סקר בקרב יהודי ארה"ב: המקורות האמינים – הנשיא ביידן ודובר צה"ל

על רקע ההפגנות האנטישמיות בקמפוסים, יהודי ארה"ב חשים עלייה באפליה נגדם מאז פרוץ המלחמה. 63 אחוז מהיהודים שהשתתפו בסקר אומרים שיצביעו לביידן. 83% מהיהודים סבורים שפעולות ישראל בעזה מקובלות, אך תמיכת ארה"ב בישראל במלחמה אינה חזקה מספיק

83% מיהודי ארצות הברית סבורים שפעולות ישראל בעזה "מקובלות", אך תמיכת ארה"ב בישראל במלחמה אינה חזקה מספיק. 63% מיהודי ארה"ב דיווחו כי בכוונתם להצביע בבחירות לנשיאות השנה לג'ו ביידן, לעומת 17% שהעידו כי הם צפויים להצביע לטראמפ. היתר לא השיבו. עוד עולה מסקר חדש כי דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי והנשיא ביידן הם המקורות המהימנים ביותר בעיני יהודים אמריקנים בנוגע למלחמה.

הנתונים התקבלו בסקר "מדד קול העם היהודי" של המכון למדיניות העם היהודי (JPPI). מדובר בסקר שנערך מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל ובוחן את דעותיהם של היהודים החיים בארה"ב. סקר זה אינו מייצג את כלל יהודי ארה"ב, אלא נותן תמונת מצב של קבוצה ספציפית של יהודים אמריקנים המעורבים בקהילה.

על רקע ההפגנות בקמפוסים שונים ברחבי ארה"ב, המציפות ביטויים קשים של אנטישמיות ושנאת ישראל, המדד מציג עלייה מדאיגה בתחושות האפליה בקרב יהודים אמריקנים מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה. על פי ממצאי הסקר, רוב מכריע של יהודי ארה"ב מקרב משיבי הסקר סבורים כי ניכרת עלייה באפליה נגדם מאז תחילת המלחמה בעזה, במידה רבה יותר מאשר כלפי מוסלמים. תחושה זו נפוצה בכל הקבוצות הפוליטיות, הזרמים הדתיים והגילים.

רוב משתתפי הסקר סבורים שפעולות ישראל בעזה "מקובלות" (83%), אך תמיכת ארה"ב בישראל במלחמה אינה חזקה מספיק. פער משמעותי נרשם גם בין יהודים ליברלים לשמרנים בארה"ב בנוגע למידת תמיכת הממשל האמריקני בישראל: בעוד יהודים ליברלים סבורים ברובם שתמיכת ארה"ב בישראל היא "במידה הנכונה", יהודים מהמרכז וימינה סבורים ברובם ש"ארה"ב לא תומכת בישראל מספיק".

המדד מעלה עוד כי יהודי ארה"ב חלוקים בדעותיהם בנוגע לאחריות למתח בין ישראל לארה"ב. בעוד יהודים ליברלים נוטים להטיל את האחריות על ממשלת ישראל ומדיניותה, יהודים מהמרכז וימינה נוטים להטיל את האחריות על ממשל ביידן.

עם זאת, בקרב יהודים שמתכוונים להצביע לביידן, קרוב למחצית (46%) מטילים את האחריות על ישראל, אך כשליש מהם (34%) סבורים שהאחריות מתחלקת שווה בשווה בין וושינגטון לירושלים. לעומת זאת, יהודים מצביעי טראמפ, נוטים באופן חד להטיל את האשמה על ממשל ביידן: 95% מהם סבורים שהממשל אשם, ואילו רק 3% הטילו את האחריות "שווה בשווה".

דובר צה"ל והנשיא ג'ו ביידן הם המקורות המהימנים ביותר בעיני יהודים אמריקנים בנוגע למלחמה, לפי הממצאים. ביידן נתפס כאמין במיוחד בקרב יהודים ליברליים, דובר צה"ל בקרב מרכז וימין ואילו בנימין נתניהו בקרב השמרנים. התקשורת האמריקנית מקבלת אמון נמוך יחסית כמקור מידע מהימן בכל הנוגע לדיווח על המלחמה. ככלל, הנתונים מצביעים על פערים משמעותיים בהסתמכות על מקורות המידע לפי עמדה פוליטית.

לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב, שיעור היהודים הצפוי להצביע לג'ו ביידן הוא 63%, לדונלד טראמפ 17%, כעשירית אומרים "מועמד אחר" או "לא אצביע", ו-11% אומרים שטרם החליטו. ממצאים אלה דומים למדי לממצאי שעלו בסקר Jewish Electorate Institute בחודש נובמבר 2023 (68% לביידן, 22% לטראמפ, 10% לא החליטו). הנתונים מצביעים על מגמה אפשרית של ירידה בתמיכה בטראמפ בקרב יהודים בארה"ב.

פרופ' ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי, אמר: "אזרחי ארה"ב היהודים, קהילת התפוצות החזקה אי פעם בהיסטוריה היהודית, עוברים תקופה קשה שבאה לידי בסקר המלמד כי הם חווים תחושת אפליה נגדם. ערב יום השואה חוזר ומתברר שהתיוג 'יהודי' ממשיך לעורר שדים רדומים של שנאת האחר, אפילו בארה"ב".

הסקר נערך בקרב 700 יהודים בארה"ב, הרשומים לפאנל של המכון למדיניות העם היהודי. הדוח אינו מספק נתון משוקלל המייצג את עמדת כלל יהודי ארה"ב, אולם מספר המשתתפים בו מקבוצות שונות מאפשר לזהות מגמות, עמדות מובהקות וכן פערים בין קבוצות שונות של יהודים על פי השתייכות דתית, קרבה לישראל, עמדה פוליטית, קשר ליהדות ועוד.

2024-05-02T04:30:47Z dg43tfdfdgfd