מפגינים בקיסריה העידו בכנסת על אלימות המשטרה: "קצין שעט לעברי ונתן לי שתי סטירות"

מפגינים בקיסריה העידו בכנסת על אלימות המשטרה: "קצין שעט לעברי ונתן לי שתי סטירות"

בדיון של הוועדה לביטחון לאומי טענו המוחים כי המשטרה נוהגת באלימות חריגה ועוצרת אנשים ללא הצדקה. "שבעה אנשי יס"מ הסתערו עליי כאילו אני נוחבה, הרגשתי שאני נחנק", סיפר שמי עטר, מפגין בן 76. נציג המשטרה: זו גרסה של צד אחד, כשיש חשד להתנהלות לא תקינה זה נבדק

May 07th, 16PM May 08th, 14PM

משתתפים במחאה סמוך לבית ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה העידו היום (שלישי) בדיון בכנסת כי המשטרה עוצרת מפגינים ללא הצדקה ונוקטת באלימות חריגה, ולעתים אקראית. הדיון בוועדה לביטחון לאומי התקיים לבקשת שליש מחבריה על מנת לבחון את התנהלות משטרת חדרה בהפגנות בקיסריה, והמפגינים שיתפו בו בחוויות שלהם מהשבועות האחרונים. נציג המשטרה בדיון אמר כי זו גרסה של צד אחד, וכשיש הפרות נהלים של שוטרים הן מטופלות.

"עמדתי עם שלט 'אתה הראש - אתה אשם'. מבלי שעשיתי דבר שעט לעברי קצין בכיר ונתן לי שתי סטירות שאני לא הבנתי מאיפה זה בא לי", סיפרה בדיון רינה וקסמן. היא הוסיפה כי בידיה יש הקלטה בה נשמע השוטר אומר לה "בואי אני אראה לך מה זה". לדבריה, השוטר ניסה למשוך אותה מעל מחסום משטרתי ומפגינים מבוגרים ממחאת לוחמי 73' סייעו לה.

שניות לאחר מכן, שחזרה, הקיפו אותה שוטרים רבים. "באה אישה בגילי והם הפילו את שתינו על הרצפה", היא סיפרה והראתה למשתתפי הדיון את התחבושת שעדיין על ידה. "ארבעה שוטרים לפתו אותי ולוקחים אותי, מטיחים אותי ליד הזינזאנה. באותה סיטואציה – הייתי צריכה לעשות פיפי, הגוף הגיב, הם לא נתנו לי ללכת לעשות פיפי ואני עשיתי פיפי במכנסיים. אני אישה בת 55, הייתי צריכה לחוות את הבושה הזו כי שוטרים שהיו שם, שהתחננתי אליהם, לא ניאותו לבקשה הכי פשוטה, זכות בסיסית של אדם. אני יכולה להיות אמא של כמה מהם".

שמי עטר, בן 76 שמגיע להפגנות בקיסריה באופן קבוע, סיפר בתחילת דבריו כי הוא אל"מ במילואים ומוכר כהלום קרב ממלחמת יום הכיפורים. בחודש שעבר הגיעו לביתו כמה מחבריו למחאה והביאו עמם משאית עם מיצג של טנק מקרטון שהפכה לאחד מסמלי המחאה נגד הממשלה. לדבריו, דקות ספורות לאחר מכן הגיעו לביתו ניידות רבות ועשרות שוטרי יס"מ, לטענתו ללא מצלמות גוף, ופשטו על ביתו. כשהוא וחבריו סירבו להזיז את משאית המחאה, שחזר, החלו השוטרים לתקוף אותם. השוטרים עיכבו אז כ-15 מהמפגינים ובתיעוד של התקרית נראה כי השוטרים נהגו באלימות כלפי כמה מהמוחים.

"שבעה לוחמי יס"מ מסתערים עליי כאילו אני חייל נוחבה ומרימים כאילו אני שק תפוחי אדמה", סיפר. "נפתחים לי שערי הגיהנום, דחסו אותי לזינזאנה והדלת נטרקת עליי. אני מרגיש שאני נחנק, שאני עומד למות", הוא סיפר. לדבריו, כשאשתו ניסתה לבקש מהקצין לפתוח לו את אחד מחלונות הניידת הוא איים עליה בתגובה שאם לא תזוז הוא יעצור גם אותה. "הטראומה הזו קשה לי יותר מהפציעה בשדה הקרב, נכנסתי להלם מוחלט", אמר עטר. הוא הוסיף כי כמה ימים לאחר מכן הגיע לביתו מפקד משטרת חדרה, סנ"צ עמית פולק, ובדק אם לשכניו יש מצלמות אבטחה. "אני חולם בלילה שהוא חונק אותי, אני לא מצליח לישון בלילה, הבת שלי שמוכרת כנכה לא מצליחה לישון, איך קצין כזה משרת במשטרת ישראל?" תהה עטר.

אמיר השכל, ממובילי המחאה, סיפר בדיון כי הוא נעצר שלוש פעמים לאחר שהקריא את שמות החטופים בהפגנה מחוץ לשכונה שבה מתגורר ראש הממשלה. "הקראתי עם מגפון סטנדרטי במרחק סביר, בשעות היום. המעצרים הללו היו לא חוקיים, חילוץ המגפון והמעצר היו אלימים", טען. מפגין אחר, לירז רמון, טען כי באחד מערבי ההפגנות נעשה שימוש במכת"זית בכינון ישיר על מפגינים שעמדו על מדרכה. "זה נגמר בלמעלה מעשרה פצועים באותו הערב. קצין בכיר אמר לי אז 'תראה איזה תמרון יפה אני מבצע פה הערב'".

נציג המשטרה בדיון, ניצב-משנה גלעד בהט, אמר כי חופש הביטוי הוא ערך חשוב מאוד למשטרה אך הוסיף כי "חופש הביטוי נגמר במקום שבו מתחילות עבירות פליליות. כשיש קבוצות או קומץ שבוחרים לבצע עבירות פליליות כמו תקיפות שוטרים או גרימת נזק, המשטרה תטפל בזה כפי שהחוק מורה לה". הוא הוסיף כי "ככל שיש אירועים שבהם יש חשד שהשוטרים התנהלו שלא כדין יש איסטנציות שחוקרות את השוטרים".

יוזם הדיון, ח"כ גלעד קריב (העבודה), האשים את המשטרה שהיא מפירה את החוק בצורה שיטתית ולדבריו עושה זאת בגיבוי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. "בתור מי שנמצא בהפגנות ובתחנות המעצר שבוע אחרי שבוע, אני יכול להעיד שמשטרת ישראל רומסת את זכויות המפגינים והעצורים באופן סדרתי. העובדה שלא התייצב כאן היום הדרג הבכיר של המשטרה מעידה על הזלזול בזכות המחאה ובכנסת ישראל", אמר.

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית), הודיע כי יקיים דיון נוסף בעניין בהשתתפות נציגות בכירה של המשטרה. "בסופו של דבר אין לנו משטרה אחרת; איפה שצריך לתקן – נתקן", אמר.

מי שממונה במשטרה על ניהול השוטרים בהפגנות בקיסריה הוא מפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי, שבכמה מקרים התעמת בעצמו עם מפגינים והטיח באחד מהם: "60 כמוני נהרגו בגללך". בכיר במשטרה אמר במרץ ל"הארץ" כי לוי "פועל ללא הפסקה בניסיון להתחנף לאיתמר בן גביר". כמה מקורות אמרו גם כי כמה חודשים לפני שמונה לתפקידו במחוז חוף, החל לוי לקיים ערוץ תקשורת ישיר מול בן גביר. זאת בניגוד לעמדת המפכ"ל קובי שבתאי שאסר על הניצבים לקיים קשר ישיר עם השר.

2024-05-07T13:46:03Z dg43tfdfdgfd