מאחורי הקלעים: מה גרם למבקר המדינה לנזוף ברה"מ וברמטכ"ל?

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שיגר היום (רביעי) מכתב חריף אל מזכיר הממשלה יוסי פוקס ואל הרמטכ"ל הרצי הלוי, בו טען כי צה"ל והממשלה לא מאפשרים לו להתקדם בבדיקת אסון 7 באוקטובר. מאחורי הקלעים של הוצאת מכתבים חריפים אלה עומדת הטענה של המבקר לפיה, בניגוד לגופים ביטחוניים אחרים כדוגמת משטרה ושב"כ, רק בצה"ל הוא לא מצליח להשיג דריסת רגל למעלה מארבעה חודשים. לדבריו, טרם הצליח לקדם אפילו כניסה ראשונית לבסיסי צה"ל הרלוונטיים לבדיקה.

נוכח העובדה הזאת שב"כ והמשטרה מביעים תסכול מכך שהם משתפים פעולה בזמן שצה"ל לא מאפשר למבקר להתחיל בבדיקה.

בהקשר הזה נודע לוואלה כי במסגרת העתירות שהוגשו לבג"ץ נגד הבדיקה של המבקר, היועמ"שית ניסתה לפשר בין הצדדים כדי לאפשר למבקר להתחיל בבדיקה, אך הצעד לא הועיל.

מנגד, בצה"ל מסבירים, שלפני כחודש הצבא החל לערוך תחקירים פנימיים, ומאחר שצה"ל עדיין נמצא תחת לחימה קשה, לצבא אין זמן להתפנות גם לתחקיר חיצוני של המבקר. בצה"ל מבקשים להזכיר כי נערכו שתי פגישות בין המבקר לרמטכ"ל כדי להתניע את הבדיקה. בצבא, כמו מזכיר הממשלה, לא אהבו את פרסום המכתב החריף של המבקר. הפרסום אירע בשעה שהרמטכ"ל שהה במעבר ארז עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, ובצה"ל ראו בכך ספין תקשורתי.

בכל הנוגע לבדיקת הממשלה, אצל המבקר טוענים כי הם מקבלים את הגישה למסמכים, אך לא בקצב שמשביע את רצונם. נוכח זאת קיים חשש שכלל שהזמן חולף כך החדות של המסמכים הולכת ויורדת, ויש חשש שחלק מהמסמכים האלה לא יהיו זמינים בהמשך. בהליך הזה מעורבתה של היועמ"שית פחות מורגש משום שהמבקר לא נזקק לאישור כניסה למשרדי הממשלה השונים.

מטעם היועמ"שית גלי בהרב מיארה נמסר: "במסגרת העתירה שהוגשה בעניין בדיקת מבקר המדינה התקיים שיח בין הצדדים המעורבים כמקובל".

2024-05-02T03:08:19Z dg43tfdfdgfd