"נפלו בנבטים. לחזור לכיסא, להתאפס": כך נשמעו רגעי הדרמה של המתקפה האיראנית בבור חיל האוויר | תיעוד בלעדי

בשעה 1:38 הוכרז על "דקה לשיגור מיירט ראשון", ב-1:47 דווח בקשר על נפילות בנבטים, וב-1:56 החמיא אל"מ ע', מפקד מחלקת הגנה אווירית ואיסוף בחיל האוויר, לאנשי תא השליטה: "עבודה מצוינת". כעת הוא מספר על ההכנות למבצע ועל ההפתעות שהאיראנים ניסו להכין | הריאיון המלא - ב"מוסף לשבת" וב-+ynet

"דקה לשיגור מיירט ראשון", הוכרז בתא השליטה בבור של חיל האוויר בשעה 1:38 בלילה שבין שבת לראשון - כשהטילים ששיגרה איראן החלו להתקרב לשטחה של ישראל. "מה קורה באוויר-אוויר? יש שתי צופיות, מספר 4 נפלו בנבטים", נשמע בשעה 1:47 הדיווח על התפוצצות הטילים הבליסטיים בבסיס שבנגב. צפו בתיעוד והאזינו לקולות מהרגעים הדרמטיים שבהם נבלמה המתקפה:

"תכננו את המבצע הזה שבוע וחצי, מרגע קבלת המודיעין", מספר אלוף משנה ע', מפקד מחלקת הגנה אווירית ואיסוף בחיל האוויר, בריאיון מיוחד ל"מוסף לשבת". "הלכנו ודייקנו את התוכנית כל הזמן. יש המון מרכיבים. יותר ממאה מטוסי קרב, מתדלקים, מסוקים, מודיעין, שיבושי GPS. ערכנו אימונים לכל היחידות האלה. בכל לילה קיימנו מודלים באוויר – הוצאנו מיני מל"טים שלנו שיטוסו בנחילים וידמו את הכטב"מים האיראניים, והעלינו את מטוסי הקרב כדי שיתאמנו להפיל אותם ולפעול בתנאי לילה חשוך מאוד, גובה נמוך וכמות מטרות גדולה. קיימנו כל הזמן מודלים כאלה גם באוויר וגם בסימולטורים".

במאמץ לפגוע בישראל השתמשה איראן בשלושה כלים: 185 כטב"מים מתאבדים מסוג "שאהד 136" שמסוגלים להגיע מאיראן לישראל בתוך שש-שמונה שעות, 36 טילי שיוט שלהם נדרשות כשעתיים וחצי משיגור כדי להגיע ארצה, ו-110 טילים בליסטיים (קרקע-קרקע) - המהירים הרבה יותר.

"השיגורים מאיראן היו מדורגים", מסביר אל"מ ע'. "הם סינכרנו את זה כדי שהכל יגיע אלינו יחד, ואז כמובן הרבה יותר קשה לנטרל את זה. אני מראש תידרכתי את האנשים שעבדו בתא השליטה, שגם אם לא הצלחנו ליירט איזושהי מטרה, אסור להיכנס לדיכאון. צריך להמשיך לפעול, להיות נחושים ומרוכזים, לקבל עוד מטרות שמגיעות וליירט אותן. הסברתי להם שלא יהיה 'על האפס'. קו הגנה נועד לעולם להיפרץ. אבל יש לפנינו לילה שלם, ואסור להישבר. ממשיכים להילחם, גם אחרי דיווח על פגיעה".

"אנחנו ממש באמצע האירוע, בסדר, הדסק שלכם - עושה את התוצאות, אוסף אותם", נשמע אל"מ בשעה 1:56 בתא השליטה. "אנחנו פה התחלנו מטרות איטיות. לחזור לכיסא, להתאפס, עם היב"א (יחידת בקרה אווירית, י"י), עניינים, לא להפריע מסביב. ממשיכים על המטרות". לאחר מכן הוסיף: "עשיתם עבודה מצוינת. ממשיכים קדימה".

"הנבחרת", כך מכנה אל"מ ע' את אותם עשרות אנשים – רובם אנשי מילואים ותיקים ומנוסים – שנבחרו לאייש את תא השליטה בבור חיל האוויר בליל המתקפה. "כמו ליחידות השדה שפעלו בשטח, גם לנבחרת הזו עשינו שלוש-ארבע סימולציות של הלילה הזה", הוא מספר. 

"רצינו גם שתהיה ביניהם היכרות אישית כי זה תמיד מקל על העבודה, וגם שישלטו בכל המרחב האווירי שהם עתידים לפעול בו – איפה יש אזורי התאוששות, איפה יש איסור טיסה. בית הספר ללוחמה מבצעית הזניק לנו מטרות דמה, ואנחנו תירגלנו את ההתמודדות עם עומס של מטרות, קבלת החלטות, חלוקת מטרות בין המערכים השונים. היינו ממש מוכנים לזה".

הריאיון המלא - במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות" ולמנויי +ynet

2024-04-19T16:14:54Z dg43tfdfdgfd