פרסום ראשון: הרמטכ"ל הודיע לתא"ל וינטר על שחרורו מצה"ל

לאחר חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" כי תא"ל עופר וינטר ישוחרר מצה"ל אחרי שלא נכלל בסבב המינויים הקרוב, הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עימו ועם שני קצינים נוספים בדרגת תא"ל - יניב אלאלוף ויורם כנפו - והודיע להם על פרישתם. השיחה בין וינטר להלוי, שנמשכה כ-40 דקות, הייתה קשה וטעונה. ליברמן: "שערורייה"

פרסום ראשון: הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם תא"ל עופר וינטר והודיע לו על שחרורו מצה"ל, זאת בהמשך לחשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" על פרישתו של וינטר שלא קודם בסבב המינויים האחרון. עוד נודע כי הרמטכ"ל נפגש עם תא"ל יניב אלאלוף, מי שהיה מפקד אוגדת יהודה ושומרון, ותא"ל יורם כנפו, מי שהיה ראש מטה אגף כח אדם - והודיע גם להם כי החליט שלא יקודמו והם יפרשו מהצבא.

השיחה בין וינטר להלוי, שנמשכה כ-40 דקות, הייתה קשה וטעונה. במהלכה, הרמטכ"ל לא הציע לו תפקיד אחר בצבא, ובכך סימן לו את הדלת החוצה.

השבוע חשפנו כי שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו כי תא"ל וינטר, שנמצא כבר שנה וחצי ללא תפקיד - ולא סוכם לתפקיד בדיון האחרון - ישתחרר מצה"ל. בעניין של תא"ל וינטר, שלא מחזיק בתפקיד מאז ספטמבר 2022, נאמר כי לא נכון היה להשאיר קצין "באוויר" ללא החלטה גם ברמה המקצועית בפיתוח הקצונה בצה"ל, וגם ברמה הערכית של בזבוז כספי ציבור. אם הוא ראוי נכון היה לקדמו, ואם לא - לשחררו. כעת הוא ישוחרר.

בעקבות הפרסום הודיע השר לביטחון פנים איתמר בן גביר כי יציע לווינטר להתמנות לתפקיד ניצב במשטרה. השר שוחח עם המפכ"ל המיועד ניצב אבשלום פלד, שנתן את הסכמתו לפנות לתא"ל וינטר ולהציע לו להצטרף למשטרה. עם כניסתו לתפקיד של ניצב פלד, שאמור לעבור את הוועדה למינוי בכירים, צפויים לפרוש מספר ניצבים, בהם מפקדי מחוזות וראשי אגפים, מה שיוביל לבניית סגל פיקוד בכיר חדש.

בריאיון שהעניק הבוקר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו-"ידיעות אחרונות", הוא התייחס לנושא המינויים. הגרי נשאל על הביקורת שנשמעה על המינויים בצמרת צה"ל בזמן המלחמה, בהם זה של ראש אמ"ן הנכנס תא"ל שלומי בינדר, ואם לא היה נכון להמתין לתחקיר שיפורסם לציבור. הוא השיב: "האתגר הכי חשוב לצה"ל זה אמון הציבור. בגלל זה אני יושב פה עכשיו, ואני חושב שמה שקרה ב-7 באוקטובר מחייב אותנו לצניעות עוד יותר גדולה, וגם לדעת לקבל ביקורת. שלומי בינדר הוא קצין ערכי ומבצעי, עם רזומה ביטחוני משמעותי מאוד, והוא המועמד שנבחר בתהליך סדור, ענייני ושקוף. ביצענו בדיקה ראשונית על מנת לוודא שכל ההתרחשויות שהיו ב-7 באוקטובר בחטיבת המבצעים מאפשרות להתקדם עם המינוי הזה".

כמו כן, בעקיצה לאלה שעדיין לא לקחו אחריות, אמר תא"ל הגרי: "גם אחרי הכישלון אנחנו לקחנו אחריות. הרמטכ"ל לקח אחריות. אנחנו גם מבינים את המשמעויות של האחריות הזאת. לצד האחריות יש לנו גם סמכות. מי שמוביל את המלחמה זה הרמטכ"ל, ולצד האחריות שהוא לקח יש לו גם את הסמכות למנות בצה"ל כל עוד זה קורה באופן שקוף, ענייני, סדור".

בתוך כך, גורמים שונים מתחו השבוע ביקורת על סבב המינויים בצמרת צה"ל - כמו גם על ההחלטה לשחרר מצה"ל את וינטר. הביקורת כלפי הרמטכ״ל, בין היתר, הייתה על כך שגרר את ההחלטה מאז שנכנס לתפקיד בינואר 2023 ובנוסף לא מצא לווינטר תפקיד במלחמה עד כה.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ביקר את ההחלטה ואת התנהלות הצבא: "הדרך בה ראשי הצבא תדרכו במשך ימים שלמים כנגד תא״ל עופר וינטר, תדרוכים שהובילו לבסוף לשחרורו מצה״ל, נוגדת את כל הנורמות המקובלות בצה״ל מאז היווסדו. מדובר בשערורייה ובהדחה של קצין בכיר שבניגוד לחלק ניכר מהקצינים במטה הכללי, לא נושא באחריות למחדל של השבעה באוקטובר. אני מכיר היטב את עופר וינטר, עוד מהתקופה בה שימש כמזכיר הצבאי שלי במהלך כהונתי כשר הביטחון. מדובר בקצין אמיץ, ערכי ועתיר זכויות. דבר אחד בטוח - לו היה אלוף פיקוד הדרום בשבעה באוקטובר, במשמרת שלו המחדל הנורא לא היה מתרחש".

גם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט התייחס לשחרורו של וינטר מהצבא, אך נמנע מביקורת על צה"ל. כך כתב בנט ברשת X: "אני מבקש, בשם עם ישראל, להודות לתא"ל עופר וינטר על עשרות שנות שירות בצה"ל. אני מכיר את עופר 34 שנה, משירותנו בסיירת מטכ"ל ואחר כך ביחידת מגלן. מאוחר יותר שירת עופר כמזכיר הצבאי שלי, בעת ששימשתי שר הביטחון, וביצע תפקידו בצורה מעולה. מדובר באחד ממפקדי השדה הטובים של צה"ל. בכל תפקיד יצא לו להילחם באויב - ולנצח. כמפקד סיירת גבעתי, מפקד דובדבן, מפקד גדס"ר גבעתי ומפקד חטיבת גבעתי, עופר הקפיד להוביל את חייליו בתחבולה, באומץ לב ובנחישות אל מול האויב. אין לי ספק שעופר עוד יתרום רבות למדינת ישראל".

false

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקר דווקא את שר הביטחון יואב גלנט על ההחלטה לשחרר את וינטר מהצבא: "ההתנהלות הרשלנית וחסרת האחריות של גלנט - לוותר על קצין מצטיין ומוערך כמו עופר וינטר, היא המשך ישיר של ההתנהלות הלקויה שלו והמחדלים במשך כל החודשים האחרונים". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יצא אף הוא נגד המהלך, ומסר: "הדחת וינטר זו טעות בכל כך הרבה רמות. אסור היה לרמטכ"ל לעסוק במינויים וחילופי תפקידים, מי שאחראי לכישלון הצבאי מהגדולים שידענו לא יכול לבנות את הצבא של הדור הבא. וינטר הוא קצין התקפי שלא היה שותף לקונספציה והוא מוצא את עצמו מודח באמצע המלחמה. עולם הפוך".

ביקורת פומבית הושמעה כבר בתחילת השבוע על ידי פוליטיקאים רבים מהימין. השר סמוטריץ' טען אז: "עכשיו ברור למה אסור לפיקוד שכשל לעצב את דור העתיד של הצבא? אחד הלקחים הראשונים מ-7 באוקטובר היה צריך להיות מינוי מיידי של עופר וינטר לפיקוד הבכיר כדי שיכניס לצה"ל התקפיות וחדות מחשבתית. העובדה שמסלקים אותו מהצבא אחרי שהוכיח את עצמו תחת אש היא מקוממת והיא צעד הפוך מהשינוי שצה"ל זקוק לו".

שר האנרגיה אלי כהן התבטא גם הוא בנושא: "את המפקדים הנועזים והנחושים ביותר, אלו החותרים לניצחון ולהשמדת האויב, צריך להציב בחזית. הוויתור על עופר וינטר מראה כאילו לא הופקו הלקחים הנדרשים אחרי 7 באוקטובר". שר המורשת עמיחי אליהו כתב בחשבונו ברשת X: "רבים מאזרחי ישראל קמו הבוקר בתחושה שקולם לא ראוי להישמע במטכ"ל. תא"ל עופר וינטר הוא גיבור וסמל לרוח שצריכה להיות בצה"ל. הדחתו היא כישלון שלנו כממשלה".

2024-05-08T15:16:20Z dg43tfdfdgfd