צה"ל השתלט על מעבר רפיח מהצד הפלסטיני והחל לפעול במזרח העיר

צה"ל השתלט על מעבר רפיח מהצד הפלסטיני והחל לפעול במזרח העיר

בעקבות הפעולה, המעברים רפיח וכרם שלום נסגרו ולא מוכנס דרכם סיוע לרצועה. מקור המעורה בתוכניות הישראליות לרשת CNN: המבצע מוגבל ונועד להפעיל לחץ על חמאס להתגמש במו"מ. מצרים: הפעולה פוגעת במאמצים להפסקת אש

May 07th, 14PM May 07th, 14PM

כוחות צה"ל השתלטו הלילה (שלישי) על מעבר רפיח בצדו הפלסטיני והחלו לפעול במזרח העיר - "בפעילות ממוקדת ובאזורים מוגבלים". בעקבות זאת, המעבר נסגר למעבר סיוע הומניטרי לרצועת עזה, כמו גם מעבר כרם שלום. ברשת CNN ציטטו את דבריו של מקור המעורה בתוכניותיה של ישראל, שאמר כי המבצע שם "מוגבל מאוד" ונועד להפעיל לחץ על חמאס להתגמש במגעים לעסקה לשחרור חטופים בתמורה להפסקת אש.

לדברי המקור, ישראל הודיעה לארה"ב על כוונתה לפנות את מזרח רפיח ולהתחיל במבצע שם עוד לפני שיחתם אמש של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא הוסיף כי הפעולה היא לא הפלישה הגדולה שעליה בכירים ישראלים התבטאו בפומבי בשבועות האחרונים.

לפי הצבא, אוגדה 162, חטיבה 401 ויחידות מיוחדות תקפו במהלך הלילה יותר מ-150 מטרות, הרגו 20 מחבלים והשיגו שליטה מבצעית במעבר הגבול. זאת, לאחר שקיבלו מידע מודיעיני על כך שמחבלים משתמשים במעבר למטרות טרור. בין השאר נמסר כי השתמשו במעבר לטובת ירי פצצות המרגמה שלשום אל כרם שלום שהרגו ארבעה חיילים. עוד נמסר כי מעבר כרם שלום סגור וייפתח "כשהתנאים הביטחוניים יאפשרו זאת".בסביבות השעה 12:00 נורו שש פצצות מרגמה אל המעבר, אך לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

צה"ל מסר כי הכוחות ברפיח נכנסו למרחק של 3.5 קילומטרים מהגבול וצפויים להעמיק את נוכחותם שם. עוד צוין כי לפני שהחלו הכוחות לפעול, בוצע תיאום עם הארגונים הבינלאומיים שפועלים באזור המעבר. בהודעת הצבא נמסר כי הכוחות ברפיח איתרו שלושה פירי מנהרות, שלפי ההערכות שימשו כחלק מתוואי ההגנה התת־קרקעי של חמאס, ולא חצו לשטח מצרים. עוד נמסר כי במהלך הפעילות הלילה ניסו מחבלים לפגוע בכוחות באמצעות מכונית ממולכדת, אך זו הושמדה ולא היו נפגעים.

ואיל אבו עמר, מנהל התקשורת במעבר רפיח מטעם חמאס, מסר כי בשל הגעת כוחות צה"ל למעבר רפיח נעצרה כניסת הסיוע לרצועה מכיוון מצרים, לרבות סחורות ובני אדם. בהמשך פרסם משרד ההסברה של ארגון הטרור הודעה שבה מסר כי "ישראל דוחפת לאסון כדי להמשיך במדיניות ההרעבה וההשמדה נגד העם הפלסטיני ברצועה".

חמאס אף מסר כי "המצב ברפיח וההתנהלות הישראלית מחייבת התערבות בינלאומית ולחץ על ישראל כדי להפסיק את תוקפנותה. הממשל בוושינגטון והקהילה הבינלאומית נושאים באחריות המלאה להמשך המלחמה. הפעולה ברפיח היא הרת אסון לא רק עבור רפיח — אלא לכל הרצועה — בשל היעדר כניסת סחורות וציוד הומניטרי ורפואי. הדבר מגביר עוד יותר את הלחץ על הצוותים הרפואיים ועל צוותי ההצלה".

דובר מטעם נציבות זכויות האדם של האו"ם אמר היום במסיבת עיתונאים בז'נבה כי סגירת שני המעברים בדרום הרצועה "חונקת" את עזה, בעוד מלאי הדלק וציוד החירום שנותרו הולכים ואוזלים. הדובר, ינס לארקה, הוסיף כי לפי הנתונים שבידיו מלאי הדלק שבתחומי הרצועה מספיק ליום אחד בלבד. "אם לא יועברו משלוחי דלק נוספים לתקופה ממושכת, הדבר עשוי להביא לקצם של המאמצים ההומניטריים ברצועה", הוסיף.

מצרים גינתה את פעולת צה"ל ברפיח וכינתה אותה "הסלמה מסוכנת שמאיימת על יותר ממיליון פלסטינים". בהודעת משרד החוץ בקהיר אף צוין כי המבצע פוגע במאמצים להשיג הפסקת אש. אמש תקפו שר החוץ של ירדן ומשרד החוץ הסעודי את ישראל על הכוונה לצאת לפעולה ברפיח. "אם נתניהו באמת רוצה בעסקה, הוא ינהל עליה מו"מ ברצינות. במקום זאת, הוא מסכן את העסקה על ידי ההפצצות ברפיח", אמר שר החוץ הירדני, איימן א-ספאדי. סעודיה גם כן הזהירה את ישראל מכניסה לרפיח ודרשה ממנה "לעצור את המבצע האכזרי והשיטתי לעקירת אוכלוסיית עזה". משרד החוץ הסעודי קרא לקהילה הבינלאומית "לפעול למען מניעת רצח העם שמבצעים כוחות הכיבוש".

2024-05-07T11:15:40Z dg43tfdfdgfd