תכנים אנטישמיים ו"שטיפת מוח מכוונת": טיקטוק תיחסם בישראל?

משרדי הממשלה שוברים את הראש כיצד להתמודד עם הרשת החברתית שמלאה בהסתה אנטי-ישראלית, ומורידה את החשיפה לתכנים פרו-ישראליים. הבעיה: החוק הישראלי מיושן ואינו מספק מענה. אלו האפשרויות שנבחנות, וגם: השרים הישראלים עם הכי הרבה עוקבים

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר במשרד החוץ ושתוכנו הגיע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות", נדונו דרכים להתמודדות עם האתגרים שמציבה רשת טיקטוק, בהיותה רשת המלאה בתכנים אנטישמיים ואנטי-ישראליים. בין ההצעות שעלו בדיון להגביל השימוש ברשת החברתית בישראל ואפילו לחסום אותה אם לא תנקוט צעדים להגברת השקיפות ולהגבלת השיח הרעיל.

אפשרות נוספת שנבחנה היא לאסור על עובדי מדינה בישראל להשתמש באפליקציה בדומה לצעד שנקט הממשל האמריקני נגד האפליקציה הסינית. את הדיון יזמו באגף דיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ והשתתפו בו נציגים מהמועצה לביטחון לאומי, מערך ההסברה הלאומי, משרד התפוצות ולשכת הפרסום הממשלתית.

בקרב המשתתפים שררה תמימות דעים בכל הנוגע לתפקיד שממלאת טיקטוק בכל הקשור לאירועי 7 באוקטובר ואלה שבאו אחריהם. אחד הנוכחים התייחס ל"שטיפת המוח המכוונת" אותה עוברים המשתמשים ברשת ואמר: "הדבר נכון לתכנים אנטי-ישראליים המקבלים חשיפה אדירה, בניגוד לתכנים פרו-ישראליים שמוסרים במהירות על ידי הפלטפורמה עצמה. הסכנה הטמונה בפעילות הפלטפורמה אינה רק סכנה לישראל או ליהודים בעולם, מדובר בסכנה לעולם החופשי”.

בדיון נאמר, כי ההטיה של טיקטוק מאז 7 באוקטובר מתבטאת הן בהסרת תכנים שמועלים על יד הצד הישראלי, והן במתן חשיפת יתר לתכנים אנטי-ישראליים. הרשת הנמצאת בבעלות סינית מהווה מקור חשוב בצריכת החדשות על ידי צעירים ברחבי העולם. בסקר שקיים לאחרונה מכון PEW האמריקאי נמצא כי שליש מהצעירים בארה"ב צורכים החדשות דרך הרשת. דובר אחר בדיון ציין: "מכיוון שהאתגר הוא אתגר של דמוקרטיות רבות במערב, נכון לעבוד בשיתוף פעולה עם מדינות אחרות ולתאם המהלכים יחד עימן”.

היו שהציעו בדיון לשקול לחסום את הרשת אם לא ינקטו הצעדים המתאימים להגברת השקיפות ולהגבלת השיח הרעיל. עוד אמר אחד הנוכחים, כי אין מדובר בפלטפורמה המייצגת שיח דמוקרטי אותנטי, אלא פלטפורמה שנועדה לעצב התודעה בדרכים עקלקלות. בדיון צוין כי החוק הישראלי מיושן ואינו מתייחס לבעיה ולכן נחוצה חקיקה שאותה צריכים להוביל משרד המשפטים ומשרד התקשורת. בין הדוגמאות שהובאו להטיה בטיקטוק ניתן היה לראות את סירוב הרשת להעלות קמפיינים ישראליים לשחרור החטופים, או הסרת תכנים הכוללים את צמד המילים "ביחד ננצח".

בדיון צוטטו גורמים שהעלו ההשערה כי מדובר ביד מכוונת מצידה של סין, אשר מאז תחילת המלחמה בעזה נמצאת לחלוטין בצד הפלסטיני. עמדתה של סין נגזרת גם בנושא זה מהמאבק המתמשך עם ארה"ב וכל מי שנמצא בצד האמריקאי נתפס מראש כיריב.

"חזית בינלאומית מאוחדת"

משתתף אחר בדיון התייחס למה שקורה בימים אלו בקמפוסים בארה"ב וקישר זאת לתכנים האנטי-ישראליים אותם צורכים הצעירים בארה"ב. "אם הפלטפורמה לא תיאלץ לתת דין וחשבון על ההטיה שבה, ואם היא לא תידרש לפעול בשקיפות, הדבר לא ייפסק בהפגנות נגד ישראל. 

"בקרוב עתידות להתקיים בחירות הן בארה"ב והן באיחוד האירופי והמעורבות של הרשת תהווה מהלך חשוב במלחמת ההשפעה שכבר מתקיימת בין המעצמות. רק חזית בינלאומית מאוחדת תוכל לבלום את התופעה".

המפרסמים בורחים

היו שציינו כי מפרסמים ישראליים לא מעטים כבר מדירים רגלם מלפרסם ברשת זו בגין ההטיה האנטי-ישראלית. ההטיה השלילית קיבלה אישור גם בדבריו של ברק הרשקוביץ, הבכיר הישראלי שהתפטר מטיקטוק לאחרונה: "התפטרתי מטיקטוק. אנחנו חיים בתקופה שבה עצם הקיום שלנו כיהודים וישראלים מותקף ובסכנה. בעידן כזה לא יציב, סדרי העדיפויות של אנשים מתחדדים. עם ישראל חי", כתב. 

בדיון נשקלו מספר דרכים להתמודדות עם האתגר הסיני החל מצעדי חקיקה אגרסיביים דוגמת אלו הננקטים בימים אלו בארה"ב, דרך הליכי רגולציה אשר יחולו על כלל הפלטפורמות בדומה לגישה שאותה נוקט האיחוד האירופי. בקרוב יתקיים דיון נוסף במטרה להציע למקבלי ההחלטות לאסור על עובדי המדינה להשתמש באפליקציית טיקטוק בדומה לאופן שבו אסר הממשל האמריקאי על עובדיו להתקין האפליקציה בטלפונים הניידים שברשותם. ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "איננו נוהגים להגיב על תוכן הדברים שנאמרים בדיונים פנימיים". 

"הוול סטריט ג'ורנל" פירסם בדצמבר האחרון תחקיר – עיתונאים רשמו מספר חשבונות בפלטפורמה כמשתמשים בני 13. תוך שעות החשבונות החלו להיחשף לתכנים הקשורים למלחמת ישראל-חמאס מתוך 4,800 סרטונים שנבדקו, 59 אחוזים היו פרו-פלסטיניים, 15 אחוזים פרו-ישראליים, והיתר ניטרליים. 

2024-04-24T21:32:37Z dg43tfdfdgfd