הצבא האמריקאי יצייד מטוסי קרב בטייס מבוסס AI עד 2028

חיל האוויר האמריקאי הציג לתקשורת את התקדמות תוכנית הקמת טייסת מטוסי קרב F-16 הנשלטים על ידי בינה מלאכותית. הניסויים הראו שהטכנולוגיה מאפשרת ל-AI לנצח אפילו טייסים ותיקים. התוכנית כוללת הקמה של כוח בן 1,000 מטוסים

ניסוי שנערך לפני כשבועיים בבסיס חיל האוויר האמריקאי אדוארדס כלל קרב אוויר בין שני מטוסי F-16 כאשר אחד נשלט על ידי בינה מלאכותית והשני על ידי טייס אנושי. כדי להוסיף חטא על פשע, מזכיר האווירייה האמריקאי פרנק קנדל היה בתא הטייס של המטוס הרובוטי בעת הטיסה. המטרה של הפנטגון היא להכניס את המטוסים הראשונים לשירות החל מ-2028 ולהגיע לצי של כ-1,000 מטוסים בשלב הראשון. הבחירה ב-F-16 אינה מקרית, מדובר במטוס שנמצא בכמויות גדולות במלאי של הצבא האמריקאי ושבכל מקרה אמור לצאת לגמלאות עם הכניסה המסיבית של מטוסי ה-F-35 לשירות. 

על פי הדיווח של סוכנות AP, בינה מלאכותית נחשבת כטכנולוגיה הכי משפיעה על מטוסים צבאיים מאז שהוכנסה לשימוש טכנולוגיית החמקנות בשנות ה-90. עם זאת AI מוטס עדיין לא נחשבת לטכנולוגיה בשלה. ידרשו עוד שנים רבות כדי להבין כיצד ניתן למנף אותה בהקשרים צבאיים, בעיקר בהתחשב בעובדה שהרגולציה על שימוש בבינה מלאכותית בקרב עדיין לא ברורה לחלוטין.

"אנחנו חייבים שתהיה לנו את הטכנולוגיה הזו, מדובר בסיכון לאומי אם לא תהיה לנו אותה", הצהיר קנדל לעיתונאים במהלך הניסוי. בסוג של אירוניה, ה-F-16 מבוסס AI מכונה Vista (כמו גרסת ווינדוס הגרועה ביותר לדעת רבים - ר"ק). אבל על פי החיוך של קנדל כשירד מתא הטייס לאחר שעה מלאה של טיסת ניסוי מול טייס אנושי במטוס F-16 יריב, ניכר שהוא כבר מאמין ביכולות של ה-AI גם לנהל קרב ואפילו "להחליט האם לירות או לא את הנשק שלו. 

הרעיון ש-AI תהיה אמונה על ההחלטה לירות או לא על אויב או יריב נחשבת לקו אדום כיום. מומחים לנשק ובינה מלאכותית וכן קבוצות של פעילים הומניטריים מצביעים על הסכנות הרבות שישנן בהחלטה הזו. כך למשל קשה להעריך איך בינה מלאכותית תחליט לירות או לא. אופן הסקת המסקנות של מערכות AI עדיין לא ברור לגמרי ומבוסס על תהליכים שלמפעילים אין יותר מדי גישה אליהם מהרגע שהזינו לה את המשימה. זו גם אחת המגבלות שעומדות בפני הפצה גלובלית של מכוניות אוטונומיות למשל. סכנה אחת היא שה-AI תחליט להטיל פצצות ללא התייעצות עם שולחיה למשל, או שהיא תגיע למסקנה שגויה לגבי מטרות ותתקוף בלי אזהרה תוך סיכון בלתי מעורבים. בקיצור, מדובר בבעיה אתית ואנושית סבוכה, גם לבני אדם.

עם זאת עבור קנדל מדובר במערכת שתמיד תהיה תחת פיקוח אנושי. הסיבה למעבר לשימוש ב-AI במערכות נשק מתקדמות כמו מטוסי קרב היא, כמו בהרבה מקרים בהיסטוריה, תוצאה של מרוץ חימוש. גם סין משקיעה המון כסף ומשאבים בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית בכלל, ומטוסים ללא טייס אנושי בפרט. חיל האוויר האמריקאי אמנם מתקדם וגדול, אך הוא עדיין מבוסס על שימוש בטייסים בשר ודם ומדובר במשאב מוגבל, בוודאי בהשוואה למשאבי כוח האדם הסיניים. חיל האוויר הסיני למשל צפוי לעקוף את מקבילו האמריקאי מבחינת סד"כ כבר בשנים הקרובות, וגם שם מפתחים מערכות נשק מבוססות בינה מלאכותית.

בין התסריטים האפשריים במלחמה בין ארה"ב לסין למשל הוא תקיפה מסיבית של מטוסים לא מאוישים על הראשונה. עלויות ה-F-35 או ה-F-22 לא מאפשרות לייצר מספיק מטוסים לחסום תקיפה מסיבית של מאות מטוסים בבת אחת. מטוסים ללא טייס מבוססי AI ושמבוססים על פלטפורמות כגון ה-F-16 הן הדרך, כך לפי הממשל. לארה"ב יש יתרון עצום על סין בדבר אחד - נתוני אימון של קרוב למאה שנים של קרבות אוויר. מדובר במידע שמסייע לאמן את הבינה המלאכותית להתמודדות בעולם האמיתי. לאמריקאים יש גם גישה לנתונים של בעלות בריתה מה שמייצר מאגר נתונים עצום שמזריק ל-AI ידע וניסיון שלסין פשוט אין בנמצא. גם לא לבעלות בריתה. איראן, רוסיה או צפון קוריאה לא ניהלו מספיק קרבות אוויר במטוסי סילון מודרניים, בוודאי ביחס לארה"ב.

קרב האוויר הראשון בו השתתפה ויסטה היה בספטמבר שנה שעברה. ואולם מאז התנהלו עוד עשרות קרבות כאלה שאיפשרו לאמן את המודל לרמה כזו שהוא הצליח אפילו להפיל טייסים אנושיים בכמה קרבות. לטייסים אגב זה כנראה מאוד מוזר שהם עסוקים בלאמן את מי שעשויה יום אחד להפוך אותם ללא רלוונטיים. עם זאת ברור גם להם שאין ממש ברירה בנושא שכן סביר להניח שהם לא ירצו למצוא את עצמם בשמיים מול חיל אוויר יריב שלו מטוסי AI משלו. 

2024-05-07T14:55:39Z dg43tfdfdgfd