התחזית ליום השואה: גשום וקר מהרגיל | כל הטקסים

אירועי יום השואה יחלו ב-10:00 בצפירה בת שתי דקות, כשבמהלך היום צפוי לרדת גשם בצפון ובמרכז, מלווה בסופות רעמים, כשגם בצפון הנגב ייתכן גשם מקומי. משעות הצהריים הוא ייחלש. יהיה קר מהרגיל, בעיקר בדרום. אלו הטקסים

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה יחלו הבוקר (שני) בשעה 10:00 בצפירת דומיה בת שתי דקות ברחבי הארץ לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ובהמשך יתקיימו כמה טקסים עד לעצרת הנעילה בבית לוחמי הגטאות בשעה 19:30. זו התחזית הצפויה להיום:

צפוי לרדת גשם מידי פעם בצפון ובמרכז הארץ, מלווה בסופות רעמים יחידות. בצפון הנגב ייתכן גשם מקומי. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל לעונה וינשבו רוחות ערות, בעיקר בדרום הארץ. במהלך היום הגשם יתרכז בעיקר בפנים הארץ ובהרים, ומשעות הצהריים הוא ייחלש ויתמעט בהדרגה. 

הטמפרטורות החזויות היום והלילה: ירושלים 12-22, תל אביב 18-23, חיפה 16-20, צפת 11-17, קצרין 13-23, טבריה 18-27, נצרת 14-21, עפולה 14-24, בית שאן 17-28, לוד 17-24, אשדוד 17-24, עין גדי 20-31, באר שבע 16-26, מצפה רמון 14-22, אילת 21-34.

אירועי יום השואה

בשעה 10:02 יתקיים טקס הנחת הזרים באוהל יזכור במוזיאון יד ושם בירושלים בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, ניצולי שואה ונציגים של ארגוני שורדים.

בשעה 11:00 ייפתח טקס "לכל איש יש שם" שבו יוקראו שמות קורבנות השואה ויונחו זרים על ידי הציבור הרחב. הטקס ייערך באוהל יזכור ביד ושם, ובמקביל גם במשכן הכנסת בחסות יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. חברי הכנסת ובאי הבית יוזמנו להדליק את נר היזכור עם כניסתם למשכן בין השעות 08:00 ל-11:00, ואוחנה ידליק נר יזכור ב-08:30.

ב-11:00 ייפתח בטרקלין שאגאל הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם", שיתקיים בכנסת זו השנה ה-35 וייערך בסימן "ראו, היו קהילות ואינן עוד: הקהילה היהודית ושברה". הטקס ייפתח בהדלקת שישה נרות זיכרון על ידי שורדי שואה ובני משפחותיהם:  שורדת השואה דיצה פוגל מלווה בבנה ח"כ צביקה פוגל; שורד השואה לוי צאודרר מלווה בבנו רון ובתו חנה; שורדת השואה רינה צ'צ'קס אקסלברד מלווה בנכדיה איה, דויד ועידו; שורד השואה בן ציון חדד מלווה בנכדו ח"כ אלמוג כהן ובתו מלי; שורדת השואה ציפורה פייבלוביץ' מלווה בנכדיה מלכה ואלדד בארי ונינתה חן; ושורד השואה מרדכי ברזילי מלווה בבן הזוג של נכדתו ח"כ בועז טופורובסקי ובתו שפרה.

לאחר מכן יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, שרים, חברי כנסת, ראש העיר ירושלים משה ליאון ויו"ר הנהלת "יד ושם" דני דיין יקראו משמות נספי השואה.

ב-13:00 יתקיים טקס האזכרה הממלכתי באוהל יזכור, ובין 11:00 ל-16:00 יודלקו נרות זיכרון בכיכר גטו ורשה בשיתוף עמותת "שם ונר". ב-13:15 יתקיימו סיורים מודרכים לקהל הרחב במוזיאון לתולדות השואה בעברית ובאנגלית, כשהרישום אליהם הוא באתר האינטרנט של יד ושם. ב-17:30 תתקיים עצרת תנועות הנוער בפארק ההנצחה בקעת הקהילות שבקצה המערבי של יד ושם, בהשתתפות מאות חברי תנועות הנוער. ב-18:45 תתכנס עמותת "דורות ההמשך - נושאי מורשת השואה והגבורה" בבית הפלמ"ח בתל אביב.

ב-13:00 יתקיים טקס האזכרה הממלכתי באוהל יזכור, ובין 11:00 ל-16:30 יודלקו נרות זיכרון בכיכר גטו ורשה בשיתוף עמותת "שם ונר". ב-13:30 יתקיימו סיורים מודרכים לקהל הרחב במוזיאון לתולדות השואה בעברית ובאנגלית, כשהרישום אליהם הוא באתר האינטרנט של יד ושם. ב-17:30 תתקיים עצרת תנועות הנוער בפארק ההנצחה בקעת הקהילות שבקצה המערבי של יד ושם, בהשתתפות מאות חברי תנועות הנוער. ב-1800 תתכנס עמותת "דורות ההמשך - נושאי מורשת השואה והגבורה" בבית הפלמ"ח בתל אביב.

בשעה 14:00 שעון ישראל ייפתח בפולין מצעד החיים, מהאירועים המרכזיים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה אשר יציין השנה 36 שנים להיווסדו - בהשתתפות אלפי צועדים מרחבי העולם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש בנאומו בעצרת הפתיחה הממלכתית ליום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם כי "מחבלי החמאס טבחו, התעללו, אנסו, וחטפו, אך אני מבקש לחדד - מתקפת הטרור המחרידה ב-7 באוקטובר לא הייתה שואה. לא בגלל היעדר הכוונה להשמיד אותנו, אלא בגלל היעדר היכולת לעשות זאת. כי הכוונה היא אותה כוונה. הנאצים חתרו לחסל את היהודים עד האחרון שבהם. מרצחי החמאס מונחים על-ידי אותה מטרה בדיוק. בחדר ילדים בעזה ששימש כמאחז טרור חיילינו מצאו עותק של ספר השטנה של היטלר, מיין קאמפף".

נשיא המדינה יצחק הרצוג הזכיר בנאומו את סיפורו של שורד השואה נפתלי פירסט, שנכדתו מיקה שרדה את טבח 7 באוקטובר, ואמר כי "מחזות 7 באוקטובר טלטלו את כולנו, והדהדו בלב כולנו את זוועות השואה. גם עבורי, התיאורים של אימהות שהשתיקו תינוקות לבל יבכו ויסגירו את מקום מחבואם, של ילדים שנקרעו מהוריהם ושל רוצחים נתעבים – שראו בנאצים מודל לחיקוי, ועינו, שרפו וטבחו משפחות שלמות - הדהדו את הנוראים שבקורות עמנו. אבל במיוחד ביום הזה, אני מבקש שנקשיב קשב רב לדבריו של נפתלי, שלאחר הטבח אמר לנכדתו מיקה כך, ואני מצטט: 'זה דומה, זה מפחיד, אין מילים לתאר את האכזריות הזאת, אבל זה לא אותו דבר. זו לא שואה'. שואה שנייה לא תהיה'". 

הנשיא הדגיש: "ואכן - זו לא שואה. 7 באוקטובר לא היה שואה מפני שיש לנו היום את מדינת ישראל, ואת צבא ההגנה לישראל. על אף שתוצאות האסון והתדהמה עדיין הולמות בנו, אנחנו לא שוכחים שיש לנו את מה שאחינו הנספים בשואה יכלו רק לחלום עליו, רק לדמיין: מדינה וצבא משלנו. צבא שגם כעת נלחם במערכה שעוד לא תמה – על ביתנו הלאומי. בית של עצמאות ממלכתית. אני אומר זאת באמונה שלמה וזכה - למרות האסון והאבל שעדיין מכים בנו: את הבית הזה שום דבר לא יוכל להחריב. את העם הזה, העם שלנו, שעבר את השואה הנוראה מכל, ובנה לעצמו קוממיות במולדתו 2,000 שנים אחרי שהוגלה ממנה בכוח הזרוע – שום דבר לא יוכל להכחיד".

2024-05-06T02:41:55Z dg43tfdfdgfd