נתניהו ייתן אור ירוק? צה"ל "מוכן למבצע ברפיח", הרמטכ"ל וראש השב"כ ביקרו בקהיר

גורם צבאי בכיר הצהיר שצה"ל מוכן לפעולה במעוז חמאס, אך מחכה לאישור הממשלה. נתניהו הבטיח "מכות חדשות בקרוב" - אך ברקע יש לחץ אמריקני וחשש מתגובת מצרים. היום ביקרו בקהיר הרמטכ"ל הלוי וראש השב"כ בר ודנו עם ראש המודיעין המצרי בסוגיה

ישראל בדרך למבצע ברפיח? גורם צבאי בכיר אמר אחר הצהריים (יום ד') לסוכנות הידיעות רויטרס כי צה"ל השלים את ההיערכות למבצע לפירוק גדודי חמאס בעיר הסמוכה לגבול מצרים, ובמקביל נודע כי הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש השב"כ רונן בר ביקרו היום בקהיר ודנו שם בסוגיה עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. 

הגורם הצבאי הבכיר אמר לרויטרס כי עם תום ההכנות, הפעולה תצא לפועל רק כאשר יתקבל אישור מהממשלה - כשהמשמעות בפועל היא כמובן אור ירוק מקבינט ניהול המלחמה וראש הממשלה בנימין נתניהו, שמדבר כבר חודשים על המבצע ובשבוע שעבר, אחרי שחמאס דחה את הצעת הפשרה האמריקנית במגעים לעסקת חטופים, הבטיח "מכות חדשות" שיונחתו כבר בקרוב על ארגון הטרור.

מבצע ברפיח מעורר דאגה רבה בעולם, בעקבות העובדה שכמיליון פליטים מצטופפים בעיר, ובישראל כבר הבהירו שוב ושוב שלפני פעילות שם האזרחים יפונו למקומות בטוחים מצפון לעיר. כעדות להכנות למבצע הפינוי, אתמול נחשפו צילומי לוויין של חברת Planet labs - ובהם נראה מתחם אוהלים חדש שנבנה ליד חאן יונס. לפי הדיווח ב-AP, צה"ל אמר כי היה מעורב בהקמת האוהלים. 

לפי דיווח שלשום ב"וול סטריט ג'ורנל", גורמים מצרים קיבלו עדכון על תוכנית הפינוי הישראלית, שבעבר כבר דווח כי היא כוללת כוונה לרכוש עשרות אלפי אוהלים עבור המפונים מרפיח - שחלקם התפנו באופן עצמאי לאזור חאן יונס אחרי שכוחות צה"ל יצאו מהעיר בחודש שעבר. "מבצע פינוי כזה עשוי להימשך בין שבועיים לשלושה", טענו הגורמים המצרים, שציינו כי הוא ייעשה בתיאום עם וושינגטון, קהיר ומדינות ערביות נוספות כמו איחוד האמירויות. 

לדבריהם, ישראל מתכננת להעביר כוחות לרפיח בהדרגה, ולהתמקד באזורים שבהם מערכת הביטחון מאמינה שמנהיגי חמאס מסתתרים. לפי הגורמים, "הלחימה שם צפויה להימשך לפחות שישה שבועות". גורם ביטחוני ישראלי ששוחח עם העיתון הבהיר: "זה הולך לקרות. תהיה לנו תוכנית מבצעית מאוד הדוקה כי זה יהיה מאוד מורכב (לפעול ברפיח). במקביל, ניתן 'תגובה הומניטרית' למצב".

ארה"ב ומדינות נוספות באיחוד האירופי, נזכיר, הביעו התנגדות נחרצת למבצע בתנאים הנוכחיים ברפיח, כשבעיר עדיין שוהים המוני פליטים, והזהירו מאסון. בשיחות שקיימו היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר עם האמריקנים, בהם גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, האחרונים העלו ביקורת ושאלות קשות על הפעולה הישראלית המתוכננת. 

בחודש שעבר, הנשיא ביידן תקף בריאיון לרשת MSNBC את נתניהו כשאמר כי לדעתו הוא "גורם לישראל יותר נזק מתועלת", והדגיש ש"פעולה ברפיח היא קו אדום" מבחינתו - אם כי בהמשך הבהיר כי לעולם לא יפסיק לסייע צבאית לישראל. "ישראל לא יכולה להרוג 30,000 פלסטינים נוספים בזמן שהיא רודפת אחרי חמאס. זה מנוגד למה שהיא מייצגת ואני חושב שזו טעות גדולה", אמר ביידן על פעולה אפשרית ברפיח, "יש דרכים אחרות להתמודד עם הטראומה שנגרמה על-ידי חמאס".

עם הדיווחים על הפעולה הקרקעית שמתקרבת, כך גוברים החששות בקרב הפלסטינים שחוסים בעיר. בהודעה שפרסמו החמולות ברפיח, צוין: "אנו מצהירים שלא נעזוב את רפיח בשום פנים ואופן. קיבלנו את ההחלטה למות כאן או לחזור לבתינו כמנצחים, בתום המלחמה". עוד נכתב בהודעה: "אנו מתפללים בשם כל העקורים ובשם תושבי רפיח שכל כוחות העולם יפעלו בכוח כדי לבלום את התוקפנות, לעצור את מעשי הטבח ולמנוע את אסון רפיח". החמולות, בסבירות גבוהה מאוד, עדיין נמצאות בקשר עם הנהגת חמאס ומקבלות ממנה הוראות שלא לפנות את האזור כדי שהעקורים יחסמו בגופם את הפעולה הקרקעית שעתידה לצאת לפועל.

חמודי סעב, שהגיע לרפיח מהעיר עזה, סיפר: "נעקרתי מעזה, יש לי אמא מבוגרת, אישה ושלושה ילדים. קשה לי מאוד באוהל ברפיח, אין איך לחיות כאן ואנחנו במצב קשה מאוד. לא יודע מה יהיה אם נצא מכאן אחרי הפלישה". בשיחה עם "אל-קודס אל-ערבי", אום סאבר, עקורה בשנות החמישים לחייה, אמרה שהיא מקווה לחזור לביתה בשג'אעיה עם משפחתה, גם אם זה אומר לגור בהריסות: "הבנות שלי, כל אחת מהן נמצאת באזור אחר, אחת בנוסייראת, אחרת בדיר אל-בלח ושלישית בחברון אני לא יכולה ללכת אליהן. המלחמה הפרידה בינינו".

בדוח ההומניטרי היומי, האו"ם התייחס ביום חמישי האחרון למצב הפלסטינים ברפיח. "נפת רפיח הפכה כעת למקלט העיקרי של העקורים, כשיותר ממיליון בני אדם חיים בצפיפות אחרי התעצמות הלחימה בחאן יונס ודיר אל-בלח ופקודות הפינוי שהוציא הצבא מהאזורים". פבריציו קרבוני, מנהל מחלקת המזרח התיכון של ועד הצלב האדום, הזהיר אתמול מפעולה קרקעית, וטען כי פינוי של יותר ממיליון אזרחים "אינו אפשרי".

2024-04-24T15:14:23Z dg43tfdfdgfd