כוכבי: אין דרך להחזיר את החטופים מבלי לעצור את המלחמה

כוכבי: אין דרך להחזיר את החטופים מבלי לעצור את המלחמה

בהקלטות שפורסמו בחדשות 12, העריך הרמטכ"ל לשעבר כי שתי מטרות המלחמה סותרות אחת את השנייה, וכי לא ניתן יהיה להשיג רגיעה בצפון בלי הפסקת הלחימה ברצועה. הוא סיפר כי ישראל ניסתה להתנקש בסינוואר ובמוחמד דף

May 08th, 20PM May 09th, 16PM

הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי אמר לאחרונה כי הוא "לא חושב שיש דרך להחזיר את החטופים מבלי לעצור את המלחמה, בינתיים". בהקלטות שפורסמו הערב (רביעי) בחדשות 12, צוטט כוכבי אומר: "אם אנחנו רוצים את החטופים בחזרה, ואנחנו רוצים, אני לא רואה שום אפשרות להשיג ניצחון מוחלט בלעדיהם".

"עד לפני חודשיים או שלושה, שתי המטרות האלה (מיטוט חמאס והחזרת החטופים, "הארץ") לא היו סותרות. כיום, לצערי הן כן", הדגיש כוכבי. "אני לא חושב שנוכל להשיג את הניצחון המוחלט בתוך חודשים. תשכחו מזה. זה ייקח שנים, הרבה מאוד שנים". לצד זאת, הוא ציין כי "לא תהיה לנו בעיה למצוא תואנה לצאת ל'מלחמה 2.0'". בפרסום לא צוין מתי כוכבי אמר את הדברים, אולם העובדה שהוא התייחס להתפטרות של ראש אמ"ן, אהרון חליוה, מצביעה על כך שהם נאמרו בעת האחרונה.

כוכבי העריך בדבריו כי "הדרך היחידה לעצור את המלחמה בצפון היא לעצור את המלחמה ברצועת עזה". לשיטתו, "קשה להאמין שדרך ערוצים דיפלומטיים אנחנו נשיג את הסיטואציה הרצויה בצפון". לכן, הוא הוסיף, "האפשרות האחרת היא דרך פעולה מבצעית".

הרמטכ"ל לשעבר הודה כי בישראל לא תפסו את חמאס כאיום קיומי לפני שבעה באוקטובר. "האסטרטגיה בשטח היתה להתמקד באיראן ובזירה הצפונית, להכין את הצבא, ולעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי להרגיע את הזירות האחרות - כלומר יהודה ושומרון ורצועת עזה", הסביר. לצד זאת, אמר כי "מעולם לא הבטחנו שחמאס יהיה מורתע לשנים הבאות. אפילו לא לחודשים הקרובים".

בהקלטות אמר כוכבי כי בישראל ניסו להוציא לפועל מבצע להתנקשות בבכירי חמאס, יחיא סינוואר ומוחמד דף. "כשהגיע אוגוסט 2021 אנחנו ראינו שינוי בחמאס, ואנחנו הצבענו על כך שמשהו חדש מתרחש", הוא אמר. "אני יכול לומר לכם שבגלל זה ניסינו להוציא לפועל מבצע לחיסולם של מוחמד דף וסינוואר. ניסינו, וזה קשה. באזורים מאוכלסים בצפיפות ורווי בנייה זה מאוד קשה. אז עבדנו במשך חודשים כדי להביא להבשלה של המבצע אבל לא יכולנו".

לשאלה האם חילוקי הדעות על ההפיכה המשטרית, שחלחלו לצה"ל לפני המלחמה, השפיעו על היכולת להעריך נכון את האיומים, השיב כוכבי כי הם שיחקו תפקיד בהחלטה של סינוואר לתקוף את ישראל. "תן לי להזכיר לך שראש אמ"ן, אהרן חליוה, שבדיוק התפטר, וראש חטיבת המחקר - שניהם כתבו ארבעה מכתבים לממשלת ישראל ולראש הממשלה. ארבעת המכתבים האלה הצביעו על כך שאויבינו, כולל סינוואר, עוקבים אחרי המצב הפנימי בישראל ורואים אותו כהזדמנות שהם מוכרחים לנצל", אמר כוכבי. לדבריו, "העובדה שקבוצה גדולה של אנשים קראו לסרבנות לא רק מזיקה למדינת ישראל, אלא גם הדרך שבה האויבים שלנו מפרשים את הקריאות האלה - והגישה הזאת מזיקה לנו".

בינואר כוכבי קיבל עליו אחריות לחלקו במחדל שהוביל למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. הוא אמר אז כי הוא "אחראי להחלטות ולפעולת" שנעשו בתקופתו. "אני שואל את עצמי ללא הרף מה יכולנו לעשות אחרת", הוסיף. ועוד הוא אמר, כי המתקפה תחייב "בירור עמוק ותחקירים נוקבים".

2024-05-08T17:35:13Z dg43tfdfdgfd