"לסטודנטים יהודים בארצות הברית יש סיבה לחשוש"

ההתפרצות האנטישמית בקמפוסים בארצות הברית היא קריאת השכמה לקהילה היהודית במדינה. מנכ"ל הוועד היהודי-אמריקני: "המצב דחוף, רבים בורחים בעקבות האיומים וההסתה". אוניברסיטת קולומביה הודיעה אמש כי לא תפנה את המחאה הפרו-פלסטינית בשטחה

בתום יממה סוערת של משא ומתן והצבת אולטימטומים, אוניברסיטת קולומביה הודיעה כי לא תפנה בכוח את מחאת הסטודנטים הפרו-פלסטינים בקמפוס שלה בניו יורק במשך 48 השעות הקרובות לפחות. זאת, לאחר שנציגי המחאה והמוסד הסכימו על פשרה זמנית.

"עשינו התקדמות חשובה ולאור דיאלוג בונה זה האוניברסיטה תמשיך בשיחות עם הסטודנטים במשך 48 השעות הקרובות", נמסר מטעם האוניברסיטה. טרם הארכת האולטימטום, נשלח מכתב לנשיאת האוניברסיטה, שעליו חתומים 260 פרופסורים במוסד היוקרתי, 50 אנשי צוות הוראה, 265 סטודנטים, 967 בוגרים, 454 הורים של תלמידים ו-2,005 תושבי השכונה שבה נמצא הקמפוס.

המחאה האנטי-ישראלית באוניברסיטת קולומביה – עדכונים אחרונים:

"דיווחים על איומי מוות": מכתב ההתרעה לנשיאת אוניברסיטת קולומביה – והאולטימטום כוסות סטארבקס לצד סמלי חיזבאללה וחמאס – באוניברסיטת קולומביה: "צועקים בחוץ אינתיפאדה" פרופ' ישראלי נחסם בכניסה לאוניברסיטת קולומביה: "כמו בגרמניה של שנות ה-30" | תיעוד מקומם

במכתב, שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", החותמים קראו לנשיאה ולהנהלת האוניברסיטה לפנות את הסטודנטים הפרו-פלסטינים מהקמפוס, כמו גם לפטר אנשי סגל שתמכו בהם ואף הכריחו סטודנטים להשתתף במחאה. החותמים גם דורשים לספק לסטודנטים ולאנשי סגל יהודים אבטחה אישית שתלווה אותם לכיתות.

לפי המכתב יש מספר "פזמונים וכרזות שנצפו במהלך הימים האחרונים בקמפוס ובסמוך אליו. בין היתר, 'אל-קסאם אתה עושה אותנו גאים, הרוג חייל נוסף עכשיו'; 'לשרוף את תל אביב עד היסוד!'; 'לעולם אל תשכח את 7 באוקטובר. זה יקרה לא עוד פעם אחת, לא עוד חמש פעמים, לא עשר, לא 100, לא 1,000, אלא 10,000 פעמים! 7 באוקטובר הולך להיות כל יום בשבילך'".

הקהילה היהודית בארצות הברית המומה מהאירועים הקשים האלו באוניברסיטה, וראשיה מתארים את ההתפרצות הנוכחית כשיא של אנטישמיות. טד דויטש, מנכ"ל הוועד היהודי-אמריקני, שהגיע לביקור בישראל, פנה במכתב לנשיאת אוניברסיטת קולומביה וקרא לה לאסור מיד את ההפגנות האנטישמיות ולאכוף את חוקי הקמפוס. "המצב הפך להיות דחוף, עם איומים באלימות נגד סטודנטים יהודים כמו גם קריאות להסתה והאדרת אלימות נגד יהודים ותמיכה בטרור. מחאות אלו הפכו את קולומביה למקום שבו לסטודנטים יהודים יש סיבה לחשוש לביטחונם וממנו רבים בורחים בפחד", לדבריו.

הרב ריק ג'ייקובס, נשיא האיגוד ליהדות רפורמית בארה"ב, אמר ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet: "במיטבן, אוניברסיטאות הן מעבדות של רעיונות ומרחבים לוויכוחים חזקים. זה טרגי שבקולומביה וביותר מדי בתי ספר אחרים המפגינים מעוניינים יותר לחנוק רעיונות ודיונים, מה שהופך את בית הספר שלהם במקרה הטוב ללא רצוי ובמקרה הרע ללא בטוח עבור סטודנטים וסגל יהודים בגלוי. חלק מהמפגינים נגד ישראל פלטו דברי שנאה אנטישמיים נבזיים שגרמו לסטודנטים יהודים להרגיש מאוימים פיזית. למנהלים יש אחריות חיונית להגן על הקהילה שלהם, כולל חברים יהודים בקהילה שלהם. למרבה הצער, אוניברסיטת קולומביה נכשלה באחריות הבסיסית הזו".

שיילה כץ, נשיאת ארגון הנשים היהודי הותיק NCJW, פרוגרסיבית וידידה של ישראל, צייצה: "יהודים מותקפים ברחובות, בקמפוסים, בשדות תעופה, בבתים שלנו ובבתי כנסת. שום מקום לא מרגיש בטוח. אנו זקוקים למי שטוענים שהם חברים שלנו כדי לגנות בלהט ובאופן חד-משמעי את האנטישמיות. שתיקה אינה ניטרליות; זו שותפות. בבקשה תעמוד איתנו".

הנדבן היהודי רוברט קראפט אף הודיע בחג שהחליט למשוך את תמיכתו הכספית מאוניברסיטת קולומביה. "איבדתי את האמון ביכולתו של בית הספר להגן על תלמידיו על רקע הפגנות נגד ישראל. בית הספר שאני כל כך אוהב הוא כבר לא מוסד שאני מכיר", אמר הבעלים של קבוצת ניו אינגלנד פטריוטס ובוגר קולומביה. "אני עצוב מאוד על השנאה הארסית שממשיכה לצמוח בקמפוסים וברחבי ארצנו".

אריק גולדשטיין, מנכ"ל הפדרציה היהודית של ניו יורק, אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי "הסצנות בקמפוסים בארה"ב מאוד מכוערות ומדאיגות, אבל צריך להכיר בכך שיש מאות אלפי יהודים אמריקנים שחוגגים כעת חג שלו ומאושר ללא כל הפרעה".

הפדרציה היהודית של ניו יורק פרסמה תגובה לאירועים: "אנו נמשיך לתמוך בשותפינו בקמפוס קולומביה בכל דרך שיידרש. במשך היום עמדנו בקשר עם השותפים שלנו בשטח באוניברסיטת קולומביה, כולל ראש יוזמת הביטחון הקהילתי שלנו (CSI), שהיה בקמפוס, והמועצה ליחסי קהילה יהודית של ניו יורק (JCRC-NY),‏ כדי להעריך את המצב בזמן אמת. אנו קוראים לאוניברסיטה להשיב מיד את הסדר על כנו ולהבטיח שהקמפוס יהיה סביבה בטוחה ומאובטחת לכל הסטודנטים היהודים. מול השנאה, נחגוג את חג החירות בגאווה היהודית שלנו ללא הסתרה".

מנכ"ל הליגה נגד השמצה (ADL) בארה"ב, ג'ונתן גרינבלט, התייחס גם הוא למצב: "סטודנטים יהודים לא מרגישים בטוחים בקמפוס. אנו מצפים מנשיאת אוניברסיטת קולומביה לעשות שלושה דברים: אנחנו צריכים שוטרים בקמפוס או שתביאו את המשמר הלאומי. יש להכריז על איסור עטיית מסכות בקמפוסים. הסטודנטים האלימים צריכים להיות מושעים מיידית. מה אתם חושבים שהם מתכוונים כשהם אומרים שמהפכה זו הדרך היחידה? אנו כיהודים יודעים מה קורה כשלא לוקחים אנשים במילתם. חייבים את זה ל-1,200 היהודים שנטבחו ב-7 באוקטובר, ל-133 החטופים שמוחזקים בכלובים מתחת לאדמה ברצועת עזה וחייבים את זה לכל הסטודנטים היהודים – תנקטו פעולות לפני שיהיה מאוחר מדי".

מהקונגרס היהודי העולמי נמסר: "מה שקורה בקמפוסים של אוניברסיטאות ברחבי העולם הוא מתועב, והעובדה שמאפשרים לזה להימשך כל כך הרבה זמן היא בלתי מתקבלת על הדעת. לתלמידים יהודים בכל מקום – יחד נעמוד מאוחדים. עם ישראל חי לנצח!".

גם בארגון בני ברית התייחסו לתקריות האנטישמיות בקמפוס: "לומר שאנו זועמים מהאנטישמיות השפלה באוניברסיטת קולומביה כשההמון חוזר על הרטוריקה של ארגוני טרור – יהיה אנדרסטייטמנט עמוק. איומים באלימות אנטישמית בקולומביה המכוונים ספציפית לסטודנטים יהודים ולקהילה היהודית הם בלתי נתפסים". 

מארגון הסטודנטים היהודים בארה"ב, הלל, נמסר: "אנחנו לא מאמינים שסטודנטים יהודים צריכים לעזוב את קולומביה. אנו מאמינים שהאוניברסיטה והעירייה צריכות לעשות יותר כדי להבטיח את ביטחונם של הסטודנטים שלנו".

2024-04-25T04:18:22Z dg43tfdfdgfd