יותר מ-200 עצורים בהפגנות פרו־פלסטיניות בקמפוסים ברחבי ארה"ב

יותר מ-200 עצורים בהפגנות פרו־פלסטיניות בקמפוסים ברחבי ארה"ב

גל המחאה נגד פעולות ישראל בעזה התפשט מאוניברסיטת קולומביה למוסדות אקדמיים רבים. בכמה מקומות הן פוזרו בכוח. נתניהו: "כנופיות אנטישמיות השתלטו על אוניברסיטאות וקוראות להשמדת ישראל"

April 25th, 10AM April 25th, 16PM

שבוע אחרי שהחלו באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ההפגנות הפרו־פלסטיניות והמחאות נגד מה שמכונה "הג'נוסייד הישראלי" ברצועת עזה התפשטו הלילה (חמישי) לקמפוסים נוספים ברחבי ארה"ב. באוניברסיטת דרום קליפורניה (USC) נעצרו לפחות 93 בני אדם בעת פיזור מאות מפגינים, באוניברסיטת טקסס נעצרו לפחות 34, ובאמרסון קולג' שבבוסטון נעצרו 108. מאהלי מחאה הוקמו בלפחות 20 אוניברסיטאות ומכללות, בהן: אוניברסיטת בראון, אוניברסיטת מישיגן, המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), הרווארד, ברקלי, ייל, וקמפוס הומבולדט של אוניברסיטת קליפורניה סטייט.

באוניברסיטת דרום קליפורניה הזהירה משטרת הקמפוס סטודנטים שהשתתפו בהפגנה כי הם חשופים להשעיה או לסילוק מהמוסד האקדמי, והזהירה אחרים כי ייעצרו בגין הסגת גבול, בטרם החלה לפזר את הנוכחים. דוברת האוניברסיטה הפנתה את כל השאלות בנוגע למחאה למשטרת לוס אנג'לס והסבירה כי "העניין בטיפולה". הקמפוס נסגר אחרי שמאות מפגינים התגודדו באחת הגינות; מהם ששילבו זרועות וסירבו להתפנות ואחרים יצאו לתהלוכה.

בהרווארד הציבו סטודנטים כ-30 אוהלים ודגל פלסטין גדול ביניהם. נשיא אוניברסיטת טקסס ג'יי הארצל, פרסם מכתב לקהילת האוניברסיטה ובו תיאר את האירועים כניסיון "לכבוש חלק מהקמפוס" תוך הפרה של חוקי המוסד האקדמי. לדבריו, האוניברסיטה "פעלה כפי שהודיעה שתפעל". הפגנה התכנסה גם סמוך לבית מעצר בעיר אוסטין, שאליו נלקחו מפגינים שהשתתפו במחאה באוניברסיטה. במקום נשמעו הקריאות "שחררו אותם" ו"שחררו את פלסטין". הנהלת אוניברסיטת פרינסטון שיגרה מכתב אזהרה לסטודנטים ובו הודיעה כי תעצור ותסלק מהקמפוס "מי שיעסקו בהקמת מאהלים או בפעילות לא חוקית שמשבשת שגרה אחרת".

ההפגנות הפרו־פלסטיניות באוניברסיטת קולומביה התעצמו מאוד בימים האחרונים בעקבות החלטת נשיאת האוניברסיטה, נמט מינוש שאפיק, לפנות את המפגינים באמצעות משטרת ניו יורק. לפחות 108 מפגינים נעצרו בתחומי הקמפוס מאז סוף השבוע. יממה קודם לפינוי בכוח הופיעה שאפיק לפני ועדת החינוך של בית הנבחרים ונשאלה שאלות קשות בנוגע להתנהלות האוניברסיטה סביב ביטויי האנטישמיות בקמפוס אחרי 7 באוקטובר. מנהיג הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים, מייק ג'ונסון, ביקר אמש באוניברסיטה וקרא להתפטרותה של שאפיק. דירקטוריון האוניברסיטה פרסם הודעה שבה גיבה את הנשיאה.

כ-80 אוהלים עדיין מוצבים על המדשאה המרכזית של קולומביה והמפגינים מסרבים לפנות אותה. אמש הודיעה האוניברסיטה כי היא מוכנה להאריך את הדד־ליין לפיזור המפגינים עד יום שישי בבוקר, וטענה כי המפגינים הסכימו לכמה ויתורים, ובכלל זה הסרת האוהלים, הימנעות מהפעלת רמקולים ומתן אפשרות לכל סטודנט וסטודנטית להיכנס לקמפוס. דובר המחאה דחה את הדברים ואמר כי האוניברסיטה פועלת שלא בתום לב ומאיימת לפנות למשמר הלאומי. דובר מטעם האוניברסיטה דחה את טענותיו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הלילה על ההפגנות באוניברסיטאות בארה"ב נגד ישראל, כינה אותן "איומות" וקרא להפסיק אותן. "מה שקורה בקמפוסים באמריקה הוא איום ונורא. כנופיות אנטישמיות השתלטו על אוניברסיטאות מובילות. הן קוראות להשמדת ישראל. הן תוקפות סטודנטים יהודים. הן תוקפות מחלקה ללימודי יהדות. זו תזכורת למה שקרה באוניברסיטאות בגרמניה בשנות השלושים של המאה שעברה. זה בלתי נתפש. זה חייב להיפסק", כתב נתניהו בהצהרה רשמית.

הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס קראה הלילה להרגעת הרוחות בקמפוס אוניברסיטת דרום קליפורניה והדגישה כי היא מודאגת מביטויי האנטישמיות ומהידרדרות ההפגנות לעימותים אלימים ומעשי ונדליזם. "אנחנו מאמינים בשיח אזרחי, אבל ההפגנות הללו החריפו לנקודה שבה הן יוצרות אקלים מסוכן ליהודים בקמפוס", נמסר בהודעת הארגון.

2024-04-25T07:48:15Z dg43tfdfdgfd