סמוטריץ' על התפטרות חליוה: "אפס לקיחת אחריות"; באופוזיציה תקפו: הגמל לא רואה את דבשתו

שר האוצר הוא הראשון בממשלה שהתייחס להתפטרות ראש אמ"ן - וכצפוי "בירך" עליה. לאחר שצייץ כי "טוב שלקח אחריות", הבהיר בפוסט ארוך: "במכתב יש אפס לקיחת אחריות". הוא ציין: "אסור שהרמטכ"ל ימנה את המחליפים". ח"כ מתן כהנא הגיב: "שינוי אמיתי - רק כשיוחזר המנדט לעם". יש עתיד: "פחדן שבורח מאחריות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס הבוקר (רביעי) לפרסום ב-ynet, שלפיו בכירים נוספים בצמרת הביטחונית צפויים להתפטר בעקבות ראש אמ"ן אהרון חליוה, וחזר על טענתו כי "אסור שהרמטכ"ל ואלו שכשלו ימנו את המחליפים - צריך פיקוד חדש". סמוטריץ' הוא השר הראשון שמתבטא בנושא, ובתגובה שורת פוליטיקאים מהאופוזיציה תקפו אותו וקראו גם לו לקחת אחריות ולהתפטר - בהיותו גורם מרכזי בדרג המדיני המתעלם בנוחות מחלקו במחדל.

בפוסט שפרסם ברשת X, כתב סמוטריץ' כי "טוב שחליווה התפטר ולקח אחריות. זו הזדמנות לשינוי אמיתי ותיקון בבניית הפיקוד הבכיר בצה"ל, ולכן אסור שהרמטכ"ל ואלו שכשלו יהיו אלה שממנים את המחליפים שיהיו בדמותם ובצלמם. צריך פיקוד חדש מבין המפקדים שהוכיחו את עצמם תחת אש כדי להקים צבא גדול, התקפי וקטלני". בהמשך, סמוטריץ' פרסם פוסט ארוך יותר בפייסבוק, שבו שינה את עמדתו וטען ל"אפס לקיחת אחריות מצד האלוף חליוה".

בפוסט בפייסבוק, כתב השר כי הוא "רצה לפרגן" לחליוה, אך אז "קרא את המכתב שהוא שלח לרמטכ"ל". לדברי סמוטריץ', במכתב הוא נתקל ב"ים של מילים גבוהות, אפס לקיחת אחריות. שום הודאה בטעות, הכרה בכישלון ובסיבות לו. עוד 'אחריות' כזו ואבדנו. ושוב, עיסוק פסול בפוליטיקה. אני לא יודע אם נכון או לא נכון שתקום ועדת חקירה ממלכתית, האם זה הכלי הנכון או שיש טובים ויעילים ממנו. אני כן יודע שזה לא עניינו של קצין לובש מדים בצה"ל.

"וזו אולי אחת הבעיות הקשות בצה"ל של היום" המשיך סמוטריץ', "טשטוש עבה ומסוכן של גבולות וסמכות בין צה"ל לדרג המדיני. פחות מידי התקפיות וחשיבה צבאית, יותר מידי מדינאות, שפה גבוהה ומונחים מעורפלים. משם צריכים להתחיל כל תחקיר וכל חקירה. צבא שיש לו מדינה ולא מדינה שיש לה צבא. קצינים בכירים שהאחריות הכבדה שעל כתפיהם והשליחות הקדושה שהם מבצעים במסירות רבה מבלבלים אותם וגורמים להם לשכוח שבמדינה דמוקרטית צבא כפוף לדרג מדיני וממש לא אמור לחצות את הגבול הזה. זה גבול הציות מול הסרבנות, גבול ההבנה שצבא מבצע פקודות ולא קובע אותן, גבול שבו מעירים את הדרג המדיני כשיש מידע מודיעיני מחשיד בלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר ולא מזלזלים בו ומחליטים לבד".

השר סיכם את דבריו באמירה כי "אנחנו חייבים מפקדים התקפיים ונחושים שיבצעו מהפיכה תפיסתית בצה"ל ויחזירו אותו לימיו המפוארים שטרום השתלטות 'תפיסות אוסלו' על מפקדיו הבכירים".

חבר הכנסת מתן כהנא (המחנה הממלכתי) תקף את שר האוצר, וכתב כי "חבל שרק הדרג הצבאי מבין מה המשמעות של אחריות. שינוי ותיקון אמיתי יהיה כאן רק לאחר שהדרג המדיני שכשל ייקח אחריות, יתפטר ויחזיר את המנדט לעם". כהנא הוסיף כי "טרגדיית 7 באוקטובר קרתה באחריות הממשלה הגרועה בתולדות המדינה. בעולם מתוקן אחריות לא צריך לקחת, אחריות היא מובנית מעצם טבעה. מדהים שראש הממשלה ושרי קואליציית ה-64 לא מבינים את זה".

במפלגת יש עתיד הגיבו לסמוטריץ', ומסרו כי "מי שבורח מאחריות כמו פחדן, אין לו זכות לשלוח חיילים לשדה הקרב - וכל שיקול הופך לפוליטי". בהודעה שפרסמה המפלגה נכתב כי "אם נתניהו וחבריו המנותקים בקבינט המדיני-ביטחוני לא יתפטרו, האסון הבא לאזרחי ישראל הוא רק עניין של זמן. אסור לחכות".

חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה) פנתה לשר האוצר: "במשמרת שלך - האיש וקונספציית 'חמאס הוא נכס' - זה קרה. אתה התעקשת להיות שר נוסף במשרד הביטחון, אתה שר אוצר במשרה חלקית עבור ציבור ספציפי בזמן שבו דירוג האשראי שלנו יורד לצד תחזיות שליליות. הפסח הזה היה היקר ביותר שידעה ישראל. הכול תחת אחריות שלך! כמה חדל אישים אפשר להיות? תתפטר!".

חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) כתב כי "הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו. השאלה היא מתי אתם תיקחו אחריות ותתפטרו? על פי אותו היגיון, גם אסור שחברי ממשלת המחדל שכשלו - יהיו אלה שממנים את הפיקוד הבכיר הבא של צה״ל. אחרי כישלון כזה, חייבים להחזיר את המנדט לעם וללכת לבחירות". חברתו למפלגה קארין אלהרר כתבה בקצרה: "נאה דורש נאה מקיים, לא? תיקח גם אתה אחריות ותתפטר".

כאמור, שלשום הודיע ראש אמ"ן חליוה לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי על התפטרותו מצה"ל בעקבות אחריותו לטבח ב-7 באוקטובר. "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים", כתב בהודעתו. "את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה". במכתב עצמו לא לקח חליוה אחריות אישית על חלקו במחדל, אלא אחריות כללית - ולא פירט מה הוא עצמו עשה שלא כראוי. בנוסף, קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

2024-04-24T09:15:34Z dg43tfdfdgfd