תחקיר הגרדיאן: "ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בתקיפה בדרום לבנון ב-27 במרץ"

לפי תחקיר שהתפרסם היום (שני) בעיתון "הגרדיאן", מומחי זכויות אדם טוענים כי ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בתקיפה אווירית שבוצעה לעבר מתקן בריאות בעיירה אל-הבאריה בדרום לבנון ביום 27 במרץ. לפי הדיווח, בתקיפה נהרגו שבעה פרמדיקים מתנדבים בגילאי 18-25. 

מדיווחי דובר צה"ל מאותו יום, עולה כי בתקיפה האווירית שהתרחשה באל-הבאריה, שהוגדרה כ"חריגה", חוסלו שבעה מחבלים, ביניהם אחד בכיר, מהזרוע הצבאית של ארגון "אל-ג'מעה אל-אסלאמיה", ארגון המקיים קשרים עם חמאס וחיזבאללה.

הטרגדיה בכרם שלום: מספר ההרוגים עלה לארבעה

מהות ההפרה, לפי הדיווח, נעוצה בסוג הנשק שהופעל וכן בהפנייתו לעבר מרכז רפואי בו שהו לכאורה צוותים רפואיים, המוגנים על ידי החוק הבינלאומי, ותקיפתם נחשבת לפשע מלחמה. 

נזכיר כי חמישה ימים לאחר התקיפה באל-הבאריה, התרחשה תקרית הרג עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי בעזה, שעוררה ביקורת חריפה כלפי התנהלות ישראל.

תחקירני "הגרדיאן" הגיעו לזירת האירוע באל-הבאריה, אספו ממנה ראיות וניתחו אותן. לפי הדיווח, באתר נמצאו שרידי פצצת MPR ישראלית במשקל 500 ליברות וכן מערכת JDAM בייצור אמריקאי. מערכת זו מכונה בישראל "ברד כבד" ומטרתה להפוך פצצות אוויר פשוטות ל"פצצות חכמות". 

לפי הדיווח, מומחי זכויות אדם טוענים כי אספקת הנשק על ידי ארה"ב לצורך תקיפה זו הינה מנוגדת ל"חוק לי" משנת 1997, לפיו חל איסור על משרדי ההגנה והמדינה של ארה"ב להעניק סיוע לכוחות ביטחון זרים כאשר יש "מידע אמין" לפיו הם ביצעו הפרות גסות של זכויות אדם.

עקב הדיווחים, גובר הלחץ הציבורי על ארה"ב לעצור את העברת הנשק לישראל.  כזכור, אתמול פורסם על ידי ברק רביד כי הבית הלבן עיכב שני משלוחי נשק לישראל ולא מסר הודעה על כך. 

עוד דווח ב"גרדיאן" כי מדוברות המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב נמסר שארה"ב מודעת לדיווחים על התקיפה באל-הבאריה וכי היא בקשר עם עמיתיה בישראל על מנת לקבל מידע נוסף. עוד נמסר כי ארה"ב פועלת ללא הרף על מנת להבטיח שהשימוש באמצעי לחימה שמסופקים מצידה יעשה בהתאם לחוק הבינלאומי. 

2024-05-06T09:49:54Z dg43tfdfdgfd