משפחות חטופים מפגינות; המטה: מברכים על הודעת חמאס, להפוך אותה לעסקה

תחת המסר "לעולם לא עוד" ועל רקע הסכמת חמאס לעסקה, משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ושרפו שעון חול ענק במחאה על כך שהממשלה שורפת את הזמן של החטופים בשבי. שרון שרעבי, אח של יוסי ז"ל ואלי: "לא לפספס הזדמנות היסטורית"

עם סיום אירועי יום השואה, ועל רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, חסמו משפחות חטופים את איילון צפון בסמוך למחלף רוקח עם המסר "לעולם לא עוד". המשפחות שרפו שעון חול ענק במחאה על כך שהממשלה שורפת את הזמן של החטופים בשבי החמאס ומטרפדת את העסקאות לטענתן. משפחות חטופים מפגינות גם בדרך בגין בעיר, וחוסמות את הכביש בשני הכיוונים יחד עם מאות בני אדם. במקביל, מפגינים הגיעו גם לקניון שבעת הכוכבים בהרצליה ולשדרה הסמוכה. מאות בני אדם מחו גם בצומת כרכור ובצומת העוגן.

מטה משפחות החטופים מסר: "אנו מברכים על הודעת חמאס לקידום הפסקת האש, מה שמקדם את חזרתם של 132 החטופות והחטופים שנמצאים בשבי חמאס כבר שבעה חודשים. עכשיו הזמן של ממשלת ישראל להוכיח במעשים את מחויבותה לאזרחיה - על הקבינט לקחת את הסכמת חמאס ולהפוך אותה לעסקה להחזרת כולם. השבת החטופים היא המפתח לביטחון הישראלי".

בזמן ההפגנה העביר חמאס תשובה רשמית להצעה המצרית והסכים להפסקת אש, אך מנגד גורמים ישראלים אמרו כי לא מדובר בהצעה שנדונה בימים האחרונים. גורם מדיני בכיר אמר כי מדובר בהצעה שלא מוכרת לישראל וארה"ב - וכי היא לא עלתה בשיחת נתניהו-ביידן. 

מהמשפחות נמסר: "ממשלת ישראל נתנה לחמאס לבצע שואה במשפחות שלנו. 213 ימים שהחטופים נרקבים בשבי החמאס והממשלה בראשות נתניהו ממשיכה לטרפד עסקאות. במקום לסיים את המלחמה בשביל להחזיר את כל החטופים הביתה, הממשלה מאיימת במבצע צבאי ברפיח שיסכן את חייהם. גנץ, איזנקוט, כל זמן שאתם ממשיכים לשתוק לנוכח הטרפוד של נתניהו אתם שותפים לפשע שלו - אין לכם מנדט להפקיר את החטופים".

לאחר שנודע על תשובת חמאס אמר גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת, אמר: "סוף סוף אור בקצה המנהרה. אנחנו נרגשים לשמוע שיש הסכמה על הפסקת אש. אחרי חודשים של מריחות ותירוצים, סוף סוף יש הסכמה שתחזיר חטופים הביתה. אנחנו מצפים מכל הגורמים המעורבים לא לטרפד את ההסכמה הזאת, ולא לחבל בהחזרת החטופים. הדבר הכי חשוב הוא החזרת החטופים. אנחנו קוראים לממשלת ישראל - אל תכבו את האור הזה. כרמל ועוד 131 חטופים סומכים עליכם".

שרון שרעבי, אח של יוסי ז"ל ואלי, הסביר כי "זהו צו השעה לשכתב את ההיסטוריה שמדינת ישראל מצילה את חייליה ואזרחיה החטופים משבי החמאס. אין לאף מנהיג בארץ ובעולם פריבילגיה לפספס את ההזדמנות ההיסטורית הזו. ביצוע העסקה אינו מעיד על כניעה, אלא על עוצמה של הנהגה שמחויבת לשלום כל אזרחיה".

הדסה לזר, אחותו של שלמה מנצור, אמרה בתגובה להתפתחויות כי "לא קיבלנו הודעה על כלום, אני צופה בתקשורת. כל פעם אני מחסירה פעימה אבל אני מפחדת להתרגש. כל פעם מעלים לי את הרוח וכל פעם יורד, אני לא רוצה להתאכזב, אני נשארת על אש נמוכה. אני נורא רוצה לשמוח אבל זה נראה יותר כמו התחלת דרך אבל אני מפחדת שמישהו ישים מקלות בגלגלים. זה שדווקא ביום השואה, שאחי ניצול שואת הפרהוד ונמצא שם, ופתאום מדברים על זה שמסכימים לשחרר, זה עשה איזו צביטה בלב".

לדבריה, "היום הזה עבר מאוד קשוח, מיום חמישי אני הרבה בתקשורת על אחי והחטופים בכלל, זה מחזיר אותי בכל פעם לסיפורי עבר ואני חושבת על שלמה, כמה כואב לי שהוא עבר טראומה כילד בעיראק. אז הוא היה מוגן על ידי ההורים שלי, הדודים. עכשיו הוא בודד, קופא מקור, מתעללים בו, ואין אף אחד שיגן עליו ויעטוף אותו. כולם אוהבים אותו כאן, במרחק נגיעה, ואף אחד לא מגיע אליו. הדאגות מכרסמות, אני חושבת עליו בכל דקה, על איך הכל התהפך לנו. מה שנשאר לנו זה רק התקווה, אני רוצה לקוות שמשהו יתקדם. זה קשה שהולכים לישון עם חדשות מסוימות וקמים עם חדשות אחרות. אני לא מחוברת לרשתות אבל הבנתי שדיברו עליו היום הרבה, מדברים עליו היום בגלל יום השואה וביום ההולדת שלו דיברו עליו ואני מפחדת שמחר זה ידעך. אני רוצה שהוא תמיד יהיה בתודעה. אם מישהו יכול רק להראות לו שלא שכחנו אותו, שיש לנו מדינה ואנחנו חושבים עליו כל יום. אני מחכה שהוא יגיע וינשק אותי על ראשי כבר".

חנה כהן, דודה של ענבר היימן, אמרה: "אנחנו במקום האחרון. בושה וחרפה למדינת ישראל שמפקירה את הנרצחים ואת משפחותיהם. אנחנו הטרגדיה של הסיפור. נמשיך להרצח". מירן זיו, אשתו של שלומי, הוסיפה כי "כולי תקווה שבאמת הפעם תצא עסקה לפועל, אבל עד שזה לא חתום זה לא סופי מבחינתי".

גל גורן, בנם של מיה ואבנר, מסר כי "אני מאמין שגם אחותי ושאר המשפחה מברכים כל עסקה שתחזיר כל חטוף וחטופה שרק אפשר בחיים. בין אם תהיה עסקה ובין אם לא, לא נפסיק לקרוא ולהיאבק על החזרת כל החטופים והחטופות - החיים לשיקום, והנרצחים - וביניהם אמא שלנו - לקבורה". אמו של טל שוהם פנתה לממשלה: "לא ניתן לכם לנשום לדקה עד שכל החטופים - החיים ואלה שנרצחו - ישובו הביתה. תגיעו לעסקה, אל תחבלו בה".

רותם קופר, בנם של נורית ששוחררה מהשבי ועמירם שעדיין מוחזק ברצועה, שיתף כי "אבא היה חי כשאמא השתחררה מהשבי. האם היום הוא חי? ככל הנראה שלא, וזה בגלל הרשלנות הכושלת של ראש הממשלה נתניהו ובגלל אנשי הקבינט שאפשרו לו לנהוג כך. מרחו אותנו 213 יום, עכשיו אסור לנו לפספס".

שי מוזס, האחיין של גדי בן ה-80 החטוף בעזה, אמר בהפגנה בהרצליה כי "הגיע הזמן שמדינת ישראל תבחר בין מלחמה מיותרת לחיי האזרחים שלה. להחזיר את החטופים ועכשיו".

בהפגנה בצומת כרכור, שאליה הגיעו מאות, השתתף גם ניר גירון, אח של איילה מצגר שחמה יורם חטוף בעזה. המוחים חסמו את הצומת לסיגורין, הניפו שלטים בקריאה לעסקה וצעקו "עסקה עתה". מפגינה אחת נעצרה.

2024-05-06T17:19:12Z dg43tfdfdgfd