גורם מדיני על החשש מצווי מעצר בינ"ל: "החלטה שתצית גל אנטישמיות קשה"

גורמים ישראלים וזרים אמרו היום (שני) ל"ניו יורק טיימס" כי בישראל מאמינים שבית הדין הפלילי הבינלאומי יוציא צווי מעצר נגד בכירים, וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בין האנשים שיוזכרו בהם. כמו כן בבלומברג דווח על פי מקורות יודעי דבר כי וושינגטון ובעלות בריתה חוששות שפקודות המעצר עלולות לסכן את הסכם הפסקת האש עם חמאס.

רעידת אדמה מדינית? "מדינות באירופה צפויות להכיר במדינה פלסטינית בקרוב"ההרס ברצועה: מערכות הבריאות בעזה קרסו, לא ניתן לספור את המתים

על רקע החששות, שליחת ארה"ב לאו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה שבית הדין הפלילי הבין-לאומי הוא "עצמאי", ושעבודתו נעשית "ללא מגע או הפרעה מאת ארה"ב".

גורם מדיני ישראלי מסר בשיחה עם מעריב: "אם ה-ICC יקבל החלטה שערורייתית להאשים את ישראל בפשעי מלחמה, הוא יצית גל אנטישמיות אדיר בעולם ויסכל הסכם להשבת החטופים. אזרחי ישראל דוחים על הסף את הניסיון לפגוע בצה״ל ובזכותה של ישראל להגן על עצמה. כפי שהטרור של איראן ושלוחותיה לא מנע מאיתנו להילחם בטרור בעוצמה, כך גם הליכים משפטיים  אבסורדיים ב-ICC לא יפגעו בנחישותנו להשיג את מטרות המלחמה, ולפעול בכל דרך כדי להדוף את אויבינו ולהבטיח את עתיד המדינה".

תפילה להחזרת חטופים (צילום :אבשלום ששוני)

33 מתוך 133: באשר להקלת העמדות של ישראל בנוגע לעסקה, במשך חודשים דרשה ישראל מחמאס לשחרר לפחות 40 בני ערובה - נשים, אנשים מבוגרים ואלה שחולים במחלה קשה - כדי להבטיח הפסקת אש חדשה. כעת, ממשלת ישראל מוכנה להסתפק ב-33 בלבד, כך לדברי הבכירים, שדיברו בעילום שם על מנת לדון בנושא הרגיש, ל"ניו יורק טיימס".

השינוי נבע בחלקו מהעובדה שישראל מאמינה כעת שחלק מ-40 החטופים מתו בשבי, כך אמר אחד הגורמים הרשמיים. ישראל צמצמה את מספר בני הערובה שהיא רוצה שחמאס ישחרר במהלך השלב הראשון של הפסקת אש חדשה בעזה, לדברי שלושה גורמים ישראלים.

נזכיר, כי בעזה חטופים כעת 133 ישראלים.

בתוך כך, בכיר ישראלי אמר כי עדיין מחכים לתשובת יחיא סינוואר לעסקה, אבל שמשלחת ישראלית מקצועית בדרג עבודה צפויה לצאת מחר למצרים להמשך שיחות על עסקת החטופים, כך דיווח ברק רביד ב"וואלה!". שני גורמים אחרים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי משלחת תצא רק לאחר תשובת ארגון הטרור. כזכור, חמאס טרם הגיב לבקשת תגובה על הצעת ישראל והאם היא תשלח נציגים לשיחות בקהיר.

בדיווח של אל חדאת' הסעודי נטען, כי ביקור המשלחת הישראלית בקהיר מחר - תלוי בתגובת חמאס להצעת עסקת החטופים. שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר בסיום פגישתו עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בסעודיה, כי הם "קוראים לישראל ולחמאס לעשות ויתורים", ובאשר לעסקה המסתמנת אמר כי הם "חשים אופטימיות לגבי ההצעה המוצעת, שלוקחים בחשבון את עמדות שני הצדדים. מחכים להחלטה הסופית".

בלינקם אף הוא התייחס לעסקת החטופים העומדת על הפרק וטען: "עומדת בפני חמאס הצעה נדיבה בצורה יוצאת דופן - עליו להחליט מהר. מקווה שיקבל את ההחלטה הנכונה".

כזכור, ע"פ ההצעה המצרית, כוחות צה"ל יסוגו משמעותית ממסדרון נצרים ותתאפשר חזרת עזתים לצפון הרצועה עם חופש תנועה בצירים המרכזיים צפונה. כמו כן, ההצעה כוללת הפסקת אש שתכלול שחרור חטופים ושחרור אסירים. תקופת רגיעה הינה ללא שחרור חטופים ואסירים. בחמאס נטען כי לאחרונה, מצרים הפכה להיות מעורבת בהרבה בכל הקשור למגעים בנוגע להגעה לעסקה אפשרית.

בתוך כך, לאחר שמשלחת חמאס הגיעה לקהיר על מנת למסור את תשובתה להצעה להפסקת הלחימה ולשחרור חטופים ישראלים, גורם בכיר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות AFP הצרפתית כי "אין מחלוקות מהותיות עם הצעת ישראל", ועיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי דיווח כי המשלחת הישראלית הוזמנה אף היא לקהיר, על מנת לקצר הליכים בהגעה להסכמות.

2024-04-29T15:34:55Z dg43tfdfdgfd