חשש: ישראל תיכנס לראשונה ל"רשימה השחורה" של האו"ם

בחודש הבא יתפרסם דו"ח מטעם האו"ם, שבו יוזכרו המדינות והארגונים שפוגעים בילדים באזורי סכסוך. בישראל חוששים שבפעם הראשונה, בצל המלחמה בעזה, היא תיכלל ב"רשימה השחורה" - לצד דאעש ואל-קאעידה

ההתבטאויות הרבות של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נגד ישראל, במיוחד בצל המלחמה, מעלות את החשש שלראשונה היא תיכלל ב"רשימה השחורה" שמונה מדינות הפוגעות בילדים באזורי סכסוך.

בחודש הבא צפוי להתפרסם דו"ח שנכתב על ידי שליחת האו"ם לילדים ואזורי מלחמה, וירג'יניה גמבה, ובישראל פועלים מאחורי הקלעים בניסיון לשכנע את האו"ם לתקן את העיוותים הרבים שכלולים בטיוטה. 

ההערכה בישראל היא שהשנה, נוכח העוינות של המזכ"ל גוטרש וההטיה שלו, ישראל תוכנס לרשימה, לצד ארגוני טרור כמו דאעש, אל-קאעידה, בוקו חראם ועוד. לפי הערכות גוטרש יכניס גם את חמאס לרשימה.

גם בשנה שעברה היה מאמץ לשינוי הטיוטה, במסגרתו שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אירגן ביקור בישראל ופגישה עם הרמטכ"ל דאז אביב כוכבי. בזכות עבודה מאומצת ישראל אכן נשארה מחוץ לרשימה השחורה.  

על המדינות והארגונים שנכללים ברשימה לא מוטלות סנקציות מיידיות, אולם החשש המרכזי הוא שאם ישראל תיכלל ברשימה, ייפתח עוד צוהר לקידום יוזמות בינלאומיות נגדה, כמו חרמות של חברות מסחריות או חברות נשק. 

בתוך כך, נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו, מימש אתמול (יום רביעי) את איומו לניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ישראל - והודיע על המהלך הדרמטי בצעדה גדולה של תומכיו שנערכה בבירה בוגוטה. בכך מצטרפת קולומביה לבוליביה, שהודיעה על ניתוק היחסים עם ישראל בגלל המלחמה כבר בתחילת נובמבר. 

"אנחנו ננתק את היחסים הדיפלומטיים עם מדינת ישראל, כיוון שיש לה נשיא (כך במקור - א"א) שהוא רוצח עם", הצהיר גוסטבו בפני ההמונים בבירה הקולומביאנית. גוסטבו הוסיף כי מדינות העולם לא יכולות להיות "פסיביות" אל מול האירועים המתרחשים בעזה.

2024-05-01T21:35:30Z dg43tfdfdgfd