קרובי חטופים שהפגינו ליד מעוז הליכוד נחקרו - ושוחררו בתנאים: "אל תגיעו להפגנות ללא אישור"

אחיינו של החטוף אברהם מונדר ואחותו של מתן צנגאוקר זומנו לחקירה עקב השתתפותם בהפגנה סמוך למצודת זאב בת"א בצאת החג, שם פרצו עימותים בין המשטרה למפגינים. הם שוחררו בתנאי שמגביל את הגעתם למחאות: "הממשלה מנסה להפחיד אותנו עם חקירות, זה לא יעבוד"

משפחות חטופים הפגינו היום (רביעי) מול משטרת תל אביב, לאחר שקרובי משפחה של החטופים מתן צנגאוקר ואברהם מונדר זומנו לחקירה עקב השתתפותם בהפגנה שהתרחשה שלשום בעיר. אלפי בני אדם הפגינו סמוך לבסיס הקריה עם צאת החג. בהמשך עברה ההפגנה למצודת זאב - מעוז מפלגת הליכוד - שם פרצו עימותים עם המשטרה, וחמישה מפגינים נעצרו.

אחיינו של מונדר, שחר מור (זהירו) זומן לחקירה בשעה 10:30, ואחותו של צנגאוקר, נטלי, זומנה גם היא אחר הצהריים. השניים נחקרו ושוחררו בתנאים מגבילים. לפי עורך דינה של נטלי, היא שוחררה בתנאי שלא תוכל להפגין למען שחרור אחיה במשך 15 ימים בהפגנות שלא יאושרו על ידי המשטרה. 

כ-20 תומכים ליוו את נטלי לחקירה במשטרת לב תל אביב, בהם חברי הכנסת נעמה לזימי וגלעד קריב מהעבודה. המשטרה מייחסת לצנגאוקר תקיפת שוטר, שימוש פחזני באש והתנהגות שעלולה לפגוע בסדר הציבורי. 

זהירו אמר ל-ynet כי "אני עומד מאחוריי מה שכתבתי, ההפחדות האלו לא יעבדו. החקירות האלו לא מדגדגות אותי - יש לי דוד שחטוף בעזה". מחוץ לתחנת המשטרה הוא הודה למפגינים שבאו לתמוך בו: "התמיכה שלכם מאוד חשובה, מאוד מחממת, וכמו שאמרתי כבר בהרבה מאוד הזדמנויות, אתם התקווה. מי שיושב בבית מתייאש, מי שיוצא לרחוב ופוגש אתכם נמלא תקווה. אני מודה לכם מאוד על זה ואתם בלב שלי גם".

בהפגנה אימו של מתן, עינב, קראה: "נתניהו תבחר, זה או בן גביר וסמוטריץ' - או הבן שלי. זה פשוט מאוד או ממשלה ימנית קיצונית או החטופים בבית. עכשיו תחליט אתה ראש הממשלה נראה אותך מקבל החלטה אמיצה". זהירו הוסיף: "אנחנו קוראים לחברי הקבינט - הפסקת המלחמה עכשיו בתמורה להחזרת כל החטופים". בהמשך הערב הגיעו מפגינים ומשפחות חטופים למחות במצודת זאב, מעוז הליכוד. במקום נרשמו עימותים ודווח על חמישה עצורים בעקבות הפרות סדר.

מהמשטרה נמסר אז כי הושלך זיקוק לעבר שוטר, שפונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. ח"כ נעמה לזימי (העבודה) נדחפה באלימות על-ידי המשטרה, כשניסתה לוודא כי זכויותיהם של העצורים נשמרות, ובני משפחות חטופים שהגיעו להפגין דיווחו על אלימות כלפיהם. באחד התיעודים מההפגנה ניתן לראות שוטרים דוחפים את בת זוגו של מתן, אילנה גריצ'בסקי, ששוחררה מהשבי. 

עינב דיווחה באותו ערב כי היא ומשפחתה חוו אלימות קשה מצד השוטרים. "הם הביאו המון כוחות והשתמשו בכוח בלתי סביר כלפי כולנו, זאת הייתה עליית מדרגה באלימות", תיארה. "צעדנו לכיוון שער שאול, ותוך כמה דקות יצא שוטר שהתחיל לתעד אותנו. הוא פשוט קלט בן משפחה שלי עם תמונה של מתן, תלש אותה והתחיל לצחקק. אמרתי לו שהוא מבזה את המדים של המשטרה, זה שהבן שלי חטוף זה לא מצחיק בכלל. 

"הגענו למצודת זאב והתאספנו, והמשטרה הגיעה בכוחות לא פרופורציונליים - אפילו במוצאי שבת אין כמות כזאת של כוחות. הם השתמשו בדחיפות, מכות. פניתי אליהם, אלה שוטרים שאני מכירה, אבל הטיחו אותי על הרצפה. אני לא אסתפק רק בתלונה במח״ש, אני דורשת התנצלות של הממ״ז והמפכ״ל. זה לא הגיוני שאנחנו יוצאים לצעוק ולהפגין וחוזרים חבולים ופצועים. אנחנו מדינה דמוקרטית, שומרי החוק מתבלבלים".

מהמשפחות נמסר אמש כי "הניסיונות להלך עלינו אימים לא יעבדו. ממשלת ישראל כשלה להחזיר אלינו הביתה את יקירינו וכעת מנסים להפחיד אותנו באמצעות חקירות. המשטרה מתעמרת ומהלכת אימים על משפחות חטופים. ממשלת ישראל צריכה להתבייש בעצמה - בזמן שאנחנו חיים מיום ליום תחת סערות ומתח בלתי נתפס על רקע הניסיון להביא עסקה והחשש לחיי יקירינו, הממשלה מנסה להשתיק אותנו. לא יקרה. נילחם על חייהם, נאבק על כל החטופים".

2024-05-01T06:28:02Z dg43tfdfdgfd