פרסום ראשון: לאחר השבעה באוקטובר - הליך שימור זרע מההרוגים נחשף

עתירה לבג"צ בעקבות אירועי השבעה באוקטובר חשפה כי במסגרת ההליך לשימור זרע של הרוגים, לעיתים ישנה כריתת אשך של ההרוג לצורך שימור הזרע. לאחר ההליך, האשך מוחזר לגופה בכדי שייקבר עמה. בתשובת המדינה לעתירה של הארגונים בוחרים במשפחה ובצלמו, המדינה הודתה כי בחלק מהתרחישים ישנו צורך לבצע כריתת אשך לשם הצלת הזרע – אך כי האשך מוחזר לאחר ההליך הניתוחי לשם הקבורה.

קרבות הליכוד בהסתדרות: ביהמ"ש המחוזי בהחלטה דרמטית | פרסום ראשון

הארגונים עתרו לבג"ץ בדרישה להורות לצה"ל ומשרד הבריאות להפסיק את הליך קצירת זרעם של נפטרים הנעשה על ידי כריתת אשכיהם בניגוד לחוק. המדינה השיבה כי אכן אין הסמכה בחוק לפרוצדורה, אך כי הנחיית היועמ"ש שפורסמה לפני כ-20 שנים נועדה למלא את החלל בחוק האוטונומיה, אשר נחקק בתקופה בה שימור זרע לא היה אפשרי.

המקרים בהם ישנו צורך בהליך הכולל כריתת אשך של הנפטר, ולא בדיקור לשאיבת זרע, הינו כאשר הגופה מועברת למכון לרפואה משפטית לצורך קביעת סיבת המוות – כפי שהיה במקרים רבים של נרצחי השבעה באוקטובר. בכל מקרה שהוא, הליך שאיבת זרע לא מבצע היום בגופות, זאת מכיוון שבהליך שכזה "לא ניתן להוציא מגופה כמות זרע מספקת לצורך הולדה". שני התרחישים לשימור זרע, גם זה שאינו כולל כריתת אשך, הינו הליך ניתוחי.

בארגונים העותרים זועמים, וטונים כי מתשובת המדינה עולה כי "המדיניות של כריתת האיברים מתקיימת כבר זמן רב בכסות של 'שאיבת זרע' וכי קיימת הוראת שעה המאפשרת להורים של הנפטרים לעקוף את הצורך באישור של בית משפט לכריתה גם ללא הסכמתם מראש של הנפטרים".

מיכאל פואה, יו"ר בוחרים במשפחה מסר: "מתברר כי משרד הבריאות המצוי באחריות מפלגת ש"ס מבצע ניתוחי מתים וכריתה של איבריהם בלי שהם נתנו את הסכמתם לכך ובניגוד לחוק. מי שולט במשרד? השר בוסו או הפקידות?".

2024-05-05T12:49:55Z dg43tfdfdgfd