נאט"ו תשלח מערכות נ"מ נוספות לאוקראינה; זלנסקי: חייבים להפיל את פוטין

נאט"ו תשלח מערכות נ"מ נוספות לאוקראינה; זלנסקי: חייבים להפיל את פוטין

הברית הצפון אטלנטית צפויה להעביר לידי קייב סוללות פטריוט וכן מערכת הגנה אווירית מתוצרת צרפת. בית הנבחרים בארה"ב אישר להעלות להצבעה מחר חבילת סיוע בסך 95 מיליארד דולר, לאוקראינה ולישראל

April 19th, 18PM April 19th, 22PM

המדינות החברות בברית נאט"ו הסכימו הערב (שישי) לשלוח מערכות הגנה אווירית נוספות לאוקראינה. על דבר ההחלטה נמסר בתום פגישה מקוונת של ראשי 32 המדינות, שכונסה לבקשתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי — בין היתר על רקע מתקפת הכטב"מים והטילים של איראן על ישראל בתחילת השבוע. רוסיה תוקפת בשנתיים האחרונות ערים גדולות באוקראינה, בין היתר באמצעות כטב"מים מדגם "שאהד" מתוצרת איראן.

"חייבים להפיל את פוטין", אמר זלנסקי על נשיא רוסיה. "חייבים לדאוג שהשמים שלנו יהיו בטוחים שוב". נשיא אוקראינה נראה נרגש בעת שדיבר בפני הפורום באמצעות חיבור מרחוק, וציין כי לקייב דרושות שבע סוללות פטריוט או כאלה של מערכת הגנה אווירית מתקדמת אחרת. "זה תלוי לגמרי בהחלטה שלכם", הוסיף. "בהחלטה אם אנחנו באמת בעלי ברית".

אוקראינה נחשבת מועמדת להצטרפות לברית הצפון אטלנטית, על רקע המלחמה הנרחבת שהחלה לפני שנתיים בפלישה של צבא רוסיה לתחומה. בחודש שעבר צורפה שוודיה לנאט"ו, כשנה אחרי פינלנד, אף שהשתיים הגישו בקשת הצטרפות משותפת — גם כן, על רקע המלחמה באוקראינה.

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי לצד מערכת פטריוט מתוצרת ארה"ב, חברות הברית ישלחו גם את מערכת ההגנה SAMP/T הצרפתית. מדינות שאינן יכולות לסייע בתחום זה, ציין, יעבירו לקייב סיוע כלכלי כדי לרכוש מערכות הגנה אווירית. "העזרה בדרך", אמר המזכ"ל לעיתונאים בתום הפגישה. "אני מצפה להכרזות על סיוע נוסף בעתיד הקרוב".

בד בבד, בית הנבחרים של ארה"ב אישר היום להעלות להצבעה חבילת סיוע בסך 95.3 מיליארד דולר עבור אוקראינה, ישראל ובעלות ברית נוספות של וושינגטון. ההצבעה הפרוצדורלית עברה ברוב של 316 תומכים מול 94 מתנגדים — כשבאופן חריג יחסית, נציגים דמוקרטים סייעו ליו"ר הרפובליקאי מייק ג'ונסון באישורה.

ג'ונסון ספג ביקורת קשה מהמחנה הנצי במפלגתו, שבחודשים האחרונים התנגד לאישור חבילת הסיוע הרחבה — שכוללת גם סעיפים הקשורים לאבטחת הגבול עם מקסיקו — בין היתר לבקשתו של המועמד לנשיאות דונלד טראמפ. ההצבעה על חבילת הסיוע צפויה להיערך מחר, וגם אז יזדקק ג'ונסון לתמיכה דו־מפלגתית.

דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן־פייר, מסרה הערב כי לאחר שבית הנבחרים והסנאט יאשרו את ההצעה, ארה"ב תעביר סיוע צבאי לאוקראינה "באופן מיידי".

2024-04-19T16:11:41Z dg43tfdfdgfd