כסף, ילדים ו"אהבת ג'יהאד": בדרך לכהונה שלישית, ר"מ הודו משתלח במוסלמים

ההצבעה בבחירות במדינה המאוכלסת בעולם יצאה לדרך, ותימשך 6 שבועות. רה"מ נרנדרה מודי, שמואשם כי תחת הנהגתו החריפו ההתקפות האלימות על 200 מיליון בני המיעוט המוסלמי, פתח את הקמפיין עם הצהרה הרומזת שמוסלמים אינם חלק אמיתי מהודו, ותיאוריה שלפיה הם מולידים הרבה ילדים כדי לעקוף את ההינדים ולחטוף את המדינה. הוא הזהיר את תומכיו: "האופוזיציה תיתן להם את כספכם"

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, שמצעיד בימים אלה את מפלגתו לניצחון בבחירות הכלליות, ניצחון שיביא את תקופת שלטונו המתמשכת ל-15 שנים רצופות, מואשם על-ידי מפלגות האופוזיציה בהסתה נגד אזרחים מוסלמים, אחרי שבנאום שנשא השבוע כינה אותם "מסתננים" – אחת ההתבטאויות הקשות ביותר שהשמיע עד כה נגד המיעוט המוסלמי העצום שחי בארצו.

ההצבעה בבחירות הכלליות בהודו החלה בסוף השבוע ותימשך שישה שבועות, והתוצאות יוכרזו ב-4 ביוני. מודי והמפלגה ההינדית הלאומנית שלו BJP, שעלו לשלטון בשנת 2014, צפויים לפי הסקרים להשיג בהן ניצחון שלישי ברציפות, וכך להישאר בשלטון עד שנת 2029 לפחות. מבין 1.42 מיליארד תושבי הודו 80% הם הינדים ו-14% (כ-200 מיליון) הם מוסלמים, ואף שבין שתי האוכלוסיות קיימים מתחים כבר עשרות שנים, ארגוני זכויות אדם טוענים כי תחת שלטונו של מודי ההתקפות נגד מוסלמים נעשו חריפות הרבה יותר מבעבר.

את ההצהרה הנפיצה שלו השמיע מודי, הידוע כהינדי אדוק, בעצרת שקיים ביום ראשון השבוע במדינת המחוז רג'סטאן. בנאומו שם אמר כי כשמפלגת הקונגרס שנמצאת כיום באופוזיציה הייתה בשלטון, "הם אמרו שלמוסלמים יש זכות ראשונים על משאבי המדינה. אם הם יחזרו לשלטון הם יאספו את כל ההון שלכם ויחלקו אותו לאלה שיש להם יותר ילדים. הם יחלקו אותו בין המסתננים. אתם חושבים שהכסף שהרווחתם בעבודה קשה צריך להינתן למסתננים?".

דבריו של מודי התייחסו להצהרה שנתן ב-2006 ראש הממשלה דאז מטעם מפלגת הקונגרס מנמוהן סינג. סינג אמר אז כי הקאסטות הנמוכות של הודו, השבטים והנשים, ובמיוחד המיעוט המוסלמי, ראויים לנתח שוויוני יותר בהתפתחות הכלכלית של הודו, וכי "צריכה להיות להם זכות ראשונים לתבוע משאבים". ביום שלאחר ההצהרה ההיא מסרה לשכתו של סינג כי הוא התכוון לכל הקבוצות הסובלות מקיפוח.

קונספירציית הנישואים בין הינדיות למוסלמים

בנאומו ביום ראשון חזר מודי גם על הטענה של לאומנים הינדים – בעיני רבים תיאוריית קונספירציה של ממש – שלפיה מוסלמים מנסים להשתלט על הודו על-ידי כך שהם מביאים יותר ילדים לעולם וכך מגדילים את אוכלוסייתם ביחס לאוכלוסייה ההינדית. לפי נתונים רשמיים, בפועל שיעור הילודה בקרב מוסלמים דווקא צונח בשיעור החד ביותר מבין בני כל הדתות בהודו בעשורים האחרונים, ואם בשנים 1993-1992 הוא עמד על 4.4 ילדים לאישה, בשנים 2021-2019 הוא עמד על 2.3 ילדים – רק מעט יותר גבוה משיעור הילודה אצל ההינדים, שעומד על 1.94.

מפלגת ה-BJP של מודי כבר התייחסה בעבר למוסלמים כאל מסתננים, והציגה אותם כמהגרים לא-חוקיים שחצו את הגבול להודו מבנגלדש ופקיסטן. כמה מדינות מחוז של הודו שבהן שולטת ה-BJP אף חוקקו בשנים האחרונות חוקים המגבילים נישואים בין בני דתות שונות, על בסיס תיאוריית קונספירציה שלפיה גברים מוסלמים מנצלים נישואים עם נשים לא-מוסלמיות כדי לאסלם אותן, במה שמכונה "אהבת ג'יהאד". מודי עצמו כמעט לא התנער מצעדים כאלה, ומבקריו טוענים שעובדה זו רק שכנעה את הקיצוניים שבתומכיו לדבוק בטענות ולהפיץ את דברי השנאה נגד מוסלמים.

מפלגת הקונגרס שבאופוזיציה תקפה את מודי קשות על הדברים שהשמיע בנאומו ביום ראשון, והאשימה אותו בהפצת עלילות אנטי-מוסלמיות. המפלגה גם הגישה תלונה לוועדת הבחירות של הודו, שבה טענה כי ראש הממשלה הפר את החוקים האוסרים על מועמדים לבצע כל פעילות שמחריפה מתחים דתיים. אסדודין אוואידי, חבר פרלמנט מוסלמי ונשיא מפלגת "מג'ליס איתיחאד אל-מוסלימין", אמר: "מאז 2002 ועד היום הדבר היחיד שמודי הבטיח היה להתעלל במוסלמים ולזכות בקולות". 

ארגוני זכויות אדם טוענים כאמור כי בימי שלטונו של מודי ההתקפות נגד מוסלמים נעשו חריפות הרבה יותר מבעבר. במקרים שונים דווח למשל על מוסלמים שנרצחו במעשי לינץ' על-ידי אספסוף הינדי רק משום שנטען כי אכלו בשר או הבריחו פרות, חיה הנחשבת קדושה להינדים. במקרים אחרים בתי עסק של מוסלמים הוחרמו, בתים וחנויות שלהם נהרסו ובתי תפילה מוסלמיים הועלו באש. בהודו אף נשמעו קריאות גלויות לבצע בהם רצח עם.

2024-04-24T12:51:29Z dg43tfdfdgfd