עוד ניסיון סחיטה? ארה"ב חושפת: רוסיה עצרה חייל אמריקני

בוושינגטון מאשרים כי חייל שעזב את בסיסו בדרום קוריאה והיה אמור לשוב לארה"ב נסע משום מה לרוסיה ונעצר בוולדיווסטוק בגין גניבה. החשש: מוסקבה תנצל גם את מעצרו לסחיטת עסקאות שבויים. בין השאר היא מחזיקה בכתב "וול סטריט ג'ורנל" גרשקוביץ' ובאיש חיל הנחתים לשעבר פול ווילאן, שנכלא ל-16 שנה

ארצות הברית אישרה הערב (יום ב') כי חייל אמריקני נעצר ברוסיה במהלך ביקור פרטי שם, ושני גורמים אמריקניים רשמיים אמרו לסוכנות הידיעות AP כי כוחות הביטחון הרוסיים עצרו אותו בטענה שגנב. מעצרו של החייל צפוי להחריף עוד יותר את המתיחות בין וושינגטון למוסקבה, שבשנים האחרונות עצרה כמה וכמה אמריקנים, והחזירה את חלקם לארה"ב רק בתמורה לשחרור פושעים רוסים מהכלא האמריקני, בהם כאלה שביצעו עבירות קשות.

החייל, שזהותו טרם נחשפה, היה מוצב לאחרונה בדרום קוריאה, והוא היה אמור לשוב הביתה לארה"ב. במקום זאת, מסיבה שעדיין אינה ברורה, הוא טס לרוסיה. לפי גורמים אמריקניים רשמיים, הוא נעצר ביום חמישי בעיר הנמל ולדיווסטוק, לכאורה משום שגנב מאישה, והוא מוחזק במעצר גם כעת. רוסיה עדכנה את ארה"ב על המעצר, והודעה נמסרה למשפחתו. סוכנות הידיעות AP ציינה כי לפי שעה לא ידוע אם החייל מוגדר עריק.

מעצרו של החייל ברוסיה בא קצת פחות משנה אחרי שחייל אמריקני אחר שהוצב בדרום קוריאה, טרוויס קינג, ברח בריצה לצפון קוריאה דרך הגבול המבוצר בין המדינות. זמן מה אחר כך הודיעה פיונגיאנג על גירושו של קינג, והוא שב לארה"ב והוגש נגדו כתב אישום בגין עריקה.

בין האזרחים האמריקנים המוחזקים כיום בכלא הרוסי, ושארה"ב טוענת כי נעצרו ממניעים פוליטיים וללא הצדקה, נמנים כתב ה"וול סטריט ג'ורנל" איוואן גרשקוביץ' ואיש חיל הנחתים לשעבר פול ווילאן, שנידון ל-16 שנות מאסר בגיל ריגול. אף שהיחסים בין רוסיה לארה"ב נמצאים בשפל של עשרות שנים, בין השאר על רקע המלחמה באוקראינה, מאחורי הקלעים הן ממשיכות לנהל מגעים, ולפני שנה וחצי אף קיימו עסקת אסירים. במסגרת העסקה ההיא שחררה רוסיה את כוכבת ה-WNBA בריטני גריינר, שנעצרה בגין החזקת סמים בזמן ששיחקה בליגה הרוסית, וארה"ב מסרה תמורתה את סוחר הנשק ויקטור בוט.

2024-05-06T20:04:42Z dg43tfdfdgfd