בלינקן: "חמאס קיבל הצעה נדיבה ביותר, הוא חייב להחליט במהירות"

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הגיע היום (שני) לסעודיה כדי לדון בסוגיית המשילות ו"היום שאחרי" בעזה לאחר סיום המלחמה עם ישראל. הוא התייחס לעסקת החטופים העומדת על הפרק וטען: "עומדת בפני חמאס הצעה נדיבה בצורה יוצאת דופן - עליו להחליט מהר. מקווה שיקבל את ההחלטה הנכונה".

עוד אמר, כי המתקפה האיראנית על ישראל ייצגה שינוי מסוכן ביציבות באזור, וכי נדרש תיאום מהלכים נוסף באזור כדי למנוע עימות, וזאת כנראה בהקשר לתמרון הצבאי שהתרחש אמש, בהשתתפות סעודיה וישראל כנגד האיום האיראני.

"שאלו על פסוקי קוראן ואז קראו לי בוגד": סיפורו של הרופא שנפל למארב הנוח'בהמוקד 100 אמר להם "תברחו, תתחבאו - ותתפללו": שני ניצולי הנובה משתפים

בלינקן התייחס גם למבצע הישראלי ברפיח, ואמר: "טרם ראינו מישראל תוכנית למבצע ברפיח שמבטיחה את ההגנה על האזרחים". בהמשך ישיר, הוא אמר כי סיוע הומניטרי לרצועת עזה יהיה המוקד בימים הקרובים. 

הוא הוסיף, כי נראה שהייתה "התקדמות ניתנת למדידה" במצב הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה במהלך השבועות האחרונים, אבל לטענתו "יש צורך ביותר בסיוע". עוד הזכיר כי לטענתו, הדרך היעילה ביותר להקל על המצב ההומניטרי בעזה היא להשיג הפסקת אש.

באשר לאיום החות'ים בים האדום, הוסיף כי הוא ידון עם GCC, מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, כדי לשמור על נתיבי הסחר וכדי להתמודד עם התקפות החות'ים.

בנוסף לכך, בלינקן יגיע לישראל בהמשך השבוע וייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה לנסות לשפר את המצב ההומניטרי בעזה, על רקע המגעים להפסקת אש ולעסקה להשבת החטופים ובמקביל להכנות לפעולה אפשרית ברפיח.

באשר לעסקת החטופים, שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון כבר הספיק להתבטא ולמסור כי "יש הצעה נדיבה להפסקת אש של 40 יום בעזה בתמורה לשחרור בני ערובה", שתמורתה לדבריו עשויים להשתחרר אלפי אסירים פלסטינים. "הקונפליקט הנוכחי לא ייגמר עד שכל החטופים ישוחררו״, דאג קמרון להדגיש.

זאת ועוד, קרא להנהגת חמאס לעזוב את עזה כתנאי להתקדמות לשתי מדינות, מה שמתווסף להצהרתו של ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, לפיה מספר מדינות יכירו במדינה פלסטינית עד סוף חודש מאי. 

על נושא הפסקת האש, דובר החמאס, עבדול לטיף אלקאנו, הגיב: "הדרישות שלנו הן דרישות לגיטימיות והן מוסכמות פה אחד על כל הפלגים. בלי שנקבל את דרישותינו להפסקת אש, נסיגת כל הכוחות הישראלים מעזה וחזרת כל העקורים לבתיהם, שום הסכם לא יצליח. הבטחת הפסקת אש קבועה, זהו בסיס חיוני להתקדמות המשא ומתן."

כאמור, בלינקן נפגש בריאד עם מנהיגים סעודים בכירים וקיים גם פגישה רחבה יותר עם מקביליו מחמש מדינות ערביות - קטאר, מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות וירדן - וזאת כדי לקדם את הדיונים על איך תיראה המשילות ברצועת עזה אחרי המלחמה, כך לפי בכיר במחלקת המדינה. מזכיר המדינה צפוי גם להפגיש את מדינות ערב עם מדינות אירופה ולדון כיצד אירופה יכולה לסייע במאמצי השיקום של רצועת עזה.

שר החוץ הירדני אמר בסיום הפגישות כי "העולם חייב להתעמת עם נתניהו ולא לאפשר לו לגרור את האזור למלחמה". שר החוץ המצרי אמר כי הם "קוראים לישראל ולחמאס לעשות ויתורים", ובאשר לעסקה המסתמנת אמר כי הם "חשים אופטימיות לגבי ההצעה המוצעת, ומחכים להחלטה הסופית של שני הצדדים".

באשר לישראל, בלינקן גם ידון עם הרשויות בסעודיה במאמצים לכינון הסכם נורמליזציה בין הממלכה לישראל, במסגרתה תעניק וושינגטון לריאד הסכמים על התחייבויות ביטחוניות ובילטרליות וכן שיתוף פעולה גרעיני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן (צילום :איתי בית-און / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ)

בעמאן ייפגש הבכיר האמריקאי עם בכירים ירדנים וארגונים הומניטריים. "בלינקן ידון בגידול האחרון בסיוע ההומניטרי המועבר לעזה וידגיש את החשיבות להבטיח שהגידול הזה יימשך", מסרה אתמול מחלקת המדינה האמריקאית.

הביקור של בלינקן מתרחש כחודש לאחר שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיגר אזהרה חמורה לנתניהו, ואמר כי מדיניותה של וושינגטון עלולה להשתנות אם ישראל לא תנקוט צעדים לטיפול בפגיעה באזרחים ובביטחון עובדי הסיוע ברצועה.

2024-04-29T06:34:16Z dg43tfdfdgfd