שוטרים מתעדים מפגינים ללא סמכות בעזרת טלפונים ניידים

שוטרים מתעדים מפגינים ללא סמכות בעזרת טלפונים ניידים

הנוהג קורה גם כשיש בסביבה מצלמות ייעודיות לכך, והוא גבר ביתר שאת בחודשים האחרונים. הנוהל הקיים במשטרה מתיר תיעוד באמצעות המכשיר הסלולרי לצורך איסוף ראיות בלבד. על אף זאת, שוטרים צילמו מפגינים גם כשלא התרחשה הפרת סדר

May 02nd, 06AM May 02nd, 06AM

שוטרים מתעדים מפגינים במכשירים הסלולריים שלהם בלא סמכות, ואף על פי ששוטרים נוכחים במקום עם מצלמות ייעודיות לכך. נוהג זה החל בשלוש השנים האחרונות וגבר ביתר שאת בחודשים האחרונים. ל"הארץ" נודע כי במשטרה עובדים על נוהל מעודכן בעניין, ואולם זה טרם פורסם, והתיעודים האמורים הפרו את הנוהל הקיים. במשטרה מסבירים כי יש צורך מבצעי בתיעוד המפגינים, בעיקר כשהם עצמם מתעדים את פעולות המשטרה. ועוד אומרים בארגון כי התיעודים משמשים לצורכי חקירות, אך גם לצורכי דוברות והפצת חומרים לתקשורת.

על פי פקודת המשטרה הקיימת שוטר רשאי לתעד במכשיר הסלולרי שלו לשם איסוף ראיות בלבד, ורק אם אין ברשות השוטרים במקום אמצעי תיעוד משטרתי אחר, או אם מדובר באירוע בלתי צפוי. ועוד הפקודה קובעת כי העברת החומרים תיעשה רק על ידי יישום רשמי וייעודי של המשטרה, וכי לאחר העברתם השוטר המתעד מחויב למחוק את הסרטונים מהמכשיר שלו.

אף על פי כן שוטרים מתעדים מפגינים גם כשיש בסביבה שוטרים עם מצלמות גוף ויחידות לתיעוד מבצעי. כך למשל ביום שני, מוצאי החג, הודלקה מדורה בהפגנה למען שחרור החטופים בדרך בגין בתל אביב. מפקד הכוח שם הורה לאנשיו להיכנס לאזור המדורה וביקש מכמה מהם שלא לבצע מעצרים אלא לתעד את מי שעומד סמוך לאש (רובם מפגינים שלא השתתפו בהדלקתה). באותה הפגנה צילם שוטר בעודו מחייך קבוצת מפגינים, ובהם עינב צנגאוקר שבנה מתן חטוף בעזה. בעקבות התקרית התפתח עימות בין הצדדים.

בתיעודים אחרים שאסף פרויקט alimut.org, ושהגיעו לידי "הארץ", נראים שוטרים מצלמים אזרחים בהפגנות בעזרת המכשיר הסלולרי שלהם — גם כשאין הפרת סדר במקום. ל"הארץ" אף נודע כי בניגוד לנוהל, שוטרים מעבירים את החומרים באמצעות תוכנות העברות מסרים רגילות ולא ייעודיות, ואין כל פיקוח המוודא שהחומרים נמחקו מהמכשירים שלהם.

באגודה לזכויות האזרח פנו כמה פעמים בשנים האחרונות למשטרה בדרישה להתקין נוהל מסודר לצילום בהפגנות. "מחלק מהעדויות עולה ששוטרים מתעדים באופן מופגן משתתפים מסוימים שכביכול נושאים מסרים 'בעייתיים'", דוגמת מפגינים שמחזיקים דגלי פלסטין או כאלה שמפגינים נגד הכיבוש", כתבה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה. "לדברי מפגינים ששוחחנו עמם, התיעוד שלהם בידי שוטרים מייצר חשש שמא הם "מסומנים" והמשטרה תתנכל אליהם בהמשך או שמא המשטרה אוספת מידע עליהם". בהמשך לכך דרשה סוצ'יו כללים ברורים בנוגע לצילום מפגינים, שימנעו פגיעה בלתי מידתית בזכויות שלהם.

פרופסור מיכאל בירנהק, חוקר תחום הפרטיות מהפקולטה למשפטים אוניברסיטת ת"א, אומר כי הפעולה של השוטרים מחייבת עיגון בחוק. "מצד אחד ההפגנות מתקיימות במרחב ציבורי וכל אדם רשאי לצלם במרחב הזה, אבל מצד שני הם לא אנשים פרטיים בהפגנה, הם גורם שלטוני, ולכן כל פעולה שלהם מחייבת עוגן של סמכות בחוק", הוא מסביר. "גם השוטר נמצא שם בתפקיד, גם השוטר הסמוי. צילום של אדם במרחב על ידי שוטר היא פעולה של הפעלת כוח ולכן מחייבת הסמכה מפורשת או לכל הפחות נוהל מסודר. בגלל שיש להם מצלמות גוף ויחידת הסרטה וכל כך הרבה מצלמות, כולל אלה של המפגינים, אז אני לא יודע מה הצורך של השוטרים שעושים את זה. אצלי נוצר הרושם שהשוטרים משתמשים במצלמה כדי להרתיע, להפחיד, לסמן מפגינים. מה שנוצר זה מעין מלחמת מצלמות בין השוטרים למפגינים".

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "המשטרה פועלת למימוש חופש הביטוי והמחאה ונערכת לכל אירוע בכוחות מותאמים על מנת לאפשר למוחים את מימוש זכותם הדמוקרטית, תוך שמירה על שלומם, לצד פגיעה מינימלית בשגרת החיים. בתוך כך, כאשר מבוצעות עבירות או הפרות סדר, מחויבותה של המשטרה להפסיקן תוך אכיפת החוק". ועוד נמסר כי "לא אחת מופנות כלפי השוטרים הפועלים בשטח טענות חסרות אחיזה במציאות הכוללות תיעודים חלקיים ומגמתיים, אשר נסתרות באמצעות תיעוד מיידי שמשקף את האמת העובדתית".

2024-05-02T03:15:22Z dg43tfdfdgfd