עלילת "מצביעים עם אצבעות תותבות" בהודו, מודי: "אין לי כלום נגד מוסלמים"

רה"מ צפוי לנצח בבחירות, אבל אחוזי ההצבעה מטרידים אותו, ולפי פרשנים הוא ומפלגתו מגבירים את ההתקפות על המיעוט המוסלמי. אחרי שמודי כינה מוסלמים "פולשים" ה-BJP פרסמה סרטון של האופוזיציה "מעבירה להם כסף". ברשת: טענה שקרית שמוסלמים שמים אצבע תותבת כדי להסתיר את הדיו ולהצביע בקלפי שוב

ברחבי הודו נמשכת ההצבעה הארוכה בבחירות הכלליות שבסיומן צפוי ראש הממשלה נרנדרה מודי לזכות בכהונה שלישית ברציפות, ובימים האחרונים ניכר כי גוברת המתיחות סביבן בין הרוב ההינדי למיעוט המוסלמי העצום שחי במדינה. סרטון שהפיצה השבוע מפלגת השלטון של מודי, BJP, עורר שוב טענה להסתה גלויה שלה נגד מוסלמים, וברשתות החברתיות הופצו שמועות שווא על כך שמוסלמים מרכיבים אצבעות תותבות כדי להצביע שוב ושוב ולהטות את התוצאות.

הבחירות בהודו מתפרסות על פני כחודש, שבמהלכו בכל פעם נערכת ההצבעה בכמה אזורים אחרים. אתמול נפתחו הקלפיות ב-93 אזורי בחירה, וגם ראש הממשלה מודי עצמו הצביע, בעיר אחמדאבד. כשתסתיים ההצבעה ישוקללו התוצאות מרחבי מדינת הענק, והן יוכרזו רשמית ב-4 ביוני.

בהודו, המדינה המאוכלסת ביותר בעולם, חיים יותר מ-1.4 מיליארד תושבים, וכ-14% מהם מוסלמים. מאז עלייתם של מודי ומפלגתו לשלטון לפני עשור נטען נגדם כי הם נותנים רוח גבית לאפליה ולאלימות של הינדים לאומנים נגד מוסלמים, טענה שמודי מכחיש. בתחילת מערכת הבחירות הנוכחית התמקד הקמפיין של מודי בעיקר בהבטחות כלכליות, אבל לדברי פרשנים אחרי סבב ההצבעה הראשון, ב-30 באפריל, שבו היה שיעור ההצבעה נמוך מהצפוי, עובדה המטרידה את ה-BJP, החלו מודי ובעלי בריתו לתקוף באופן ישיר יותר מוסלמים, לכאורה כדי לגייס עוד מצביעים.

בעצרת שערך בסוף החודש שעבר עורר מודי סערה כשכינה בעצמו את המוסלמים "פולשים" ותיאר אותם כמי שמביאים יותר מדי ילדים לעולם. ככל הנראה קרץ בכך ללאומנים הינדים, באמצעות הטענה שהם מקדמים כבר שנים ולפיה המוסלמים מרבים בילודה כדי שבסופו של דבר תהיה אוכלוסייתם גדולה משל ההינדים והם ישתלטו על הודו. 

סוגיית היחס למוסלמים שבה ועלתה השבוע כשה-BJP פרסמה באינסטגרם סרטון אנימציה שבו נטען כי אם "מפלגת הקונגרס", יריבתה העיקרית מהאופוזיציה, תעלה לשלטון, היא תגזול כסף מהעשירים ומלא-מוסלמים – ותעביר אותו למוסלמים. בסרטון שפרסמה, בן 17 שניות, נראתה דמות המזכירה את מנהיג מפלגת הקונגרס רהול גנדי מאכילה בכספים ציפור, שאחר כך דוחפת מהקן שלה שלוש ציפורים אחרות, המייצגות קבוצות מקופחות לכאורה בחברה. הסרטון הוסר מאז.

בריאיון שהעניק השבוע לתקשורת ההודית ניסה מודי להתגונן, טען כי הוא אינו מתנגד לאיסלאם או למוסלמים – והכחיש ששלטונו מפלה אותם. הוא פנה למוסלמים עצמם, וקרא להם לקחת אחריות על גורלם: "תחשבו על זה – המדינה מתקדמת, ואם אתם מרגישים שבקהילה שלכם יש בעיות, מה הסיבה לכך? תחשבו על ילדים שלכם ועל העתיד שלכם". הוא אמר כי הוא אינו רוצה ששום קהילה תחיה בעוני.

בימים האחרונים נאלצה ועדת הבחירות המרכזית של הודו לדחות גם טענות שהופצו ברשת בנוגע להונאת בחירות, שבמסגרתה מצביעים מוסלמים מרכיבים לכאורה אצבעות תותבות כדי להצביע כמה פעמים. כמו במדינות אחרות, גם בהודו נהוג שאצבעם של הבוחרים מוכתמת בדיו אחרי ההצבעה כדי שלא יוכלו להצביע בשנית, וברשת הופצו תמונות של התקני-אצבע שנטען כי מוסלמים משתמשים בהם להצבעה במדינת המחוז מערב בנגאל. "יש מעט מאוד דברים שהמוסלמים האלה לא יעשו", כתב אחד הגולשים. "אחרי שהם מצביעים פעם אחת, הם מצביעים שוב ושוב על-ידי הרכבת אצבעות תותבות כדי להסתיר את הדיו על האצבע שלהם".

סוכנות הידיעות הצרפתית AFP מדווחת כי בדיקה טכנית של התמונות העלתה שאלו תמונות שצולמו בשנת 2013 ביפן, לצורך כתבה שעסקה באצבעות תותבות מסיליקון המשמשות חברים במאפיה היפנית שאצבעותיהם נקטעו כעונש על בגידה. אין להן שום קשר לנעשה בהודו.

ארגוני זכויות אדם טוענים כאמור כי בימי שלטונו של מודי ההתקפות נגד מוסלמים בהודו נעשו חריפות הרבה יותר מבעבר. במקרים שונים דווח למשל על מוסלמים שנרצחו במעשי לינץ' על-ידי אספסוף הינדי רק משום שנטען כי אכלו בשר או הבריחו פרות, חיה הנחשבת קדושה להינדים. במקרים אחרים בתי עסק של מוסלמים הוחרמו, בתים וחנויות שלהם נהרסו ובתי תפילה מוסלמיים הועלו באש. בהודו אף נשמעו קריאות גלויות לבצע בהם רצח עם.

2024-05-08T16:41:36Z dg43tfdfdgfd