מהרמטכ"ל ועד דובר צה"ל: כך עשויה להיראות צמרת הצבא החדשה

במטה הכללי של צה"ל כבר מודים שסבב האלופים הקרוב יהיה אחד המורכבים והכואבים שהיו בעשורים האחרונים. שולחן המטכ"ל הינו צר, והמאוכזבים עלולים להיות רבים, אך הפעם במיוחד. יש לא מעט קצינים שהיו מעורבים בכישלון 7 באוקטובר ולא באמת מבינים את גודל האחריות שרובץ על כתפיהם. "זה יהיה כואב. לא מעט קצינים יצטרכו ללכת הביתה. המטכ"ל יעבור בשנה הקרובה סדרת שינויים קיצוניים", אמר גורם ביטחוני בכיר, "לכן צריך לעשות את זה בהדרגה ובחוכמה".

בהתאם לכך, הדילמה המרכזית של הרמטכ"ל הבא היא האם לצאת לסבב רחב במטכ"ל על בסיס המוכר או לחתוך בבשר החי - להצעיד תא"לים ותיקים לתפקידי מפתח חרף החשש והמציאות הביטחונית המורכבת. בהמשך תהליך המינויים, יעלו כמה שאלות לגבי כל מועמד ובהם שאלת המשמעת, עד כמה הוא מחובר לשטח, האם הוא נטול פוליטיזציה, ועד כמה הוא נצמד לערכי הבסיס הנלמדים בקורסי הפיקוד ובבה"ד 1. כל זאת, במטרה לשקם את צה"ל בדומה לשיקום שהרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ערך לצה"ל אחרי מלחמת לבנון השנייה.

כמובן, שאלת השאלות היא לא רק המינויים אלא עיתוי הכניסה לתפקיד של הרמטכ"ל ה-24, ומשך החפיפה שתיערך לו כשברקע מתנהלת מלחמה בפיקוד הדרום, פוטנציאל להרחבת המלחמה בפיקוד הצפון, וזירת איו"ש רותחת ומאיימת להתפרץ כל רגע. לפחות לפי מקורות במטכ"ל, בסביבה הקרובה של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי מבינים כי עד אוגוסט, עם סיום התחקירים והצגתם, הוא עשוי לסיים את תפקידו.

הרמטכ"ל

לתפקיד הרמטכ"ל מועמד בשלב זה האלוף במיל' אייל זמיר המכהן כיום כמנכ"ל משרד הביטחון. הוא כרגע המועמד המוביל לתפקיד במשרד הביטחון ובכלל. גם סגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם נחשב למועמד ריאלי לתפקיד.

סגן הרמטכ"ל

בשלב זה, ייתכן ויאריכו את משך כהונתו של האלוף אמיר ברעם בתפקיד סגן הרמטכ"ל, והאלוף תמיר ידעי יכנס לתפקיד לאחר בחירת מפקד זרוע היבשה חדש. עדיין קיימת התלבטות גדולה בנושא, הכל תלוי בדינמיקה בין הרמטכ"ל הבא לאלוף ברעם.

ראש אמ"ן

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! מועמדותו של רח"ט המבצעים תא"ל שלומי בינדר, מי שהיה מפקד סיירת מטכ"ל ומח"ט גולני לתפקיד ראש אמ"ן, לא ירדה מהפרק. לצד ביקורת על תפקודו של בינדר והאחריות שהוא נושא לגבי מחדל 7 באוקטובר, גורמים במטכ"ל מתעקשים ש"אין ברירה". בנוסף לתא"ל שלומי בינדר, ישנן אופציות מגוונות למנוי אלוף שישקם ויבנה את אמ"ן מחדש. שמותיהם של האלוף פוקס, האלוף במיל' ניצן אלון שאחראי כעת על סוגיית החטופים, והאלוף במיל' ליאור כרמלי, עלו בהקשר זה.

מפקד פיקוד צפון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל מרעיפים שבחים על תפקודו של האלוף אורי גורדין ומתכוונים להאריך את כהונתו עד שיתבהרו המגמות מול חיזבאללה. בעתיד, צפוי גורדין להתמנות לסגן רמטכ"ל שני ומשם יתמודד על תפקיד רמטכ"ל. מועמד מסתמן להחליפו הוא האלוף רפי מילוא.

מפקד פיקוד מרכז

למרות שישנם כמה תא"לים ותיקים שמאוד רוצים את התפקיד, בסביבת הרמטכ"ל פיזרו טענה כי את האלוף יהודה פוקס יחליף רק אלוף ותיק ולא תא"ל. תפקיד מפקד פיקוד מרכז דורש התמודדות עם אתגרים כגון לחץ אמריקני וביקורת על ההתיישבות תוך יישום מדיניות המטכ"ל, לכן מעדיפים אלוף מנוסה לתפקיד. על התפקיד עשויים להתמודד האלוף יניב עשור והאלוף אבי גיל. לגבי עתידו של האלוף פוקס, במטכ"ל אומרים כי רק החלפת רמטכ"ל יכולה להוביל להישארותו במטכ"ל בתפקיד מפתח.

מפקד פיקוד דרום

בשלב זה, אין כל כוונה להחליף את האלוף ירון פינקלמן. חרף אירועי 7 באוקטובר, במשרד הביטחון שבעי רצון מתפקודו כמפקד המלחמה בפועל נגד חמאס. האלוף פינקלמן אחראי על הכנת הכוחות לתמרון הרחב ברפיח ובציר פילדלפי.

מפקד חיל האוויר ומפקד חיל הים

חרף העובדה ששני האלופים לא נמצאים בליבת הביקורת הציבורית מאז פרוץ המלחמה, גם לזרועות בפיקודם היה חלק במחדל 7 באוקטובר. מחבלי חמאס חדרו את ההגנות של חיל הים, פשטו על חופי ישראל ורצחו אזרחים. חיל האוויר בעיקר נעדר מזירת הלחימה בכללתו כשמחבלי חמאס חדרו באין מפריע לעורף הישראלי בארבע השעות הראשונות באותו בוקר. ממצאי התחקיר המטכ"לי בשילוב ביקורת ציבורית ופוליטית הם שיחרצו את גורלם ועתידם הצבאי של שני האלופים

מתאם פעולות הממשלה בשטחים

מדובר בחילוף של תפקיד רגיש במיוחד בעיתוי מורכב מאוד - המלחמה הנמשכת וסיום תפקידו של תא"ל עטילה פארס כראש המנהל האזרחי. שמות רבים הועלו כמועמדים למחליפו של האלוף רסאן עליאן, ביניהם גם שמו של תא"ל פארס, אך נשקלת אפשרות להצניח גורם חיצוני.

אגף המבצעים

אין כל כוונה להחליף את האלוף עודד בסיוק בקרוב, אך כבר עתה אומרים שאת התפקיד יעשה בעתיד אלוף ותיק ולא תא"ל ותיק בשל מורכבות התפקיד שמצריך ניהול של כמה זירות במקביל.

ראש אגף אסטרטגיה ואיראן

השם החם הוא האלוף הדי זילברמן שבימים אלו מכהן כנספח צה"ל בוושינגטון. יש מי שחשב שהוא יכול להיות ראש אגף התכנון הבא ברגע שהאלוף אייל הראל, שמקבל שבחים רבים על תפקודו, יתמנה למפקד חיל הים.

אגף התקשוב

איש לא ממהר להחליף את האלוף ערן ניב אך הכוונה היא לפתוח את התפקיד לתא"ל ותיק כדי לשחרר את הלחץ בצמרת התא"לים הממתינים.

ראש אכ"א

השם המוביל כעת הוא האלוף מישל ינקו המשמש כעת כראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. בתפקידו, מצליח ינקו לעמוד ביעדים ומתפקד באופן ראוי לשבח חרף האתגרים המורכבים והפערים. האלוף ינקו היה בעבר ראש מטה באגף כוח האדם בצה"ל לכן טבעי שימשיך לתפקיד ראש אכ"א. אך באט"ל לא יוותרו כל כך מהר על ינקו, ולכן גם שמו של תא"ל יורם כנפו עלה כמועמד וגם שמם של תא"לים ותיקים אחרים.

פרקליטות צבאית ראשית

האלופה יפעת תומר ירושלמי מכהנת כפצ"רית מאז 2021 צפויה להמשיך בתפקידה. כבר עתה, עולה שאלה האם נדרשת חשיבה מחודשת על המערכת המשפטית הצבאית כדי להיערך לאתגרים המשפטיים שיבואו בעתיד הנראה לעין בעקבות המלחמה, ובהם תחקירים בינלאומים ושאלות לגיטימציה.

מפקד 8200

שאלת זהות מפקד היחידה הבא היא שאלה מרתקת. שמו של רח"ט הפעלה הנוכחי, תא"ל ג', עלה בתוך אמ"ן כמועמד לתפקיד, אך ישנן שאלות רציניות לגבי תפקודו קודם לאירועי ה-7 באוקטובר ותפקוד אמ"ן בכלל. ולכן, ייתכן מאוד שיבצעו מהלך חריג ויצניחו גורם מבחוץ או יקדמו קצין במפתיע מתוך אמ"ן. מעל הכול, תמימי דעים כולם כי המהלך צריך להתרחש בהדרגה לאחר שיוחלף ראש אמ"ן, ורח"ט מחקר.

דובר צה"ל

אתגרי התקשורת בעידן הרשתות החברתיות, אמון הציבור בצה"ל, הלגיטימציה, מחייבים בחינה מעמיקה של התפקיד החשוב מאוד של דובר צה"ל במלחמה. תיבחן השאלה מה המאפיינים של דובר, האם מפקד שהוצנח או איש מקצוע שמבין תקשורת? עקב המלחמה והאתגרים שהיא מביאה איתה, תידרש בחינה מחודשת של תהליכי ההכשרה במערך דובר צה"ל ודפוסי העובדה ביחידה שנדרשת להתנהל בצל מתח כפול בין מדיניות המטכ"ל לממשלה, ובין ערכי צה"ל לדפוסי עבודה אזרחיים.

2024-04-25T08:09:48Z dg43tfdfdgfd