השתקה ב-RAI ו"פשיזם זוחל": ר"מ איטליה מואשמת ב"צנזורה נגד השמאל"

לרגל יום השחרור מהשלטון הפשיסטי היה אמור תאגיד השידור האיטלקי לשדר מונולוג של הסופר אנטוניו סקוראטי, שבו התכוון לטעון כי איטליה לא למדה לקח מפשעי העבר שלה, ולתקוף את ג'ורג'ה מלוני, שלמפלגתה שורשים נאו-פשיסטיים, על שטרם גינתה בבירור את הפשיזם. השידור בוטל, והאצבע המאשימה הופנתה לראש הממשלה, שמכחישה: "פשוט לא רצו לשלם לו שכר חודשי על נאום של דקה"

איטליה מציינת היום (ה'), ה-25 באפריל, את יום השחרור שלה מהכיבוש הנאצי ומהשלטון הפשיסטי, אולם הפגנות ענק שהתקיימו אתמול ברחבי המדינה ובהן כאלה שניסו להשוות בין הכיבוש הפשיסטי לבין "פשעי ישראל נגד הפלסטינים", עוררו הדים רבים. זאת גם על רקע סערה גדולה שפרצה השבוע בארץ המגף על רקע חשד להשתקה פוליטית ברשות השידור האיטלקית לגבי לקחי ההיסטוריה סביב אשמתה ואחריותה של איטליה בפשעי הפשיזם, השואה ובכלל פשעי מלחמת העולם השנייה. 

במוקד הסערה ראש הממשלה ג'ורג'ה מלוני, מנהיגת מפלגת "האחים של איטליה" הימנית קיצונית ובעלת השורשים הפוסט-פשיסטיים. מאז כניסתה לתפקיד, מלוני זכתה ללא מעט שבחים בזירה הבינלאומית על הפרגמטיזם שלה, העמדה המאוד פרו-אירופית נוכח המלחמה באוקראינה, וההתנערות שלה מההשפעות הרוסיות על מפלגות הימין הקיצוניות השונות בזירה האירופית. כמו כן, היא הפגינה כישורים דיפלומטיים בינלאומיים רבים שזכו להבאת כבוד ממנהיגי האיחוד האירופי האחרים, כולל מהממשל האמריקני, וכך גם עמדתה הנחרצת לצד ישראל מאז פרצה המלחמה ב-7 באוקטובר. 

אלא שבאיטליה פנימה מלוני מואשמת כי היא מנסה, באמצעות חברי מפלגתה ומפלגות ימין קיצוניות אחרות שבקואליציה, להנחיל "פשיזם זוחל" במוסדות השלטון. מלוני, שגם אתמול ציינה כמובן באופן רשמי ובראש מורכן את שחרור איטליה מהפשיזם, מואשמת במקביל כי הפעילה צנזורה חסרת תקדים בתאגיד השידור הציבורי האיטלקי, RAI, כנגד קולות בולטים מהשמאל.

הסערה שפרצה השבוע נבעה כתוצאה מהחלטת RAI לבטל שידור מתוכנן ומאוד נצפה ומסורתי של מונולוג של אחד הסופרים המוערכים והמפורסמים כיום באיטליה ובעולם כולו, אנטוניו סקוראטי. זה תכנן לשאת מונולוג בן 4 דקות על הפשיזם ועל העובדה כי איטליה עדיין לא למדה את הלקח ולא התמודדה כראוי עם פשעי העבר שלה, כמו גם התכוון במונולוג לבקר בחריפות את מלוני עצמה על כך שהיא מסרבת עד היום באופן ברור לגנות את הפשיזם.

ההחלטה לבטל את המונולוג עוררה מיד מהומה תקשורתית וציבורית גדולה. מלוני שעלתה לשלטון בבחירות 2022 עם קואליציית ימין-ימין קיצונית, הממשלה הימנית ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, ספגה ביקורת רבה בשנתיים האחרונות על ניסיונותיה להחזיר לאיטליה מנהגים וחוקים אפלים מהעבר, ואיטליה בכלל מואשמת על-ידי היסטוריונים רבים במדינה עצמה כי עד היום לא באמת הפיקה לקחים מהעבר הפשיסטי בדומה לדרך בה גרמניה התנערה ולמדה והשתנתה מאז שלטון הנאציזם. 

מלוני התנערה מההחלטה של רשות השידור RAI לבטל את המונולוג של סקוראטי ואמרה כי אין לה מושג מה קורה ב-RAI ומה הסיבה, וכי הבינה כי "הסיבה היא שב-RAI פשוט לא רצו לשלם לסופר המפורסם סכום של 1,800 אירו על הקראת המונולוג, שזה עבור חלק מאזרחי המדינה שכר חודשי, על נאום של דקה".

סקוראטי עצמו הכחיש אתמול בריאיון ל"דר שפיגל" הגרמני את הטענה הזאת ואמר כי היא מגוחכת, וכי המונולוג אמור היה להימשך 4 דקות, שזה זמן מסך רב מאוד, וכי הסכום אמור היה להיות משמעותית נמוך יותר. "הבנתי מהם שהבעיה הייתה בתוכן", אמר סקוראטי אתמול. סקוראטי התכוון לדבר על התחנות המרכזיות של הפשיזם באיטליה ולשאול בסוף "האם יורשי ההיסטוריה ההיא יכירו בפשעים האלה?", והגיע למסקנה ש"לצערי, הכול מצביע על כך שהם לא", כשהוא מפנה אצבע מאשימה כלפי מלוני ומפלגת השלטון שלה.

אחרי שנודע על ביטול המונולוג מיהרו רוב העיתונים במדינה לפרסם אותו במלואו, ומלוני עצמה פרסמה אותו בסופו של דבר בעמוד הפייסבוק שלה, כנראה כניסיון להרחיק את עצמה מהסערה ומהאשמה. בעוד מלוני עושה הכול כדי להרחיק את עצמה ציבורית מהשורשים הנאו-פשיסטיים של מפלגתה, ואף הידקה משמעותית את הקשרים שלה עם הקהילה היהודית באיטליה והביעה תמיכה יוצאת דופן בישראל בחודשים האחרונים, יריביה משמאל ממשיכים לתקוף אותה חזק על סירובה להכריז על עצמה כ"אנטי-פשיסטית".

גם היום, בפוסט שפרסמה, מלוני לא השתמשה במונח "אנטי-פשיסטית", אבל היללה את יום השחרור כסמל ל"סיום הפשיזם וכמה שהביא לשובה של הדמוקרטיה למדינה". עוד כתבה: "אנחנו מדגישים שוב את כל הסלידה שלנו ממשטרים טוטוליטריים ואוטוריטריים. אלה של אתמול, שדיכאו את עמי אירופה והעולם, ואלה של ימינו, שלהם אנחנו נחושים להתנגד באחריות ובאומץ". 

בתאגיד השידור RAI פתחו בינתיים בחקירה פנימית כדי להבין כיצד התקבלה ההחלטה לבטל את המונולוג של סקוראטי. עיתונאי RAI הודיעו היום כי יפתחו השבוע בשביתה לאור ההאשמות ההולכות וגוברות נגד רבים מהם שהתאגיד הפך להיות שופר שלטוני. הטענות האלה התחזקו מאוד בחודשים האחרונים, אחרי שהתברר כי בשלל תפקידי מפתח הוצנחו גורמים פוליטיים תומכי הימין הקיצוני, כמו גם עיתונאים ימניים שקיבלו רצועות שידור בולטות לעומת עיתונאים המזוהים עם השמאל שתוכניותיהם בוטלו.

2024-04-25T14:15:19Z dg43tfdfdgfd