מחנות הקיץ של המורדים החות'ים

בעלי בריתה של איראן בתימן מגייסים ילדים לקורסי הטרור שלהם ומעבירים אותם שטיפת מוח כדי לגדל את דור הלוחמים הבא. אום מוחמד הגיעה לביה"ס ושלפה את הילד לפני שייקחו אותו: "איבדתי בגללם שני בנים, לא מוכנה שגם הוא ילך"

החות'ים, שלוחיה של איראן בתימן, השיקו בשבועות האחרונים באזורים הנמצאים בשליטתם את מחנות הקיץ השנתיים של הארגון. לפי פרסום בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", אלפי בתי ספר הפכו למחנות, והארגון מצפה למשוך לשורותיו תלמידים רבים. המחנות של החות'ים מתקיימים כבר שנים רבות, אך השנה גיוס הילדים נעשה לצד התפתחויות המלחמה ברצועת עזה, הצטרפותם של החות'ים ללחימה מול ישראל כ"חזית התומכת בפלסטינים" וניסיונות הגיוס השוטפים שלהם, בחודשים האחרונים, לשורות ארגון הטרור. רק בשישי האחרון הכריז הדובר הצבאי החות'י, יחיא סריע, על הסלמה נוספת מול ישראל.  

גם החות'ים כמו גורמי טרור נוספים בסביבתנו הקרובה הבינו כי חינוך ילדים מגיל צעיר על עקרונות ארגון הטרור יבטיח להם פעילי טרור נאמנים בהמשך. גם חמאס ברצועת עזה, לפני המלחמה הנוכחית, השתמש בשיטה הזו וקיים מדי שנה "מחנות קיץ" של הארגון. התקשורת התימנית המזוהה עם המשטר הלגיטימי בתימן, המתנגד לחות'ים, עסקה בנושא בהרחבה בימים האחרונים, והזהירה מהשלכות מחנות הקיץ "המוחקים את הזהות התימנית, מפיצים את תרבות האלימות והטרור, שותלים רעיונות עדתיים רעילים ומתעסקים במוחם של צעירים". דווח כי מחנות הקיץ הם חלק מהאסטרטגיה החות'ית לשטיפת מוחם של הצעירים. 

החות'ים מצדם, מנסים להציג את מחנות הקיץ כפתרון האולטימטיבי עבור הילדים לחופשת הקיץ הארוכה והמשעממת. מנהיג החות'ים בתימן, עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, הזכיר בנאומיו האחרונים את חשיבות ההצטרפות למחנות הקיץ וקרא למשפחות בתימן באזורים הנמצאים בשליטת החות'ים לעודד את הילדים להצטרף. הוא הציג את ההצטרפות למחנות כחשיבה על הילדים וכהשקעה בהם, במקום שישבו בבית ויתבטלו. באחד הנאומים דיבר על המתנגדים לקורסים ואמר: "האויבים מוטרדים מאוד מקורסי הקיץ, ואמצעי התקשורת שלהם החלו בקמפיינים מאורגנים שתוקפים את הקורסים".

בכך הוא לא טועה. מתנגדי החות'ים בתימן עסוקים בהסברה נגד המחנות. לפי פרסום ב"א-שרק אל-אווסט", ממשלת תימן הלגיטימית חידשה באמצעות שר ההסברה, מעמר אל-איריאני, את האזהרות מפני מרכזי הקיץ והבהירה כי החות'ים משתמשים במחנות כדי להעביר את הילדים שטיפות מוח. נמסר כי החות'ים מלמדים את הילדים סיסמאות של התנועה והופכים אותם לכלי הרג והרס עבור הארגון. שר ההסברה אל-איריאני קרא בהצהרות רשמיות לתקשורת ולארגונים רלוונטיים להעלות את המודעות לסכנות. לפי פרסומים, החות'ים התחייבו בעבר כבר כמה פעמים להפסיק את גיוסי הילדים. 

המרואיינים בערוצי התקשורת התימניים המתנגדים לחות'ים ציינו כי כאשר האמונות של החות'ים מוחדרות לילדים, נוצר מכשול מול דת האיסלאם ומול האמונות התימניות. הילדים יאמינו במה שאיראן מאמינה בו, וזה עלול לגרום נזק רב לחברה התימנית בשנים הבאות.

המשפחות התימניות המתגוררות באזורים הנמצאים תחת שליטת החות'ים מתמודדות עם השאלה האם לשלוח את הילדים למחנות או לא, כאשר מופעל עליהן לחץ. פעמים רבות החות'ים גם מנצלים את המצב הקשה במדינה כדי לפתות את הילדים באמצעות מזון או כסף. אישה בשם "אום מחמד" התראיינה ל"א-שרק אל-אווסט" וסיפרה כי החות'ים ניסו לגייס את בנה השלישי למחנות הארגון, אך היא הגיעה לבית הספר והוציאה אותו משם. לדבריה שני בניה האחרים כבר מתו בלחימה עבור ארגון הטרור, והיא לא מוכנה שבנה יהיה שעיר לעזאזל של הארגון ושל המנהיג". היא הוסיפה שהיא רוצה שבנה ישלים את לימודיו וימשיך בעבודתו הרגילה בחופשת הקיץ. 

נראה כי האוכלוסייה בתימן, גם באזורים שבשליטת החות'ים, מתחילה להיות מודעת יותר לאיום מחנות הקיץ. מקורות מסרו ל"א-שרק אל-אווסט" כי קיימת רתיעה חברתית רחבה ממחנות הקיץ והמשפחות מודעות לסכנה. לפי פרסומים ערביים הילדים עוברים התעללויות גם בתוך המחנות עצמם. גורמי חינוך בצנעא אמרו כי השנה ניכרת ירידה בגיוס הילדים וכי החות'ים מאוכזבים ממנה. 

למרות הירידה ברישום, חשוב לציין כי ילדים רבים נשלחים למחנות והסכנה קיימת. החות'ים ממשיכים לנצל את המצב הקשה בתימן, גם בתחום החינוך, ולגדל את דור הטרור הבא.

2024-05-07T06:33:16Z dg43tfdfdgfd