מבוכה לימין הקיצוני בגרמניה: היועץ בפרלמנט האירופי ריגל לטובת סין

רצף פרשיות ריגול בגרמניה: ג'יאן ג'י, יועץ לבכיר במפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה", נעצר לאחר שמסר מידע סודי לסינים. השבוע נעצרו שלושה אזרחים אחרים בחשד שריגלו לטובת בייג'ינג. בשבוע שעבר שני אזרחים רוסים נחשדו בריגול למוסקבה

ברצף מדאיג נחשפו בשבועות האחרונים בזו אחר זו כמה פרשיות ריגול בגרמניה. אחרי שבשבוע שעבר נעצרו שני אזרחים רוסים־גרמנים בחשד לריגול עבור רוסיה, ואחרי שהשבוע נעצרו שלושה גרמנים אחרים בחשד לריגול לטובת סין, כעת נעצר גם יועץ של בכיר במפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" - שבבחירות הבאות עשויה להיות המפלגה השנייה בגודלה בגרמניה, וזוכה בסקרים ל-20% תמיכה. גם אותו יועץ חשוד במסירת מידע לשלטונות בבייג'ינג. 

מקסמיליאן קרא, חבר הפרלמנט האירופי מטעם "אלטרנטיבה לגרמניה" והמועמד שמוביל את רשימת המפלגה בבחירות הקרובות לפרלמנט, הודיע כי יפטר את עוזרו האישי ג'יאן ג'י לאחר שהאחרון נעצר בדרזדן והובא להארכת מעצר על ידי התביעה הפדרלית בקרלסרוהה.

ג'י בן ה-43 חשוד בריגול עבור השירותים החשאיים של סין. לפי החשד הוא העביר להם דיווחים מתוך דיונים סודיים, משאים ומתנים והחלטות שהתקבלו בפרלמנט של האיחוד האירופי, כולל מידע לגבי מדיניות שקשורה בסין. עוד דווח כי הוא ריגל עבור בייג'ינג אחרי מתנגדי משטר סינים החיים בגרמניה. ג'יאן ג'י עבד עם קרא מאז שהאחרון נכנס לפרלמנט האירופי ב־2019.

לפי הדיווח ב"דר שפיגל", ג'יאן ג'י הגיע לגרמניה כסטודנט, למד באוניברסיטה הטכנית בדרזדן וקיבל אזרחות גרמנית לפני כמה שנים. הוא עבד עבור השירותים החשאיים בסין הרבה לפני שהפך לעוזר פרלמנטרי לקרא, שנחשב למקורב לרשויות בבייג'ינג. ג'י אף הציע את עצמו בעבר כסוכן עבור השירותים החשאיים בגרמניה, שדחו אותו בגלל אמינות נמוכה והחשש שישמש סוכן כפול.

ג'י נבחר ב־2021 למזכ"ל ארגון הקורא לדמוקרטיה וזכויות אדם בסין, תפקיד שבמסגרתו גם ארגן והוביל הפגנות מול השגרירות הסינית בברלין. הוא ביקר את הדלאי לאמה ושיבח אותו בפומבי - ועדיין המשיך לטוס לסין ללא חשש. כעת מתברר שהוא היה מופיע לישיבות בפרלמנט האירופי רק כשהדיון סבב סביב סין, וכי כוחות הביטחון חשדו בו כבר לפני עשור.

קרא וראשי "אלטרנטיבה לגרמניה" הודיעו שלמרות הפרשה, קרא ישמור על מקומו כמועמד המוביל של המפלגה בבחירות הקרובות לפרלמנט האירופי. שרת הפנים של גרמניה, ננסי פייזר, הגיבה לפרשה וכתבה בטוויטר: "אם יתברר כי היה ריגול פנימי עבור סין מתוך הפרלמנט האירופי, הרי שמדובר בהתקפה על הדמוקרטיה האירופית. מי שהעסיק אדם כזה צריך לקחת אחריות".

בסין הגיבו בעקיצה: "גרמניה חייבת להיפטר ממנטליות המלחמה הקרה שלה. מדובר בעלילה שנועדה לפגוע בסין, לדכא אותה ולהרוס את מתווה היחסים בין סין לאיחוד האירופי".

הפרשיות הללו מתפרסמות רק עשרה ימים לאחר שהקנצלר אולף שולץ קיים ביקור בסין, בסימן מערכת היחסים הכלכלית בין המדינות. מנגד, הוציא אתמול סינאן סלן, סגן ראש השב"כ הגרמני, אזהרה לחברות ותעשיות גרמניות וקרא להן לנהוג במשנה זהירות בכל הנוגע לעסקים עם סין.

2024-04-24T20:00:35Z dg43tfdfdgfd