תיעודים לפני פעולה ברפיח: לוחמי הנח"ל בפשיטות במסדרון נצרים, עזתים בחוף הים

בזמן שהצבא ממתין לאישור הדרג המדיני לפעולה ברפיח, החליפו לוחמי מילואים משתי חטיבות את צוות הקרב של החטיבה הירוקה בהחזקת הפרוזדור שחוצה את הרצועה. כ-150 אלף פלסטינים עזבו את רפיח לחאן יונס הסמוכה, אחרים ניצלו את השרב לרחצה בחוף הים המקומי. דיווחים: כך פועלת מצרים לבלום את הפעולה

החטיבה הירוקה יוצאת מרצועת עזה - חמישה חודשים מאז תחילת התמרון ברצועה ואחרי סיום משימת החזקת פרוזדור הביתור נצרים והרחבתו: לוחמי מילואים משתי חטיבות של אוגדה 99 מחליפים בימים אלה את לוחמי החטיבה הסדירה של הנח"ל במשימה הקבועה היחידה שנותרה לצה"ל בשטח העזתי - החזקת מסדרון לאורך כשמונה קילומטרים מדרום לעיר עזה, ובין נקודת הגבול הסמוכה לקיבוץ בארי עד לחוף העזתי. תיעודים שמתפרסמים בצהריים (חמישי) מציגים את פעילות אוגדה 162 בהובלת צוות הקרב של חטיבת הנח"ל במרחב מסדרון מרכז הרצועה ותקיפות חיל האוויר באזור, ומנגד עזתים רבים שמנצלים את מזג האוויר השרבי לרחצה בחוף הים ברפיח. 

חטיבת הנח"ל יוצאת ועימה אוגדת החוד הסדירה של פיקוד הדרום, 162 שכבר נמצאת בנוהל קרב מתקדם כחלק מההכנות לפעולה קרקעית בדיר אל-בלח ונוסייראת במרכז הרצועה ורפיח בדרומה. צה"ל השלים את ההכנות לפעולות אלו, וממתין לאישור הדרג המדיני. מרגע שיינתן "האור הירוק", יהיו לפחות שלושה שבועות של תהליך פינוי אוכלוסייה, בעיקר מרפיח, למרחבי מחסות שהצבא סימן צפונה משם. 

בחודש האחרון זיהו בצה"ל כבר כ-150 אלף פלסטינים, מתוך יותר ממיליון, שעזבו את רפיח לחאן יונס הסמוכה שממנה יצא צה"ל. בפעולות סביב פרוזדור נצרים בחודשים האחרונים חוסלו לפי נתוני צה"ל כאלף מחבלים, כאשר רק במהלך חג הפסח צה"ל ביצע 183 תקיפות מהאוויר ומהקרקע באזור המסדרון נגד יעדי חמאס. 

הצבא השלים להסדיר הנדסית את הפרוזדור, הקים בו בסיסים לטובת שהות מבצעית נוחה ובטוחה ללוחמים ובמרחבו גם איתר והשמיד כ-20 קילומטרים של מנהרות שאפשרו חיבורים בין גדודי חמאס. כיום הנסיעה המהירה במסדרון מושלמת בתוך שמונה דקות.

אוגדה 162 פעלה בגזרת מסדרון מרכז הרצועה בשלושת החודשים האחרונים. צוות הקרב של חטיבת הנח"ל ביצע חמישה מבצעים חטיבתיים במרחב שאטי, זייתון, שיפא, נוסייראת ומבצע במסדרון מרכז הרצועה. הלוחמים בשיתוף כוחות יהל"ם והנדסה איתרו והשמידו יותר מ-20 קילומטרים של תוואי תת-קרקעי במרחב המסדרון, חלקו חוצה מצפון לדרום הרצועה. 

לפי דובר צה"ל, "המסדרון מהווה מרחב המפריד בין צפון לדרום רצועת עזה, משם הכוחות ביצעו פשיטות ממוקדות רבות, התקפות ומארבים יזומים. הלוחמים אפשרו מעבר סיוע הומניטרי באופן שוטף. כוחות האוגדה ביצעו במרחב עבודות הנדסיות, יצירת תשתיות לוגיסטיות ותקשוביות כדי לאפשר לכוחות חופש פעולה מיטבי".

מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה יאיר צוקרמן, אמר: "משימת צוות הקרב החטיבתי לאפשר מעבר הומניטרי ולבסס את המסדרון עם מאמצים לוגיסטיים שונים על-מנת לאפשר יציאה ממנו לפשיטות אוגדתיות וחטיבתיות גם בצפון הרצועה וגם בדרומה. עצם ההימצאות של צוות הקרב החטיבתי, עצם הנוכחות של הכוחות הלוחמים המתמרנים ויכולת האש, הביאו להישגים הרבים". 

בתוך כך, מקורות מצרים אמרו לערוץ הקטארי "אל-ערבי": "קהיר דנה עם ראשי המוסד והשב"כ על הרעיון להתגבר על המחלוקות בנוגע למשא ומתן בתמורה להקפאת הפעילות ברפיח. ראשי המוסד והשב"כ ידונו בהצעות המצריות עם קבינט המלחמה ויחזירו תשובה לקהיר. קהיר הציגה הצעה חדשה לחידוש עסקת החטופים על בסיס 'מסגרת פריז'. קהיר מנהלת מגעים אינטנסיביים כדי למנוע מישראל לבצע פעולה צבאית ברפיח".

גם בערוץ הסעודי "אל-חדת'" פרסמו ממקורותיהם כי מצרים הגישה יוזמה למשלחת הישראלית "להקפיא את הפלישה לרפיח בתמורה להתנעת המשא ומתן". ב"אל-חדת'" צוין עוד כי מצרים העבירה למשלחת הישראלית את הצעת חמאס להפסקת אש מוחלטת של שנה בתמורה להפסקת התקיפות נגד ישראל.

בערוץ "אל-ערביה" בדובאי דיווחו כי היוזמה המצרית שהוגשה לראשי השב"כ והמוסד כללה הפסקת אש שכוללת שלושה שלבים, כל אחד מהם למשך שישה שבועות, או שני שלבים שכל אחד מהם למשך 10 שבועות. עוד דווח ב"אל-ערביה" כי מצרים העבירה לישראל הצעה של חמאס לעצור את המלחמה בתמורה לתוכנית להקמת מדינה פלסטינית. 

2024-04-25T11:44:57Z dg43tfdfdgfd