים שדיברו איתי מאוד לא יפה. בתחנה חיכיתי שלוש שעות וחצי ואותו קצין בכיר הגיע, צעק עליי, השתמש כלפיי בשפה לא יפה ועשה ממני משוגעת שממציאה דברים. אני זאת שהוכיתי, אבל בכתב האישום אומרים שאני פצעתי והיכיתי את הקצין ושאני זאת שהפכתי את המחסומים בכוח. בצילומים רואים בדיוק את ההפך - שהרימו אותי ואת יולנדה מעל המחסומים. במעצר חוויתי אירועים שפחדתי על הכבוד הנשי שלי. כשנלקחתי לדיון בבית המשפט שוטרת שיכולה להיות הבת שלי הכריזה עליי בתור 'סחורה' לאנשים של השב"ס שחיכו שם. היא 'הביאה סחורה' אליהם. אלו דברים שלא יכולים להתקיים במדינה דמוקרטית".

אל"מ במילואים שמי עטר סיפר באריכות ובדמעות על מעצרו האלים בביתו בקיסריה, שגרם לרגרסיה בטיפול שלו כהלום קרב. "אני בן 76 ואני הלום קרב ברמה גבוהה", שיתף. "הגיעו אלי הביתה 30 שוטרים בזמן שישבו אצלי חברים מימי שירותי בצה"ל. בעקבות המעצר שלי אני סובל מחבלות ולא מצליח לישון ולתפקד". לירז רימון מפרדס חנה-כרכור הוסיף כי בכל פעם שמגיע מפקד המחוז דני לוי להפגנה יש החמרה ביחס למוחים, ותיאר מקרה שבו מכת"זית התיזה זרם בכינון ישיר על מפגינים שעמדו על מדרכה וגרמה לפציעתם של עשרה מהם.

נצ"מ גלעד בהט השיב על הטענות בשם המשטרה: "נשמעו הרבה מאוד דברים והם גרסה של צד אחד לאירועים. המשטרה אחראית לביטחון הציבור כולו - המוחים, תושבי המקום ונבחרי הציבור. אחד מהערכים שחשובים מאוד למשטרה הוא חופש הביטוי, אבל חופש הביטוי נגמר במקום שבו מתחילות עבירות פליליות. ככל שיש אירועים שבהם יש חשד ששוטרים התנהלו שלא כדין, יש ערכאות שחוקרות את השוטרים".

סנ"צ יניב רונן הוסיף: "אנחנו שומרים על האיזון והמידתיות הנדרשים. אנחנו מתמודדים עם שיימינג מתמשך לגבי קצינים ובני משפחותיהם, אבל אף אחד לא מונע מהמוחים להגיד את האמרות שלהם. יש קו עדין בין מחאה לגיטימית לעבירה פלילית. יש מעצרים, ואנחנו מביאים את האנשים לתחנה ולבית משפט. לחלק מהדברים יש תימוכין וסרטוני וידאו".

ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד אמרה בדיון כי היא מכבדת את המשטרה, אך הייתה בהלם כשראתה סרטונים של שוטרים "נכנסים במפגינים" לדבריה. ח"כ עופר כסיף מחד"ש-תע"ל הוסיף כי יש אין-ספור מקרי אלימות שנתקל בהם על גופו, ושטויחו לאחר מכן. "במקום להגן על משפחות החטופים ולתת להן למחות, תוקפים אותן", אמר.

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל, סיכם את הדיון: "שמעתי את העדויות וגם לי ירדו דמעות. אני מצפה מהמשתתפים להקשיב בדיון לכל התשובות. נקיים דיון המשך בהשתתפות נציגות בכירה של המשטרה - המפכ"ל, מח"ש ומפקד המחוז - ונקבל תשובות על השאלות ששאלנו כאן. הפגנה היא הדרך הכמעט הכי טובה שיש לציבור לבטא את עצמו באופן פומבי, אך יחד עם זאת יש לנו את אותה חובה לשמור על הסדר והאינטרס הציבוריים".

2024-05-07T13:02:15Z dg43tfdfdgfd