מקור המעורה במו"מ: המצב קשה; ראש ה־CIA יבוא לישראל כדי להציל את העסקה

מקור המעורה במו"מ: המצב קשה; ראש ה־CIA יבוא לישראל כדי להציל את העסקה

לדברי המקור "ישראל סירבה לשלוח משלחת למצרים כדי לדון בעסקה, אף שתגובת חמאס היתה ברוח חיובית". מנגד, הארגון הבהיר שעדיין הוא דורש "סיום של התוקפנות לחלוטין ונסיגה מלאה מעזה"

May 05th, 21PM May 06th, 12PM

מקור זר המעורה במגעים לעסקה בין ישראל לחמאס הגדיר את מצב השיחות בין הצדדים "קשה". ראש ה־CIA ויליאם ברנס והמשלחת של קטאר לשיחות עזבו את קהיר ויצאו לקטאר "בניסיון למצוא דרך ללחוץ גם על חמאס וגם על ישראל להגיע להסכם", כדברי המקור. מחר (שני) ברנס צפוי לבוא לישראל בניסיון לקדם את העסקה, לאחר שהערב נפגש עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל תאני.

בואו של ברנס לישראל נועד להגביר את הלחץ של ארה"ב בעיקר על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שב–36 השעות האחרונות פרסם הצהרות נגד דרישת חמאס לסיים רשמית את המלחמה תמורת שחרור החטופים. המקור ציין כי ברנס והמשלחת של קטאר "חיכו במצרים למשלחת מטעם ישראל, וכשהבינו שהיא אינה מתכוונת להגיע יצאו לקטאר".

"ישראל סירבה לשלוח משלחת למצרים כדי לדון בעסקה, אף שתגובת חמאס היתה ברוח חיובית", הוסיף המקור. "הגישה שישראל נוקטת מול חמאס היא 'Take it or leave it', ואין לה עניין לדון בפרטים". ועוד הוא ציין כי "התחושה היא שנתניהו עצמו אינו חפץ בעסקה. הוא אינו מסכים לשאת ולתת או להבהיר פרטים שדורשים הבהרה".

חמאס הודיע היום כי מסר למדינות המתווכות, מצרים וקטאר, את תשובתו על המתווה שהוצע לעסקה להפסקת אש ולשחרור החטופים. "חמאס חוזר על עמדתו כי הוא נוהג באחריות ורואה בחיוב את הצורך להגיע להסכם שעונה על דרישות העם הפלסטיני", מסר הארגון. עם דרישות אלו, נכתב בהודעתו, נמנים "סיום התוקפנות לחלוטין, נסיגה מלאה מעזה, חזרת העקורים, הגברת הסיוע ההומניטרי, התחלת השיקום (של רצועת עזה, ג'"ח) ומימוש הסכם חילופי השבויים". לפי ההודעה, משלחת של הארגון תעזוב הלילה את קהיר לשם המשך התייעצויות עם הנהגת התנועה בדוחה.

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר היום בריאיון לערוץ הקטארי אל־ערבי אל־ג'דיד כי "ישראל התמקדה אך ורק בחילופי השבויים ולא נענתה לדרישות שהציג חמאס". חמדאן ציין כי משלחת הארגון בקהיר "דנה בכל ההצעות בראש פתוח", לדבריו. "עם התקדמות המשא ומתן עזבה המשלחת את קהיר כדי להתייעץ עם הנהגת הארגון שבדוחה, והגענו למסגרת הסכם ואנחנו מחכים לתגובה בנוגע למסגרת הזאת".

מנגד, היום האשים ראש הממשלה בנימין נתניהו את חמאס בהכשלת המגעים. "חמאס נשאר מבוצר בעמדותיו הקיצוניות, ובראשן הדרישה להוציא את כל כוחותינו מהרצועה, לסיים את המלחמה, ולהשאיר את החמאס על כנו", אמר. "מדינת ישראל איננה יכולה לקבל זאת. לא לשם כך שילמנו מחירים כבדים מנשוא". לטענת נתניהו, לצוות המשא ומתן ניתן מנדט רחב לקדם את שחרור החטופים, וישראל הראתה "נכונות ללכת כברת דרך משמעותית", אך לטענתו חמאס מכשיל את השיחות.

2024-05-05T18:54:46Z dg43tfdfdgfd