"פעם שנייה שקורה לנו, רע מאוד!": לתקריות הירי הדו-צדדי במלחמה יש מאפיינים דומים

"פעם שנייה שקורה לנו, רע מאוד!": לתקריות הירי הדו-צדדי במלחמה יש מאפיינים דומים

בשבוע שעבר נהרגו ברצועת עזה שני חיילי מילואים, קאלקידן מהרי ועידו אביב, מירי טנק שזיהה אותם כאויב. מפקד טייסת על מקרה שהסתיים בהרוג: "באמצעים העומדים לרשותנו זה יכול לקרות שוב"

May 06th, 06AM May 07th, 10AM

כחצי דקה לאחר שמסוק קרב של צה"ל ירה טיל על בניין בשכונת שג'אעייה שבעיר עזה, נשמעה בקשר הפקודה "חדל". הקריאה הקפיאה את דמו של כל מי שהאזין לקשר החטיבתי, משום שזמן לא רב קודם לכן אותה חטיבה כיוונה מסוק קרב לעבר בניין שהיו בו שלושה מחבלים.

"שמענו צעקות בקשר, ישר הובן לנו שמדובר בדו"צ (ירי דו־צדדי, ב"פ)", אמר ל"הארץ" קצין בכיר שהשתתף באותה פעולה בדצמבר. התוצאה היתה הרוג וארבעה פצועים, בהם שלושה קשה. "אירוע רע של ירי על כוחותינו — פעם שנייה שקורה לנו, לי! רע מאוד!", כתב מפקד הטייסת בתחקיר פנימי של התקרית שהגיע לידי "הארץ". התחקיר קבע כי המטרה שנבחרה לא היתה בגבולות הגזרה של הגדוד שכיוון את המסוק, ועל כן אנשיו לא ידעו שבבניין יש לוחמים.

מאז החלה המלחמה, לפחות 43 חיילים נהרגו בקרב - ולא מידי אויב. 22 מהם נהרגו מירי דו-צדדי; חמישה מחריגות ירי כגון ירי מרגמות או הפצצות מהאוויר; והשאר נהרגו בתאונות מבצעיות. לשם השוואה, מאז החל התמרון הקרקעי בסוף אוקטובר נהרגו 263 חיילים, כלומר כמעט חמישית מהם נהרגו כתוצאה מתאונה. יתר על כן, 54 חיילים נפצעו מירי דו-צדדי, 34 מחריגות ירי ו-456 נפצעו בתאונות מבצעיות אחרות. צה"ל פרסם את הנתונים במלאת חצי שנה למלחמה ובעקבות בקשה לפי חוק חופש המידע שהגישו עמותת "הצלחה" והתנועה לחופש המידע.

למרבית תקריות הירי הדו-צדדי שהיו במלחמה יש מאפיינים דומים. מתחקירים פנימיים ושיחות עם בכירים בצבא עולה כי רבות מהן נבעו מחריגה מגבולות הגזרה של הכוחות, חוסר התמצאות במרחב ולחימה בשטח צפוף ובנוי. בשבוע שעבר נהרגו ברצועת עזה שני חיילי צה"ל, קאלקידן מהרי ועידו אביב מירי טנק שזיהה אותם כאויב וחרג מגבולות הגזרה שלו, זאת לפי תחקיר ראשוני של הצבא. אין זה המקרה הראשון.

מפקד הטנק זיהה דמויות ממזרח לו. הוא עלה בקשר ושאל, בשוגג, אם יש כוח ממערב לו. לאחר שנענה שהשטח נקי הוא פתח באש. מהירי נהרג לוחם שעמד על סוללת הגנה

בדצמבר, בתחומי מגנן (מתחם המוקף בסוללות עפר) ברצועה, התקרב חשוד לכוח של לוחמים והם פתחו בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי, ועצרו אותו. הכוננות בגזרה עלתה עקב כך, והלוחמים נדרכו ביתר שאת ונפרסו להגנה על המגנן. בבוקר שלאחר מכן זיהה כוח צה"ל חשודים במטעים שממזרח להם. הכוח פתח באש, וכתוצאה מכך נפגעו שני חיילים. אחד מהם נהרג.

באותו החודש, בעת סריקה שערכה פלוגת סיור חטיבתית, זיהו שני צוותים זה את זה כאויב וירו, חייל אחד נהרג. ועוד באותו החודש נהרגו שני לוחמי מילואים מאוגדה 98 — גם כן כתוצאה מזיהוי שגוי.

"כל אירוע דו"צ הוא אירוע מיותר", אמר ל"הארץ" קצין בכיר בפיקוד דרום. בשעה שעצימות הלחימה בדעיכה, גם תקריות הירי הדו-צדדי פוחתות. אבל לצבא עדיין קשה להשוות את הנתונים של התקריות הללו בין המלחמה הנוכחית לאחרות, בין היתר מפאת עצימות ומשך הלחימה שמייצרים שחיקה בקרב הכוחות הלוחמים, וכן בשל תנאי השטח הצפוף והמאתגר.

בתחילת דצמבר, במבצע שנערך בח'רבת איחזעה שבפאתי חאן יונס, זיהה מפקד טנק דמויות ממזרח לו — סמוך לשטח ישראל. המפקד עלה בקשר ושאל, בשוגג, אם יש כוח ממערב לו. לאחר שנענה שהשטח המערבי מולו נקי מכוחות צה"ל, הוא פתח באש מקלעים. מהירי נהרג לוחם שעמד על סוללת הגנה בשטח ישראל. התחקיר של פיקוד הדרום קבע כי התקרית נגרמה, ככל הנראה, מחוסר התמצאות של מפקד הטנק במרחב הגבול, לצד ביצוע "ירי פזיז לעבר זיהוי שאינו אויב ודאי". במקרה אחר ירה טנק לעבר מבנה בשל זיהוי שגוי של אויב; חייל נהרג ושישה נפצעו. גם בפעם הזאת הגורם לתקרית הקטלנית היה חוסר התמצאות במרחב לצד ירי אל מחוץ לגבולות הגזרה.

"אירוע נוסף של דו"צ יכול לקרות לנו. נעשה הכל כדי למנוע אותו, אך באמצעים העומדים לרשותנו זה יכול לקרות שוב", כתב בגילוי לב מפקד טייסת לטייסים, בתחקיר פנימי שהופץ לאחר תקרית ירי הטיל בשג'אעייה. "זה רגע מאוד קשה עבורי. אך אני מבין שעליי, על כולנו, להזדקף ולהמשיך לבצע את המשימות המוטלות עלינו. לכל השאר יהיה זמן אחרי המלחמה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל נלחם מזה כחצי שנה במרחב רווי אויב ובצפיפות, תוך הקפדה על דיוק ונהלים. בשדה הקרב ישנן טעויות, לעיתים גורליות ומצערות, נוכח התנאים המאתגרים בלחימה ובתוכם החשש התמידי מאויב במרחב. מפקדי צה"ל עושים כל שביכולתם על מנת לצמצם תאונות מבצעיות בשדה הקרב על ידי תחקור, הסברה, למידה והטמעה. על פי הפקודה, בעניין כל חלל צה"ל שנפל כתוצאה מתאונה מבצעית נפתח תחקיר ברמת אלוף-משנה ומעלה".

עוד נמסר כי "צה"ל מציג למשפחות השכולות את נסיבות מותן של יקיריהם בשקיפות ובבהירות תוך הקשבה לרצון המשפחות ובכפוף לאפשרויות המבצעיות".

2024-05-06T03:10:56Z dg43tfdfdgfd