יד רוחצת יד: מהם האינטרסים של הממשל האמריקני לעסקה?

על רקע הקושי במגעים לעסקת חטופים והלחץ האמריקאי שמופעל על חמאס, מתן וסרמן שוחח היום (ראשון) עם ד"ר שי הר-צבי, מומחה לארצות הברית, שהתייחס לאינטרסים האמריקאיים בקידום העסקה.

דיווח: זה מה שראש אמ"ן הנכנס ידע בליל ה-7 באוקטובר"מסרב לשתף פעולה עם המשחק": ירון אברהם חשף מיהו "הגורם המדיני"

מה מניע את ביידן לקידום עסקה?לתפיסתו של ד"ר הר-צבי, השאיפה של ביידן להשגת עסקה חדשה נובעת מקשת רחבה של שיקולים הומניטאריים, אסטרטגיים, ביטחוניים ופוליטיים. עבור ביידן, קיימת חשיבות מוסרית והומניטארית רבה לשחרורם של החטופים והחטופות. מדובר במחויבות אישית שלו, כפי שניתן לראות במפגשים ובשיחות התכופות שהוא מקיים עם אלו ששוחררו ועם בני המשפחה. ההזמנה של מיה שם לנכוח בנאום השנתי לאומה בפני שני בתי הקונגרס והמפגש החם עם אביגיל בת ה-4 ממחישים את החשיבות העליונה שהוא מייחס לסוגיה.

לצד זאת, גיבוש מתווה חדש מהווה לתפיסתו את המפתח לשער שעשוי להוביל לשינויים מרחיקי לכת באזור. בראש ובראשונה עסקה תוביל להפסקת אש ממושכת בעזה, וככל הנראה תסלול את הדרך לגיבוש הבנות עם חיזבאללה להפסקת אש גם בצפון ולהשגת כוחות הארגון צפונית לליטני, באופן שיאפשר את חזרת עשרות אלפי התושבים לבתיהם.

עסקה גם תמנע, לפחות בחודשיים-שלושה הקרובים, מבצע ברפיח שבראייתו טומן בחובו פוטנציאל להסלמה רחבה ולפגיעה קשה באוכלוסייה במרחב. עסקה גם עשויה להניח את התשתית לקידום תוכניתו הגדולה של ביידן, שבבסיסה ברית בין ישראל למדינות ערב ונורמליזציה עם סעודיה כנגד הציר הרדיקאלי בהנהגת איראן. זאת, לצד קידום שינויים עמוקים במערכת הפלסטינית, ובכלל זאת אופק מדיני לקידום הרעיון של שתי מדינות לשני עמים.

עד כמה האיומים על צווי מעצר נגד בכירי המדינה ממלאים תפקיד ברצון של ביידן לעסקה?

לטענת ד"ר הר-צבי, נראה כי לתפיסתו של ביידן, עסקה שתוביל להפסקת אש עשויה למנוע, לפחות בטווח הזמן המידי, את קידום המהלכים המשפטיים נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק ובבית הדין הפלילי הבינלאומי. מדובר בתהליכים המשקפים איום ממשי למדינת ישראל ועל כן הדרך להתמודד איתם עוברת לגישתו של ביידן דרך הפסקת הלחימה ומתן מענה למצוקות ההומניטאריות ברצועה.

זאת, בייחוד נוכח העובדה, שביידן בניגוד לטראמפ, רואה חשיבות רבה בשיתוף פעולה עם מוסדות בינלאומיים, ואינו מוכן לאמץ גישה נוקשה כלפיהם. בהקשר זה יוזכר כי ממשל ביידן גם ביטל את הסנקציות שהטיל בזמנו טראמפ על התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי.

עד כמה הבחירות לנשיאות והמהומות בקמפוסים ממלאים תפקיד בשאיפה של ביידן לעסקה?מאז תחילת המלחמה ביידן היה נכון לספוג ביקורת פוליטית מצד חוגים במפלגה הדמוקרטית נוכח תמיכתו החד משמעית בישראל. אמנם תמיכתו נותרה איתנה, כפי שניתן לראות באישור חבילת הסיוע בסך 14.6 מיליארד דולר. ברם, גם ביידן מבין כי כל עוד המלחמה תמשך, קיימת סבירות גבוהה כי גם המהומות בקמפוסים יימשכו.

כמו כן, מעמדו בקרב הצעירים וגורמים אחרים (בעיקר הקהילה המוסלמית) עלול לספוג פגיעה אנושה, שתשפיע על הבחירות לנשיאות, בעיקר במדינות המתנדנדות (מישיגן אחת מהן). ולכן עסקה עשויה להניב לו גם רווחים פוליטיים ותדמיתיים מבית ולסייע בשיכוך המהומות בקמפוסים.

מה הצעדים הבאים הצפויים מצידו של ביידן?להערכתו של ד"ר הר-צבי, הנשיא ביידן שואף למנוע הסלמה אזורית כרכיב מרכזי באסטרטגיה האמריקנית במרחב. זאת, לצד הרצון העז לקדם את ההסכם עם סעודיה, כבר בטווח הזמן הקרוב, בשל סד הזמנים הפוליטי בו הוא נמצא, נוכח הבחירות לנשיאות ולקונגרס, האמורות להתקיים בנובמבר השנה. למעשה, נותרו כחודשיים בלבד בניסיון להשיג את ההסכם, לפני שמערכת הבחירות נכנסת לישורת האחרונה.

ביידן מבין כי כדי להשיג את אישור הסנאט לעסקה בתקופה סוערת זו במערכת הפוליטית האמריקנית, ובעיקר את תמיכת הסנטורים הרפובליקנים, היא צריכה לכלול נורמליזציה בין סעודיה לישראל. עם זאת, כל עוד תמשך הלחימה בעזה, הסיכויים לקדם נורמליזציה כמעט ולא קיימים. על כן, צפוי כי ביידן יעמיק עוד יותר את הלחצים על כל הצדדים המעורבים בניסיון לחלץ ויתורים נוספים בדרך לעסקה המיוחלת.

לתפיסתו של ד"ר הר-צבי, ביידן מבין שהמלחמה הגיעה לצומת קבלת החלטות אסטרטגיות. על כן, הוא ינסה לעשות ככל שביכולתו כדי למנוע פניה לנתיב שעלול להוביל להסלמה רחבה, שתפגע באינטרסים האסטרטגיים של ארה"ב ובעלות בריתה במרחב, וגם תקרין לשלילה על מצבו הפוליטי מבית. דומה כי הדרך היחידה למנוע זאת היא באמצעות עסקה.

2024-05-05T03:03:01Z dg43tfdfdgfd