עימותים אלימים בין תומכי ישראל לפרו-פלסטינים באוניברסיטת קליפורניה

נמשכת המהומה בקמפוסים בארה"ב: שעות אחרי שהמשטרה פרצה לבניין המילטון באוניברסיטת קולומביה ועצרה את המתבצרים החלו התנגשויות בין מפגינים פרו-ישראלים ליושבי מאהל המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA שבלוס אנג'לס. דיווחים על דחיפות, בעיטות והכאה במקלות, שוטרים הוזעקו לקמפוס

עימותים אלימים פרצו בצהריים (יום ד') בין מפגינים פרו-פלסטינים למפגינים תומכי ישראל בקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA) – שעות אחרי פינוים ומעצרם של המפגינים הפרו-פלסטינים שהשתלטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. בעיתון הסטודנטים של האוניברסיטה בלוס אנג'לס, Daily Bruin, נטען כי המפגינים הפרו-ישראלים ניסו לפרק את מאהל המחאה של המפגינים הפרו-פלסטינים בקמפוס, ואז פרצו העימותים.

בעקבות האלימות, שהחלה באמצע הלילה לפי שעון קליפורניה, הזעיקה הנהלת האוניברסיטה את המשטרה למקום. שוטרים לבושים בציוד הגנה נראו עומדים שם בשורה, מבלי להתערב. במהלך העימות נזרקו כיסאות, ומפגינים נראו דוחפים זה את זה ובועטים אחד בשני. כמה צעירים שהיו חמושים במקלות היכו אחרים. מעט לפני הגעת המשטרה נראתה קבוצה של מתפרעים מכה אדם כלשהו שהיה שרוע על הרצפה ובועטת בו, עד שאחרים שלפו אותו משם.

"מעשי אלימות מחרידים התרחשו הלילה במאהל המחאה, וקראנו מיד לכוחות אכיפת החוק לסייע",  מסרה מארי אוסקו, בכירה ב-UCLA, לעיתון הסטודנטים של האוניברסיטה. ראש העיר לוס אנג'לס קארן באס שוחחה עם יו"ר האוניברסיטה ומסרה כי המשטרה תסייע להנהלה כפי שזו ביקשה.

העימות ב-UCLA הגיע כאמור שעות אחרי שהמשטרה פשטה על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק ופינתה ממנו את המפגינים הפרו-פלסטינים שהתבצרו שם, תוך שהיא עוצרת את חלקם. כעבור כשלוש שעות הודיעה האוניברסיטה לאנשי הסגל והסטודנטים: "הקמפוס פונה ממפגינים". עשרות מהמתבצרים נעצרו, ולפי דיווחים אחד הסטודנטים במקום איבד את הכרתו במהלך הפשיטה המשטרתית.

במהלך המבצע באוניברסיטת קולומביה השתמשה המשטרה בארבעה רימוני הלם, ולטענתה חלק מהמפגינים ניסו למנוע מהשוטרים להיכנס לקמפוס. בתיעוד שהופץ מבניין המילטון ניתן לראות כי השוטרים פשטו על המבנה דרך החלונות של הקומה השנייה. 

מאוניברסיטת קולומביה נמסר כי "כוחות משטרת ניו יורק הגיעו לקמפוס לבקשתנו - במטרה להחזיר את הביטחון והסדר לקהילה. אנו מצטערים שהמפגינים בחרו להסלים את המצב באמצעות מעשיהם, אך לאחר שנודע לנו שבניין המילטון נכבש, הושחת ונחסם - לא נותרה לנו ברירה". לדבריה, "במשך כל הלילה דנו עם מומחי אבטחה ורשויות אכיפת החוק על הדרך הטובה ביותר להגן על התלמידים שלנו ועל הקהילה כולה. קיבלנו החלטה שמדובר בעניין של אכיפת חוק - והמשטרה תפעל בהתאם".

עוד נמסר בהודעת האוניברסיטה כי "אנו מאמינים שהקבוצה שפרצה והתבצרה בבניין מנוהלת על-ידי אנשים שאינם קשורים לקמפוס. למרבה הצער, ההחלטה המסוכנת הזו באה לאחר יותר משבוע של דיונים פוריים עם נציגי מאהל המחאה". האוניברסיטה ציינה כי פנתה למשטרה כיוון ש"אי-אפשר להניח למפגינים שמפרים את החוק להפריע להתנהלות הקמפוס באופן קבוע".

ההתבצרות בבניין החלה אתמול לאחר הודעת האוניברסיטה על כך שהסטודנטים הפרו-פלסטינים שהקימו את מאהל המחאה יושעו. המפגינים, בהם רעולי פנים עם כאפיות, פרצו את דלת הכניסה, ניפצו את השמשות שלה, והתבצרו בבניין בן שבע הקומות עם שולחנות ופחי אשפה, כשבחוץ כ-1,000 סטודנטים איגפו את הבניין וחסמו את דלתות הכניסה.

המפגינים הצהירו שיישארו בבניין עד שכל דרישותיהם מהאוניברסיטה ימולאו - הסרת השקעות, שקיפות פיננסית וחנינה למפגינים. המוחים אף קראו "לעיתונות ולציבור להטיל אחריות על קולומביה לכל תגובה לא מידתית למעשים של הסטודנטים כיום. למנהלי ונאמני קולומביה: אל תביאו חיילים ושוטרים עם נשק לקמפוס שלנו. דם התלמידים יהיה על הידיים שלכם".

במקביל לאירועים הלילה באוניברסיטת קולומביה התפתחו עימותים בין שוטרים למפגינים בקמפוס הסמוך של סיטי קולג' (CCNY), וגם שם נעצרו עשרות. בסך הכול נעצרו יותר מ-100 סטודנטים בשני הקמפוסים, רובם בקולומביה.

2024-05-01T10:56:45Z dg43tfdfdgfd