פלסטינים בורחים מרפיח לקול פיצוצים: "כבר אין מקום בטוח, שאללה יעזור לנו"

כהכנה למתקפה קרא צה"ל לרבבות להתפנות מרפיח - עיר המקלט שאליה נמלטו המוני פלסטינים. בגשם ולקול פיצוצים הם יצאו מהאוהלים ועזבו את העיר בדרום הרצועה: "ברפיח יתרחש האסון הגדול ביותר"

המוני פלסטינים יצאו הבוקר (שני) מהבתים וממחנות הפליטים ברפיח, בעקבות הקריאה הישראלית להתפנות מהאזור – כהכנה למתקפה. לפי צה"ל הפינוי מתבצע בשכונות המזרחיות של העיר, שקרובות לגבול עם ישראל, אזור שבו כ-100 אלף פלסטינים. 

הפלסטינים שיצאו מרפיח עשו זאת בגשם, כשפיצוצים נשמעים במזרח העיר. עבור רבים מהם רפיח הייתה עיר מקלט – והם ברחו אליה מאזורים שנהרסו במלחמה. הם עוזבים ברגל, במכוניות או על חמורים, ולוקחים איתם מזרנים וחפצים אחרים שישמשו אותם בתחנה הבאה. 

חלק מהפלסטינים שיצאו מרפיח תוהים לאן הם יכולים ללכת. אבו אחמד, שחי במחנה פליטים ברפיח, אמר לרויטרס: "הכובשים הישראלים אמרו לנו ללכת לרפיח ושזה אזור בטוח. היום הם אומרים לנו לצאת מרפיח. לאן האנשים ילכו?". ברויטרס נכתב כי הפלסטינים נדרשו להתפנות לאזור הומניטרי שנמצא במרחק של 20 ק"מ מאזור הפינוי. 

במהלך הלילה דיווחו הפלסטינים על פיצוצים במזרח רפיח. אמינה עדוואן, עזתית שהייתה במחנה פליטים ברפיח, אמרה: "אנחנו ערים משתיים בלילה בגלל ההפצצה, והתעוררנו בבוקר לגשם שוטף, טבענו בגשם וכך גם הבגדים והחפצים שלנו, וכולנו נמצאים ברחובות".

"התעוררנו לחדשות רעות במיוחד - הקריאה להתפנות מרפיח", מוסיפה עדוואן. "ברפיח יתרחש רצח העם הגדול ביותר, האסון הגדול ביותר". היא קראה למדינות ערב לקדם הפסקת אש ולהציל את העזתים. לטענת שלטון חמאס ברצועה, יותר מ-34,700 פלסטינים נהרגו מתחילת המלחמה ולפחות 78,000 נפצעו. 

אחרי הגשם שירד במחנה הפליטים, הנשים במחנה תולות בגדים ושמיכות לייבוש, והגברים חופרים שוחות כדי לנקז אליהן את מי הגשמים. הילדים הגדולים דואגים לאחיהם הקטנים. 

מאהר אל-ג'מאל סיפר שהוא ברח מאל-מוחרקה, עיירה הסמוכה לעיר עזה בצפון הרצועה, לנוסייראת במרכז הרצועה - ומשם לרפיח. כעת הוא נאלץ להמשיך בנדודים. "עכשיו הם מאיימים על רפיח, הם יבצעו כאן מעשי טבח, זה יהיה רצח עם, אנחנו באמת לא יודעים לאן ללכת, רק אללה יעזור לנו", הוא אומר. 

רחמה נאסר, שגם היא תעזוב את רפיח, עומדת ברחוב הראשי של העיר ומספרת שצה"ל צלצל אליה במהלך כל הלילה וקרא לה להתפנות. "כולם, מה רוצים מאיתנו?", היא שואלת. "הם הרגו את הילדים שלנו. מצאו את האחיין שלי בלי ראש ורגליים. שיתביישו. האנשים האלה עברו מספיק, לאן הם צריכים ללכת?". 

מוחמד אל-נג'אר, עורך דין מתמחה בן 23, חי עם משפחתו במערב רפיח. הוא מספר על החרדה בקרב התושבים בעקבות הוראת הפינוי הישראלית, ואומר שאזורים בטוחים ברצועה - באופן יחסי - כבר כבר מלאים באוהלים עם עשרות אלפי עקורים. "אין אזור בטוח", הוא אומר. "כל מה שנותר בעזה הוא מוות. הלוואי שהייתי יכול למחוק מהזיכרון את שבעת החודשים האחרונים". 

הרשות הפלסטינית הודיעה כי היא מנהלת מגעים אינטנסיביים עם גורמים אזוריים ובינלאומיים, בעיקר האמריקנים, כדי לעצור את מה שהיא מגדירה בתור "הטבח של פלישת רפיח". הרשות קראה לממשל האמריקני "להתערב באופן מיידי כדי למנוע את הטבח הזה, שממנו אנו מזהירים מפני ההשלכות המסוכנות שלו". לפי הרשות הפלסטינית, משמעות הפלישה היא שמיליון וחצי פלסטינים יהיו נתונים לטבח, רצח עם וניסיונות עקירה, "שמהם הזהרנו בעבר".

2024-05-06T14:18:58Z dg43tfdfdgfd