הסכמת חמאס לעסקה ממלכדת את נתניהו

הסכמת חמאס לעסקה ממלכדת את נתניהו

הודעת חמאס על קבלת הצעת המתווכות התקבלה בהפתעה על רקע המשבר במגעים בימים האחרונים. הדרג המדיני מעלה טענות סרק נגד נשיא ארה"ב ביידן על נטישת ישראל. ובזמן שישראל משגרת שוב משלחת לקהיר, צה"ל מגביר את הלחץ הצבאי וכובש את מעבר רפיח

May 07th, 06AM May 07th, 11AM

ההודעה של חמאס אמש (שני) על קבלת הצעת המתווכות לעסקת חטופים תפסה את ישראל בהפתעה. בימים האחרונים נקלע המו"מ על העסקה למשבר חמור. אתמול בבוקר אף דרש צה"ל מכ–100 אלף תושבים פלסטינים לפנות את בתיהם בפאתים המזרחיים של רפיח, במה שנראה כהכנה לפלישה לעיר. אבל אז חל מהפך בעמדת חמאס, שהודיע למצרים ולקטארים על הסכמתו לעסקה. העסקה אמורה לכלול בשלב ראשון שחרור של 33 מ–132 החטופים שבהם מחזיק חמאס בתמורה להפסקת אש ולשחרור מאות אסירים פלסטינים. לשם כך דרושה, כמובן, גם הסכמה ישראלית. בינתיים כבש הלילה צה"ל את מעבר רפיח מצדו הפלסטיני, והשתלט על מסדרון באורך כ-3 וחצי קילומטרים בחלקו הדרומי של ציר פילדלפי בגבול הרצועה עם מצרים. גם את המהלך הזה צריך לראות על רקע המשא ומתן על העסקה.

סימן השאלה הגדול לגבי העסקה נוגע לאופי הפסקת האש. כבר כמה חודשים שהמכשול העיקרי בפני עסקה נוגע לדרישת חמאס שזו תכלול נסיגה של כל כוחות צה"ל, לצד הפסקה מוחלטת של הלחימה. חמאס גם ביקש באחרונה לעגן את הסיכום בערבויות מצד ארצות הברית, בעיקר לנוכח ההצהרות החוזרות ונשנות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדבר כוונתו להורות לצה"ל על כיבוש רפיח. בדרג המדיני בישראל טענו אמש כי ייתכן שהמצרים והאמריקאים הגיעו להבנות עם חמאס מאחורי גבה של ישראל, תוך עדכון ההצעה המצרית שעליה הגיבה ישראל בחיוב לפני כשבועיים. שעות לאחר הודעת חמאס, לשכת נתניהו הודיעה על שליחת דרגי עבודה למתווכות למען מו"מ ובמקביל, צה"ל החל לפעול ממזרח לרפיח.

זה נראה כאיתותים ראשונים מכיוונו של נתניהו, בדבר כוונתו לדחות את ההצעה, לאחר התשובה החיובית מחמאס (שעדיין איננו יודעים בדיוק מה טיבה). רק לפני יומיים טענו ראש הממשלה ודובריו שהתקשורת הישראלית טופלת עליו אשמת שווא בדבר הכשלת המגעים, בשעה שהקיפאון לדבריו כולו באשמת חמאס. כעת, מסתמן שהוא שוב עומד לתת תשובה שלילית. המהלך ינומק בהרבה טיעונים על הצורך להבטיח את תבוסת חמאס, ובטענות מפוקפקות על נכלוליות אמריקאית (כלפי אותו ממשל שבחודש שעבר העניק לנו סיוע ביטחוני מיוחד בסך 14 מיליארד דולר). בפועל תהיה לכך סיבה עיקרית אחת: חששו של נתניהו מהתפרקות הקואליציה שלו ואובדן הבייס הימני.

בסופו של דבר, נראה שהמתווכות פעלו בהתאם להגדרת תפקידן. הן הציעו לחמאס הצעה שישראל כבר הסכימה לה, תוך מספר קטן של שינויים. אין פה קבלת עמדות של איש מהצדדים, אלא עוד הצעת אמצע קלאסית, שעדיין מותנית בהסכמה ישראלית. כאמור, הסיכוי לפריצת דרך במגעים עודנו נראה נמוך. אבל ייתכן שראשי חמאס, בתשובתם החיובית, הצליחו לתקוע טריז בין ישראל לארה"ב. משפחות חטופים רבות דרשו אמש מנתניהו לקבל את ההצעה המצרית, לנוכח תשובת חמאס, ולהתחיל בהחזרת החטופים הביתה. נותר עדיין לראות איך יגיבו שרי המחנה הממלכתי בקבינט המלחמה, בני גנץ וגדי איזנקוט, לשינוי בעמדת חמאס ולתשובתו השלילית המסתמנת של נתניהו.

ישנה חשיבות עצומה, מוסרית ואנושית, להחזרת החטופים. אבל מוטב שלא נשלה עצמנו: קבלת העסקה כעת לא תסמן הצלחה ישראלית או התקפלות חמאסית, אלא הכרה במגבלות הכוח. לא במקרה יצאו אמש אלפים לרחובות רפיח ולהריסות חאן יונס, כדי לחגוג לנוכח הידיעות על הפסקת אש אפשרית. ברור שהחגיגות מייצגות רצון אמיתי של תושבי הרצועה בצמצום הסבל שגורמת להם המלחמה. אבל בעיקר, צריך להבין שהפלסטינים לא יראו בהסכם כזה הפסד אלא הצלחה.

יותר משחשובים לחמאס כעת האסירים שישוחררו, חשוב לו לשמור על שלטונו ברצועה ולשמר את האחדות הטריטוריאלית שלה. יציאת כוחות צה"ל מהמסדרון, באמצע תהליך שחרור החטופים או בסיומו, יהיה הישג גדול עבור ארגון הטרור. חמאס והרצועה כולה הוכו קשות, והנזקים יורגשו שם לשנים ארוכות. אבל אם המלחמה תסתיים כך, זו בוודאי לא תבוסה עבורם.

רפיח עדיין בתוכנית

כל זה קורה כשברקע המהלכים בשטח הרצועה. בשעות הבוקר אתמול דרש צה"ל את פינוי השכונות והכפרים במזרח רפיח, באזור הקרוב לציר פילדלפי ולמעבר רפיח, בגבול שבין הרצועה למצרים. זהו איום אגרסיבי למדי, יום לאחר מותם של ארבעה חיילי צה"ל מירי רקטות של חמאס על כרם שלום, אבל עדיין אין זה אומר שישראל עומדת לכבוש את רפיח. תחילה הועברו הודעות לארגונים הבינלאומיים, למצרים ולירדן ואחר כך הופצו קריאות לתושבים, באמצעות כרוזים שהוטלו מן האוויר והודעות טקסט לטלפונים סלולריים. ההודעות כוונו בעיקר לתושבי האזורים הכפריים בפאתי רפיח. בשעות הבאות ניכרה עזיבה של אזרחים את האזור. הלילה החל צה"ל במתקפה שבמהלכה השתלט על מעבר רפיח.

לשכת שר הביטחון, יואב גלנט, הפיצה אמש תצלומים שלו עם בכירי צה"ל, מאשר תכניות אופרטיביות להמשך הפעילות ברצועה. גלנט הסביר אתמול, בשיחה עם הורי חטופים, כי צריך לחדש את הלחץ הצבאי כדי לחייב את חמאס להתגמש בעמדותיו. ישראל הודיעה על הגדלת "האזור הבטוח" במואסי, השטח החקלאי הסמוך לחוף הים בין חאן יונס לרפיח, במטרה לדרבן את התושבים לנוע לשם. אולם, פלסטינים ברצועה וארגונים בינלאומיים התלוננו שבאזור אין בכלל תשתיות מתאימות כדי לקלוט עוד המוני פליטים מרפיח.

בנוסף למתחים סביב העסקה, המשך פינוי כפוי של אוכלוסייה, בקרבת הגבול עם מצרים, צפוי לעורר מתח בין ישראל לבין ארה"ב ולבין המשטר בקהיר. המצרים חוששים, מתחילת המלחמה, מאסון הומניטרי גדול עוד יותר שידחק מאות אלפי פלסטינים לשטחם בסיני. בתחילת המלחמה הם הזהירו את נתניהו, לאחר שכמה שרים דיברו בכלי התקשורת על גירוש תושבי הרצועה לסיני. כל מהלך בקרבת הגבול יצטרך לקחת בחשבון תיאום מוקדם עמם, תוך מניעת חיכוך ישיר עם צה"ל.

בכירים אמריקאים, בהם שר ההגנה לויד אוסטין, חזרו אתמול על דרישתם מישראל להבטיח פינוי זהיר של תושבי רפיח מהעיר, אם צה"ל מתכוון לפעול שם. בשיחות סגורות, האמריקאים מזהירים את נתניהו בצורה בוטה יותר. אתמול התקיימה שיחת טלפון נוספת בינו לבין נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. הנשיא דרש מנתניהו לפתוח מחדש לתנועת סחורות את מעבר כרם שלום, שנסגר לאחר ירי הרקטות.

שיטה פשוטה

המשך הלחימה ברצועה מקשה מאוד על סיכום מדיני כלשהו שיעצור את הלחימה בגבול לבנון. צה"ל מוסיף להרוג, מדי יום, אנשי חיזבאללה ופעילים בארגוני טרור פלסטיניים בתקיפות שיטתיות בדרום לבנון. אבל חיזבאללה מצליח מדי פעם לגרום לנפגעים בצד הישראלי, בעיקר באמצעות שיגור טילי נ"ט והנשק האפקטיבי ביותר של הארגון באחרונה, כטב"מים מתפוצצים. כך קרה גם אתמול, בקרבת מטולה, שם נהרגו שני לוחמים במילואים וחייל נוסף נפצע קל.

חיזבאללה מפעיל בדרך כלל שיטה פשוטה, אך די אפקטיבית. תחילה נעשית גיחה של כטב"מים קטנים לצרכי צילום, המתעד במדויק את אזור הגבול ואת היעדים המתוכננים לתקיפה. אחריו נשלח כטב"ם התקפי, "מתאבד", התוקף את המטרה בהתאם למודיעין המוקדם שסופק לו. העובדה שמדובר בכלים קטנים, הטסים מרחק קצר יחסית בגובה נמוך, מקשה על צה"ל לזהות אותם ולהפילם. בחלק מן המקרים כלל לא מופעלת אזעקה לפני פגיעת כטב"מים. רוב האבדות שספגה ישראל בתקופה האחרונה בצפון היו כתוצאה מתקיפות כטב"מים. במקרים שבהם לא נשמרת משמעת מבצעית מספקת בקרב הכוחות המתגוננים, הפגיעה עלולה להיות קשה יותר.

2024-05-07T03:14:27Z dg43tfdfdgfd