הערכה בצה"ל: הרמטכ"ל יעסוק גם במינוי ראש אמ"ן הבא

למרות הביקורת, בצבא מעריכים שהרצי הלוי יהיה זה שימנה את מחליפו של האלוף אהרון חליוה - שהתפטרותו נחשפה בערב החג ב-ynet

כחלק מהשבת השגרה לצה"ל בצל המלחמה, הכוללת גם סבבי מינויים, בצבא מעריכים כי הרמטכ"ל הרצי הלוי יעסוק גם במינוי של ראש אמ"ן הבא במקומו של אלוף אהרון חליוה, שפרישתו עקב מחדלי 7 באוקטובר נחשפה בערב החג ב-ynet

הלוי צפוי לעסוק במינוי מאחר שצה"ל עדיין נמצא בלחימה, הכוללת משימות חדשות שמתקרבות ברצועת עזה - שיימשכו עוד שבועות ארוכים - וכן לנוכח האפשרות של מבצע בלבנון. מסיבה זו יש למנות גם חברים במטה הכללי בתפקידים משמעותיים, בהם ראש אמ"ן.

אחרי פרישתו של חליוה, נזכיר, טען שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי הרמטכ"ל הנוכחי לא יכול להיות זה שימנה את המחליפים של הקצינים שיפרשו בעקבות המחדל. "זו הזדמנות לשינוי אמיתי ותיקון בבניית הפיקוד הבכיר בצה"ל, ולכן אסור שהרמטכ"ל ואלו שכשלו יהיו אלה שממנים את המחליפים שיהיו בדמותם ובצלמם", אמר. "צריך פיקוד חדש מבין המפקדים שהוכיחו את עצמם תחת אש כדי להקים צבא גדול, התקפי וקטלני".

הביקורת הקשה מצד סמוטריץ', שהטיל את האחריות למחדל 7 באוקטובר על הדרג הביטחוני "שלא העיר" לטענתו את הדרג המדיני, עוררה ביקורת נגדית מהאופוזיציה, בטענה שסמוטריץ' עצמו ושאר חבריו לקואליציה מסרבים לקחת אחריות על חלקם באסון. "הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו. השאלה היא מתי אתם תיקחו אחריות ותתפטרו? על-פי אותו היגיון, גם אסור שחברי ממשלת המחדל שכשלו - יהיו אלה שממנים את הפיקוד הבכיר הבא של צה"ל", אמר למשל ח"כ מיקי לוי מיש עתיד. 

בעקבות התפטרותו של חליוה, שיעזוב את תפקידו רק לאחר מינוי מחליף וחפיפה מסודרת, ההערכות הן שקצינים בכירים נוספים בדרגת אלוף יתפטרו בשל חלקם במחדל, ולכולם יהיה צורך למנות מחליף. לפיכך הסוגיה גדולה הרבה יותר מאשר מינוי מחליף רק לראש אמ"ן, ולמעשה גם הרמטכ"ל וראש השב"כ צפויים בעצמם לפרוש בשלב מסוים. מצד אחד, ברור שהמטכ"ל צריך להמשיך ולתפקד, וכל עוד הלוי לא מתפטר - הוא הרמטכ"ל; מצד שני, הדרישה להכניס "דם חדש" אל צמרת קבלת ההחלטות בצבא תקשה על הלוי להיות זה שימנה את המחליפים.

2024-04-25T12:02:36Z dg43tfdfdgfd