כבוד השר, אנחנו לא הולכים לשום מקום

ברור שהשר לביטחון לאומי שמסית נגדנו, שמחמש את האזרחים היהודים ללא כל מסננת ובקרה, לא ידאג למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית

הבכי והצרחות של הילדים בגינה הציבורית בסכנין אחרי הירי שהיה שם בשבוע שעבר לא יוצאים לי מהראש. אלה הצרחות שתמיד פחדתי שאשמע, ואלה הקולות שנשמעים היום בכל יישוב ערבי, בכל רחוב ובאלפי בתים של ילדים שאיבדו אבות, אמהות, אחים וסבים.

איך מסבירים לילדים תמימים על רצח שמקורו בסכסוך בין עבריינים? איך לא הופכים לנורמה את הירי הזה, שהם שומעים בכל לילה? איך משקרים להם בפרצוף שאלה זיקוקים? הרי הפעם זה קרה לידם, באור יום, במקום שאמור להיות חלק מהזיכרונות היפים של הילדות שלהם. כאמא לשני ילדים קטנים, אני לא מפסיקה לחשוב איך ההורים שהיו בפארק באותו יום הרגישו. כי אין לאן לברוח - הקליע הזה רודף אותנו באכזריות ולא מבחין בין חפים מפשע, ילדים, נשים, אור יום או לילה. הוא מסתכל לנו בעיניים ואומר לנו: הפקירו אתכם, ואלה הם כללי המשחק.

הנתון המזעזע שפירסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שלפיו לאזרח ערבי יש פי 8.2 יותר סיכוי להירצח מאשר ליהודי, השאיר אותי המומה - בעיקר מפני שאף גורם ממשלתי לא התייחס אליו. והוא עוד מתייחס ל-2022, כאשר מספר מקרי הרצח היה נמוך ב-50 אחוז ביחס ל-2023, וב-2024 המצב חמור אף יותר.

זו לא אוזלת יד של המשרד לביטחון לאומי - זו מדיניות. המשרד של השר בן גביר, האמון על אכיפת החוק ועל שמירת הסדר הציבורי, פירסם את תוכנית העבודה שלו ל-2024, וכמה לא מפתיע - סוגיית הפשיעה והאלימות בחברה הערבית נמצאת בקושי בשוליה. ברור שהשר שמסית נגדנו, שמחמש את האזרחים היהודים ללא כל מסננת ובקרה, לא ידאג למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. אחרת איך יכול להיות שבשמונת החודשים האחרונים הוועדה הבין-משרדית למאבק בפשיעה ובאלימות התכנסה פעם אחת בלבד? אין זה מפתיע כשמדובר בשר שלא רק שלא מצליח לשמור על ביטחונם של אזרחי המדינה, אלא גם מפר בעצמו את החוק שוב ושוב, כפי שראינו שוב בשבוע שעבר כשמכוניתו עברה באור אדום בעודו לא חגור. בעולם מתוקן הוא היה מפוטר, אם לא מתפטר בעצמו, אבל אצלנו מוסיפים לו עוד ועוד סמכויות. וכך, היישובים שלנו הפכו להיות סלאמז, שמשעה מסוימת אנשים מפחדים לצאת לרחובות. המשטרה מוציאה הודעות יחצניות על תפיסה של ראשי ארגוני פשע יהודיים, אבל לא מטפלת בארגוני הפשיעה הערביים.

איך אני יכולה להסתכל בעיניים של הילדים שלי ולהגיד להם שיהיה בסדר? איך אשכנע את החברים שלי להישאר כאן? הרי גם הם "מלח הארץ", והפנים היפות של החברה הערבית. אולי, בעצם, אי-הטיפול בפשיעה בחברה הערבית הוא תוכנית הטרנספר החדשה של בן גביר - שנועדה לגרום לנו לעזוב את המדינה בגלל הפחד מקליע תועה? אז יש לי חדשות בשבילו: אנחנו לא הולכים לשום מקום, אזרחי המדינה הערבים יישארו כאן, זו גם המולדת שלנו. ואנחנו נמשיך לדרוש הסברים ופעולות, גם אם אנחנו יודעים שאתה רוצה שנעוף מפה לכל הרוחות.

עו"ד ראויה חנדקלו עומדת בראש מטה המאבק בפשיעה של ועד ראשי הרשויות הערביות

2024-05-02T04:26:37Z dg43tfdfdgfd