מסתמן: המדינה תתמוך בקריאה לעצור את החלטת המבקר לבדוק את צה"ל

היועמ"שית תציג את עמדת הצבא והרמטכ"ל, ותצדד בעתירה הקוראת לעצור את הביקורת עד לסיום המלחמה. כך נודע ל-ynet. עם זאת, תשובת המדינה צפויה לתמוך בבדיקת מחדלי 7 באוקטובר בצמרת הביטחונית - אך לא בעיתוי

המדינה תשיב מחר (חמישי) לבג"ץ על עתירת תנועת אומ"ץ (התנועה למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי), שדרשה להוציא צו ביניים שיגרום להפסקת חקירת גופי הביטחון - ובראשם צה"ל - על ידי משרד המבקר. כעת נודע ל-ynet כי המדינה צפויה לצדד בתנועה, ולתמוך בצו הביניים שנועד כאמור לעצור את הביקורת עד לתום הלחימה.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תייצג בבג"ץ את עמדת הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי והצבא, לפיה אין זה העיתוי המתאים לערוך את הביקורת על מחדלי 7 באוקטובר. היועצת מייצגת בשגרה את צה"ל בפני בג"ץ, והיא אף מצדדת בבדיקת המחדל - אך לא בעיתויה. העמדה שתוצג בבג"ץ תציין את עיצומה של הלחימה, ואת העיסוק הצבאי היומיומי בניהולה המבצעי של המלחמה. כמו כן, תוצג עמדתו של הרמטכ"ל שאמר כי "הטיית הקשב תפגע במאמצי המלחמה".

אתמול פורסם כי מבקר המדינה מתניהו אנגלמן סירב לבקשתו של הלוי לדחות את מהלכי הביקורת שלו בצה"ל. דרישת המבקר לפתוח בביקורת על מחדלי 7 באוקטובר תוך כדי המלחמה מעוררת סערה כבר כמה חודשים, וגוררת חילופי האשמות בינו ובין הצמרת הביטחונית. את העתירה, שמבקשת להפסקת חקירת גופי הביטחון, הגישה כאמות תנועת אומ"ץ באמצעות עו"ד עדי אייזנר.

גורמים במערכת הביטחון תקפו את אנגלמן בתגובה לסירובו, ואמרו כי "ביום שבו צה"ל מפנה אוכלוסייה מרפיח לקראת תמרון, הוא מוסר הודעה על תחילת ביקורת בצה"ל, בניגוד לעמדת הרמטכ"ל. תחילתה של ביקורת, הגם שהיא מדורגת, בעת הנוכחית, תפגע במאמצי הלחימה ותסיט את קשב המפקדים. חשוב להבין שהטענה שניתן לדרג את הביקורת היא לא מעשית.

התפיסה שפיקוד העורף או דובר צה"ל לא משתתפים במאמצים המבצעיים המרכזיים היא מנותקת. אלה גופים הפועלים מסביב לשעון, בייחוד בימים האלה. הרמטכ"ל הבהיר בצורה מאוד ברורה שאין מקום לביקורת עכשיו, ומתחייב לשיתוף פעולה כשהעצימות המבצעית תאפשר. לא ברור מה הדחיפות. אין תקדים היסטורי לביקורת תוך מלחמה. מדובר בניתוק מוחלט של המבקר".

בתחילת החודש שלח אנגלמן מכתבים לנתניהו ולהלוי בדרישה לשתף פעולה עם צוותיו, אז הוא רמז כי השניים לא משתפים פעולה עם הבדיקה וקרא להם "למלא אחר חובתם החוקית לשתף פעולה עם ביקורת המדינה ולמסור כל מסמך הנדרש לצורך הביקורת".

2024-05-08T19:05:35Z dg43tfdfdgfd