ישראל הזהירה את ארה"ב: "עיכוב משלוח הנשק פוגע בסיכוי לעסקה" | זה התרחיש המדאיג

אחרי שהאמריקנים אישרו כי הם מעכבים משלוח של אלפי פצצות, בישראל מתוסכלים - ובשיחות סגורות אמרו לוושינגטון: "העיכוב פוגע במו"מ לעסקה עם חמאס״. בינתיים, בממשל ביידן בוחנים עיכוב משלוחים נוספים: "חוששים לאוכלוסייה ברפיח בעקבות פעולות צה״ל בעזה". בירושלים מודאגים: "נורא ואיום"

תחושת תסכול ואכזבה קשה בישראל בעקבות ההחלטה האמריקנית לעכב משלוח של אלפי פצצות אליה. בירושלים מבינים שמדובר באיתות אמריקני, כמעט דגל צהוב, לקראת כוונותיה להרחיב את הפעולה ברפיח - אך הבהירו לוושינגטון כי ההחלטה עלולה לפגוע במו"מ להחזרת החטופים.

בישראל הבהירו לאמריקנים בשיחות סגורות שהעיכובים הללו פוגעים באפשרות להגיע לעסקה עם חמאס, בזמן שהמשא ומתן נמצא גם ככה במצב רגיש. ישראל הבהירה כי היא מתוסכלת מהמצב, ומצפה שארה"ב תמשיך לתמוך בה במאבק מול החמאס. "זה לא פחות מנורא ואיום, זה מדאיג מאוד", אמר גורם ישראלי.

ככל הידוע לישראל, לפי שעה מדובר בעיכוב של משלוח משמעותי אחד, כשיש משלוחים נוספים שנמצאים בהליכים בירוקרטיים שונים. אין אינדיקציה מוצקה שיש משלוחים נוספים שהאמריקנים הולכים לעצור, אך בישראל קיים חשש שאם הפעולה ברפיח תתרחב - בעיקר על רקע הקשיים במשא ומתן לעסקת חטופים - ארה"ב תעכב משלוחים נוספים.

דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר הבהיר אמש (רביעי) כי ארה"ב אכן בוחנת עיכוב משלוחי נשק נוספים לישראל. "אנו מחויבים לביטחון של ישראל והוכחנו זאת בשבועות האחרונים במתקפה של איראן, אבל יש לנו חששות מאוד רציניות לגבי מבצע ברפיח ולגבי גורלם של אוכלוסייה אזרחית שנמצאת שם בצפיפות רבה, בהתחשב בפעולות של ישראל בעבר", הוא אמר. "ישראל לא הציגה לנו תוכנית ראויה לטיפול בסוגיות האלה. עצרנו משלוח אחד ואנחנו בוחנים אחרים, אבל המחויביות ארוכת הטווח שלנו לישראל לא השתנתה". 

מילר אף התייחס לדבריה של ח"כ טלי גוטליב מהליכוד היום בכנסת כי משלוח הנשק רק יגרום לישראל להפציץ יותר בעזה, ואמר כי "האמירות האלה מחפירות לחלוטין ועל חברי ממשלה בכירים בישראל להימנע מדברים כאלה. אנחנו נמשיך לבצע את המדיניות שלנו לפי האינטרסים של העם האמריקני והאזור". הוא חזר שוב על כך שעסקה לשחרור החטופים נמצאת "בהישג יד". לדבריו, "יש מרחב להגיע לעסקה ואנחנו מנסים לדחוף לשם".

הבית הלבן תדרך אמש כתבים ואישר את הידיעות על עיכוב של משלוח נשק לישראל. גורם בכיר בממשל האמריקני אמר כי "אנחנו מנהלים דיאלוג עם ישראל במתכונת קבוצת הדיאלוג האסטרטגי שלנו על האופן שבו הם יספקו את הצרכים ההומניטריים של אזרחים ברפיח, ואיך לפעול נגד חמאס בעיר בצורה שונה מאשר במקומות אחרים בעזה. הדיונים הללו נמשכים ולא התייחסו במלואם לדאגותינו. כשנדמה היה שמנהיגי ישראל מתקרבים לנקודת החלטה על מבצע כזה, התחלנו לבחון בקפידה העברות מוצעות של נשק מסוים לישראל שעשוי לשמש ברפיח. זה התחיל באפריל". 

עוד אמר הבכיר כי "כתוצאה מהבחינה הזאת השהינו משלוח אחד של כלי נשק בשבוע שעבר. הוא מורכב מ-1,800 פצצות של 900 ק"ג ו-1,700 פצצות של 225 ק"ג. אנחנו מתמקדים במיוחד בשימוש הסופי של הפצצות במשקל 900 ק"ג ובהשפעה שיכולה להיות להן בסביבה עירונית צפופה, כפי שראינו בחלקים אחרים של עזה. לא קבענו החלטה סופית כיצד להמשיך עם המשלוח הזה".

במקביל, הממשל האמריקני ממשיך לבחון שליחה לישראל של ערכות JDAM ("ברד כבד"), שהופכות פצצות אוויר פשוטות ל"פצצות חכמות" ומונחות מטרה. מדובר בהעברות עתידיות של נשק. גורם בכיר בממשל הבהיר כי ארה"ב מאשרת משלוחי נשק אחרים, כולל המימון הצבאי הזר החדש שכלול בתוספת לביטחון לאומי. "אנו מחויבים להבטיח שישראל תקבל כל דולר שיוקצה בתוספת. למעשה, זה עתה אישרנו את המנה האחרונה של מימון צבאי זר - נשק וציוד בשווי 827 מיליון דולר לישראל", הוא אמר. 

בתדרוכו, דובר מחלקת המדינה מילר התייחס גם לדו"ח שהממשל האמריקני אמור היה להגיש לקונגרס, שיקבע אם ישראל עומדת בחוק הבינלאומי במלחמה בעזה. "הדו"ח לא צפוי לצאת היום, אך אנו ממשיכים את העבודה כדי לסיים אותו. אנחנו מצפים לפרסם אותו בימים הקרובים", הוא אמר. ״אנחנו לוקחים זאת ברצינות רבה וזה יצא בימים הבאים, אבל גם חשוב שנעשה את זה נכון, בעבודה יסודית. זאת פעם ראשונה שהמחלקה עושה את זה ואנחנו רוצים שהכול יהיה מדויק. זה יהיה רק עיכוב קל". 

דובר מחלקת המדינה התייחס גם למעבר כרם שלום, שנפתח אתמול בבוקר מחדש לבקשת האמריקנים אחרי שהיה סגור בעקבות ירי הרקטות והפצמ"רים מרפיח שהביא למותם של ארבעה חיילים. "למרות שמעבר כרם שלום נפתח, משאיות לא עוברות שם עדיין, ולא ראינו סיוע הומניטרי מועבר בגלל בעיות לוגיסטיות", הוא אמר. "גם מעבר רפיח לא פתוח למעבר משלוחי דלק, וזה מונע את מעבר הסיוע בכרם שלום. בלי דלק מעבר הסיוע ההומנטירי לא אפשרי, ולכן התעקשנו ששני המעברים יהיו פתוחים. הם תלויים זה בזה". 

מוקדם יותר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אישר את הדיווחים על עיכוב משלוח של אלפי פצצות לישראל. בשימוע בסנאט הבהיר אוסטין כי מדובר בהחלטה שקיבל הנשיא ג'ו ביידן עצמו, בהקשר של התוכנית הישראלית לצאת לפעולה התקפית רחבה יותר ברפיח - מעבר למבצע הממוקד הרבה יותר של כיבוש מעבר רפיח. לפעולה הגדולה יותר ארה"ב מתנגדת נחרצות, כל עוד לדבריה אין דרך להבטיח את שלומם של המוני הפליטים הפלסטינים בעיר הדרומית ביותר ברצועה. 

"היינו ברורים מאוד מהרגע הראשון שישראל לא צריכה להוציא לפועל מתקפה רחבת היקף ברפיח מבלי לקחת בחשבון את הצורך בהגנה על אזרחים במרחב הקרב. ובזמן שאנחנו בוחנים את הסיטואציה, השהינו משלוח אחד של חימושים כבדים", אמר אוסטין - כשכוונתו לפצצות הכבדות שארה"ב מעכבת מאז השבוע שעבר את העברתן. הוא הבהיר כי טרם התקבלה החלטה סופית סביב עיכוב המשלוח הזה. 

2024-05-08T19:41:50Z dg43tfdfdgfd