הקבינט דן בעסקה: הפלונטר הקטארי - וההצעה המצרית

בישראל אומרים שקטאר לא סיפקה את הסחורה, ומתכוונים לשים את מלוא כובד המשקל על הציר המצרי - גם לקראת פעולה ברפיח, שמצריכה שיתוף פעולה מלא עם קהיר. במצרים טוענים: "קיימת דחייה בינלאומית של פעולה ברפיח - שעלולה להביא לאסון". בחמאס מתבצרים במו"מ - אך מנסים לאותת על שינוי

קבינט המלחמה התכנס היום (חמישי) לפני כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב לדיון בעסקת חטופים, כשגורמים מדיניים בכירים אומרים שישראל נוטה לעזוב את ציר התיווך הקטארי - ולשים את מלוא כובד המשקל על הציר המצרי. בזמן כינוס הקבינט נערכה מחאה מול הקריה בתל אביב, ועל מסך ענק הוקרן הסרטון שבו נראה החטוף הירש גולדברג-פולין בשבי חמאס

קטאר, אומרים בישראל, לא סיפקה את הסחורה. היא לא הפעילה את הלחץ שנדרש ממנה, בין אם בסגירת חשבונות של בכירי חמאס-  ובין אם בהגליית משפחות הטרור. בשורה התחתונה, טוענים, קטאר לא הפעילה את כל מנגנוני הלחץ שהייתה יכולה כדי להחזיר את החטופים הביתה. 

על הרקע הזה, וגם לקראת פעולה עתידית ברפיח שמצריכה תיאום ושיתוף פעולה מלא, כובד המשקל במו"מ עובר מבחינת ישראל למצרים. קבינט המלחמה ידון היום במסלולים ומתווים חדשים לקידום עסקת חטופים, שבלעדיה כניסה לרפיח נראית כמתקרבת ובאה; ולכן, לצד ניהול המו"מ ומרכיבים חדשים שיונחו על השולחן, הרגל נותרת חזק על דוושת הגז הצבאי. פעולה ברפיח, אומרים בישראל, היא הכרחית ונדרשת - וגם תוביל ללחץ צבאי כבד על חמאס להסכים לעסקה.

בינתיים, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר ביקרו אתמול בקהיר ונפגשו עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. המטרה הישראלית הייתה להרגיע את החששות של המצרים שפעולה צבאית ברפיח תביא לנהירה של אוכלוסייה לתוך שטח מצרים, כחלק מהתיאום המדובר. 

מקורות מצרים אמרו לערוץ אל-ערבי כי "קהיר דנה עם ראשי המוסד והשב"כ ברעיון להתגבר על המחלוקות בנוגע למשא ומתן בתמורה להקפאת הפעילות ברפיח. ראשי המוסד והשב"כ ידונו בהצעות המצריות עם קבינט המלחמה ויחזירו תשובה לקהיר. קהיר הציגה הצעה חדשה לחידוש עסקת החטופים על בסיס מסגרת פריז. קהיר מנהלת מגעים אינטנסיביים כדי למנוע מישראל לבצע פעולה צבאית ברפיח".

גם באל-חדת' פרסמו כי מצרים הגישה יוזמה למשלחת הישראלית "להקפיא את הפלישה לרפיח בתמורה להתנעת המשא ומתן". עוד נכתב כי מצרים העבירה למשלחת הישראלית את הצעת חמאס להפסקת אש מוחלטת של שנה בתמורה להפסקת התקיפות של ישראל.

דובר משרד החוץ המצרי, אחמד אבו זיד, אמר הלילה כי "קיימת דחיה בינלאומית של פעילות ברפיח, מכיוון שהיא עלולה להביא לאסון הומניטרי שאיש לא יכול לשאת". אבו זיד הוסיף כי כל ניסיון "לפוצץ" את המצב בעזה ולהגביר את הלחץ על הפלסטינים מביא למתח ביחסים עם הצד הישראלי, אך המתח הזה לא יעצור את מצרים מלהמשיך בתקשורת עם כל הצדדים כדי לנסות לפתור את המשבר. לגבי הסכם השלום אמר כי הוא יציב לאורך שנים ויש מנגנונים שעוקבים אחרי יישומו, כמו גם מנגנונים שמסוגלים לטפל בהפרות של ההסכם.

ובתוך כך, מי שהתייחס היום למגעים היה בכיר חמאס חליל אל חיה, שבריאיון לסוכנות הידיעות AP טען כי אין לארגון הטרור סיבה להגיע לעסקה ללא הבטחה לסיום המלחמה ונסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה. הוא אף טען כי ארגונו יסכים להפסקת אש של חמש שנים עם ישראל, ואף להתפרק מנשק אם תוקם מדינה פלסטינית בגבולות 67'. 

מבחינת אל-חיה, נראה כי מדובר בשינוי כיוון רטורי מכוון, על רקע המגעים שמנסה להוביל ארה"ב להסדר שיכלול גם נורמליזציה עם סעודיה ופתח למדינה פלסטינית, ורצון של חמאס לא להישאר מאחור. אל-חיה גם טען שחמאס מעוניין להצטרף לאש"ף - שהוא הנציג הבינלאומי הלגיטימי של הפלסטינים. אמנת חמאס, נזכיר, קוראת להשמיד את ישראל, והיא לא השתנתה חרף ההצהרות שמטרתן ככל הנראה יחסי-ציבור בלבד - ואולי גם שהיית קבע בטורקיה, במקום בקטאר

אחרי קבינט המלחמה יתכנס גם הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב, לראשונה זה 12 ימים, והשרים יעודכנו בתוכניות של הצבא. ככל הידוע, הקבינט לא יידרש לאשר החלטות מאחר שהוא כבר אישר את שלבי פעולת צה"ל והסמיך את קבינט ניהול המלחמה להחליט על עיתוי השלבים, ובכללם הפעולה ברפיח. 

למעשה, עד לרגע זה הדרג המדיני לא נתן "אור ירוק" לצבא להתחיל בפינוי האוכלוסייה לקראת הפעולה ברפיח - על אף שצילומי לוויין חשפו כיצד הוקמה "עיר אוהלים" חדשה ליד חאן יונס, שמיועדת לקלוט את העקורים. הצבא מצידו לוחץ על הדרג המדיני לבצע את הפעולה, שנועדה להשמיד את הכוח הצבאי המשמעותי האחרון של חמאס ברצועה - לצד גדודים ספורים שנותרו במרכזה. 

ההערכה בישראל היא שפעולה ברפיח תגביר את הלחץ על חמאס ותקדם את הסיכויים לעסקה. בשני הקבינטים ידונו השרים גם ב"יום שאחרי" רפיח, כחלק מהתוכניות ל"יום שאחרי" בעזה כולה. 

גורם מדיני שב ואמר אתמול (רביעי) כי מי שדחה עד כה עסקה לשחרור חטופים זה חמאס. לדבריו, "זה לא רק ישראל אומרת, גם ארה"ב אומרת את זה. בלינקן אמר את זה בכבודו ובעצמו. לבוא ולהאשים את ישראל זה אבסורד. ישראל מוכנה לעשות הכול, כולל לשחרר מחבלים עם דם על הידיים, ולאפשר חזרת אוכלוסייה לצפון עזה".

הגורם המדיני הוסיף: "אסור לשכוח שמדובר בארגון טרור אכזרי, זה לא הבנק השווייצרי. כל בקשה שהוצגה בפני ישראל נענתה בחיוב, כולל החזרה לצפון הרצועה, אבל יש גבול. חמאס פשוט לא רציניים. הם רק על הישרדות, ולא רוצים להיפרד מהקלף הכי חשוב שזה החטופים שנשארו, ומנסים לייצר לחץ פנימי וכאוס בישראל". 

2024-04-25T06:13:57Z dg43tfdfdgfd