חמאס הודיע שפניו לעסקה, השאלה היא אם גם נתניהו

חמאס הודיע שפניו לעסקה, השאלה היא אם גם נתניהו

ייתכן כי ראש הממשלה לא מעוניין בעסקה בעיתוי הנוכחי, אך יכול להיות שהאיום בכניסה קרקעית לעיר הוא מנוף לחץ אחרון על חמאס. "אם נתניהו רוצה עסקה, זאת פחות או יותר העסקה הטובה ביותר שאפשר לספק כעת", אמר גורם שמעורה במשא ומתן

May 07th, 06AM May 07th, 12PM

הכרזת חמאס כי הוא מקבל עליו את המתווה העדכני לעסקה לשחרור החטופים תפסה את הדרג המדיני בהפתעה. מאתמול (יום שני) עסקו ראש ה-CIA ויליאם ברנס וראש ממשלת קטאר עבד אל-רחמן אלתאני בניסוח מסמך הפשרה שמגדיל את מרחב הגמישות של חמאס בעסקה על חשבון עקרונות שהציבה ישראל. "ההצעה היא אותה הצעה, השינויים הם מינוריים", אמר ל"הארץ" גורם זר שמעורה בנוסח, "הכדור נמצא עכשיו בידיים של נתניהו".

קבינט המלחמה החליט, בינתיים, שלא להחליט. בדיון טלפוני לילי השרים סיכמו על שליחת משלחת ישראלית למצרים כדי לדון בקידום היוזמה, אך לא הורו על הפסקת ההכנות לתקיפה ברפיח. בהודעה רשמית נמסר כי ההצעה "רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל".

בכירים ישראלים ודיפלומטים זרים גילו בחודשים האחרונים חשדנות רבה בנוגע לכוונותיו של נתניהו סביב העסקה, והתקשו לפענח מה עומד מאחורי הצהרותיו ומעשיו. "ההערכה שלנו היא שנתניהו נמצא בקרב הישרדות פוליטי, וכך צריך לבחון את המהלכים שהוא עושה", אמר ל"הארץ" דיפלומט זר שמשרת בישראל. לדבריו, "ככל שנתניהו מעמיק את הלחימה, סיכויי ההישרדות שלו כראש ממשלה גוברים. ההליכה לעסקת חטופים מסכנת את המשך הכהונה שלו משום שהפסקת הלחימה בעקבות עסקה תגדיל את הלחץ הפנימי עליו ללכת לבחירות, ותגדיל את הדה-לגיטימציה להמשך השארותו בתפקיד בציבור הישראלי ובקהילה הבינלאומית".

שיחות עם גורמים שונים שרטטו שני הסברים אפשריים לבחירתו של נתניהו לקדם באופן משמעותי את התקיפה ברפיח, חרף האזהרות מצד קטאר והממשל האמריקאי שהמהלך עלול לפגוע בחיי החטופים ולהקשות על מימוש עסקה לחילוצם. לפי תרחיש אחד, נתניהו לא מעוניין בעסקה בעיתוי הנוכחי, ומעדיף כניסה צבאית לרפיח על פני מהלך מדיני שעשוי לשתק את המשך פעילות צה"ל ברצועה.

האפשרות השניה היא שנתניהו העמיק את האיום בכניסה לרפיח בימים האחרונים כמנוף לחץ אחרון על חמאס, בניסיון לאלץ את הארגון להתיישר ולהסכים לעסקה. אלה שמצדדים בהנחה הזאת, רואים במהלך הנוכחי של צה"ל בפאתי העיר כמבחן המשמעותי ביותר להצהרות הישראליות מאז תחילת המלחמה, לפיהן רק הגברת הכוח הצבאי על חמאס תביא לשחרור החטופים. לפי גישה זאת, פינוי התושבים ביממה החולפת, לצד סגירת ערוץ אל-ג'זירה הוכיחו את עצמם כמנופי לחץ יעילים.

מקור בסביבתו של נתניהו טען בימים האחרונים כי ראש הממשלה נאלץ לשחק משחק כפול. "אין לנתניהו ממשלה אם הוא יודיע על הפסקת המלחמה", אמר המקור. לדבריו, ראש הממשלה מוכן לדחות בכמה חודשים את המבצע המתוכנן בתמורה לשלב הראשון בעסקה ושחרורם של עשרות חטופים ישראלים. "ההצהרה שהמבצע יתקיים בכל מקרה היא הקלף שעליו הצדדים משחקים עכשיו, בתקווה שדחיית המבצע תגרום לחמאס להמר שישראל תתקשה לממש אותו ולהמשיך את המלחמה אחרי הפוגה של חודשים אחדים".

לאורך כל היום ניסו בצד הישראלי להטיל את האחריות לכשלון המגעים עם חמאס. בלשכת ראש הממשלה פרסמו הודעה לפיה "חמאס מטרפד את העסקה", ושר הביטחון יואב גלנט הבהיר להורי החיילים החטופים כי "סירוב חמאס לכל מתווה שיאפשר את השבת החטופים מחייב אותנו להתחיל את הפעולה ברפיח". גם בחמאס הדליפו לתקשורת לאורך היום שבעקבות תחילת פינוי התושבים מרפיח, הם לא יחזירו את נציגיהם לקהיר.

"אם נתניהו רוצה עסקה, זאת פחות או יותר העסקה הטובה ביותר שאפשר לספק כעת", אמר גורם שמעורה במשא ומתן

ההצהרות נאמרו על רקע הטענות הגוברות שישראל, ובעיקר נתניהו, פועלים למסמס את העסקה. גורם ישראלי אמר אתמול לניו יורק טיימס כי ישראל וחמאס התקרבו לחתימה על עסקה לשחרור החטופים, ואולם בעקבות ההודעות שפרסם נתניהו בשבת בדבר כניסה קרקעית לרפיח, הקשיח הארגון את עמדותיו. מנגד, בכיר מצרי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מטח הרקטות לעבר כרם שלום הוא זה שהוביל לקיפאון בשיחות.

לשכת נתניהו מיהרה להגיב לביקורת נגד ראש הממשלה. "הטענה שראש הממשלה נתניהו הוא זה שטרפד את עסקת שחרור החטופים, ולא חמאס, היא שקר מוחלט והטעיה מכוונת של הציבור", נמסר. "האמת הפוכה לחלוטין: החמאס הוא זה שמטרפד כל עסקה בזה שאינו זז מילימטר מדרישותיו הקיצוניות ששום ממשלה בישראל אינה יכולה לקבל, ובראשונה שישראל תיסוג מעזה ותפסיק את המלחמה, מה שיאפשר מחדש לחמאס להשתלט צבאית על הרצועה ולהתארגן לשבעה באוקטובר הבא, כפי שהבטיח לעשות".

נתניהו וראש המוסד, דוד ברנע, הבהירו במקביל בנאומים פומביים, שהם מחויבים להמשך התהליך. "הם חטפו את אחינו ואחיותינו ועדיין מחזיקים במחצית מהם במרתפים חשוכים", אמר ראש הממשלה בטקס ביד ושם. "אנו נחושים להוציא את כולם מהתופת האפלה הזאת, הן את החיים והן את החללים. אנחנו מחויבים להשיבם הביתה למשפחותיהם, ולשים קץ לסיוט המתמשך שלהן. ליבנו איתם". לדברי ברנע, המשמש כראש צוות המו"מ הישראלי, "מצווה עלינו להשיב את החטופים והחטופים ממנהרות המוות בעזה. הבסיס המוסרי של החזרתם הביתה הוא עמוק ומחייב את כולנו. המוסד, ואני בראשו, נהפוך כל אבן על מנת להשיבם הביתה אלינו, לאהובים שלהם, למשפחה שלהם, לבתיהם, לארץ ישראל".

כעת, בפעם הראשונה במגעים, ההצעה עברה קודם את מבחן חמאס ורק לאחר מכן הועברה לעיונה של ישראל. גורמים שמעורים במגעים העריכו שישראל תתקשה לדחות על הסף את המתווה, למרות המחלוקות. "אם נתניהו רוצה עסקה, זאת פחות או יותר העסקה הטובה ביותר שאפשר לספק כעת", חתם גורם שמעורה במשא ומתן.

2024-05-07T03:14:27Z dg43tfdfdgfd