לחץ אמריקני על ביידן: תמנע את משט "מרמרה 2"; ארדואן ביטל ביקור בארה"ב

20 מחוקקים אמריקנים פנו לנשיא ארה"ב וביקשו שילחץ על מקבילו הטורקי לבטל את המשט, שהיה אמור לצאת אתמול - ובוטל בינתיים מ"סיבות מינהלתיות". הם גם קראו לביידן לפעול להפסקת חרם ייצוא הסחורות שהטילה אנקרה על ישראל. ברקע: ביקור מתוכנן של ארדואן בוושינגטון ב-9 במאי בוטל בשל אילוצי לו"ז

20 מחוקקים אמריקנים חתמו על מכתב הקורא לממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ללחוץ על נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לעצור את יציאת המשט שכונה "מרמרה 2" לעזה, וכן להפסיק את חרם הסחורות על ישראל. הקריאה לממשל נשלחה לקראת הגעתו של ארדואן לביקור בוושינגטון שתוכננה ל-9 במאי - ונדחתה במפתיע.

בין המחוקקים שחתמו על המכתב, 15 דמוקרטים וחמישה רפובליקנים, גם יו"ר הוועדה לקידום היחסים בין ארה"ב לטורקיה, חבר הקונגרס סטיב כהן. לפי דיווחים בטורקיה, המשט שהיה אמור לצאת אתמול (שישי) לדרכו, נדחה מסיבות "מינהלתיות". לדברי גורמים המעורים בנושא - אחד השיקולים היה ביקורו הצפוי של ארדואן בארה"ב, שבינתיים נדחה מסיבות שאינן ידועות.

בהודעה שפרסם משרד החוץ הטורקי נכתב כי הביקור המתוכנן "נדחה למועד מאוחר יותר שיתאים לשני הצדדים, בעקבות התנגשות בלוחות הזמנים". עוד צוין כי "הדיאלוג בין ארה"ב לטורקיה יימשך ברמות הגבוהות ביותר". במקביל, דובר מטעם השגרירות האמריקנית מסר כי "הבית הלבן מצפה לארח את נשיא טורקיה בזמן שיתאים לשני הצדדים". עם זאת, צוין, "לא הצלחנו לתאם בין לוחות הזמנים".

במכתב ששלחו המחוקקים לביידן הם קוראים לממשל למנוע את המשט ומביעים את חששם מהצהרותיו של הנשיא הטורקי בנושא הסחר עם ישראל. "אנו קוראים לכם לפעול ישירות מול הנשיא ארדואן ועם ממשלת טורקיה כדי למנוע או לעכב את יציאת המשט ולהבטיח שכל המשלוחים לעזה ייבדקו ויעמדו בסטנדרטים הבינלאומיים לסיוע הומניטרי", ציינו החותמים.

"אנו גם מודאגים מכך שהטלת מגבלות ייצוא של טורקיה על חומרי בנייה מרכזיים לישראל עלולה להחריף את האתגרים הכלכליים שלה. אנו מפצירים בכם ללחוץ על טורקיה לבטל את המדיניות הזו כדי להימנע מלתדלק עוד יותר את המתיחות האזורית ולפני שמדינות אחרות ילכו בעקבותיה", הוסיפו.

המשט, שכאמור לא יצא לדרך אתמול, כולל לפי הדיווחים סיוע הומניטרי לתושבי עזה, והוא מורכב משלוש ספינות שעליהן 1,200 איש מ-30 מדינות. בין היתר, יהיו עליו גם חברי פרלמנט פרו-פלסטינים מספרד, מנורבגיה ומקנדה. כבר לפני כשבוע דווח כי לקראת יציאת המשט מתקיימים מגעים בין ישראל לבין גורמים טורקים במטרה להגיע להסכמות שהסיוע ההומניטרי ייכנס לעזה דרך מצרים, וזאת בתנאי ששאר הספינות לא ינסו לפרוץ את המצור על עזה. המטרה היא להימנע מסצנות של השתלטות אלימה על הספינות בלב ים, כפי שקרה בתקרית המרמרה לפני 14 שנים.

2024-04-27T04:11:49Z dg43tfdfdgfd