המעצר המוזר של החייל האמריקני ברוסיה: "בא לבקר את החברה, היכה אותה וגנב"

בוולדיווסטוק הוארך מעצרו של גורדון בלאק, בן 34, שיצא מבסיסו בדרום קוריאה בדרך לטקסס - אבל שינה כיוון ונסע לרוסיה. שם מדווחים: הוא שהה אצל בת זוגו הרוסייה וגנב ממנה 200 אלף רובל. ברקע: המו"מ על עסקת שבויים עם ארה"ב. בתיק אחר: רוסיה עצרה אמריקני שהשתכר, טיפס דרך החלון לספרייה – ונרדם

בית משפט ברוסיה האריך היום (ג') את מעצרו של החייל האמריקני גורדון בלאק, שאמש נודע כי נעצר במדינה אחרי שהגיע אליה במפתיע לביקור פרטי. הוא יישאר במעצר לפחות עד 2 ביולי, והעונש המרבי על העבירות המיוחסות לו, גניבה והכאה, הוא חמש שנות מאסר. 

מעצרו של בלאק ב ה-34, ששמו נחשף רק הבוקר, עורר אתמול את החשש שרוסיה תנסה להשתמש בו, כמו בעצורים אמריקנים קודמים, כדי לסחוט מארה"ב עסקת שבויים, אלא שמהדיווחים שהתפרסמו בשעות האחרונות בתקשורת הרוסית עולה כי נסיבות מעצרו שונות מאלה של קודמיו: לפי העיתון "איזבסטיה" וערוץ הטלגרם "באזה", הנחשב מקורב לגורמים במשטרת רוסיה, החייל האמריקני הגיע לעיר הנמל ולדיווסטוק כדי לבקר את בת זוגו הרוסייה, ואחרי הגיעו היכה אותה וגנב ממנה 200 אלף רובל (כ-2,000 אירו), כמו גם אלכוהול. 

נציג משרד החוץ הרוסי שהגיע לדיון בהארכת מעצרו של בלאק אמר כי פרשת החייל אינה קשורה לפוליטיקה או לריגול.

אמש דווח כי החייל בלאק היה מוצב לאחרונה בדרום קוריאה, והוא היה אמור לשוב הביתה לארה"ב כדי להיות מוצב מחדש בפורט קבאזוס שבטקסס. במקום זאת הוא טס לרוסיה, ושם נעצר ביום חמישי. רוסיה עדכנה את ארה"ב על המעצר, והודעה נמסרה למשפחתו.

סוכנות הידיעות AP ציינה אמש כי לפי שעה לא ידוע אם החייל בלאק מוגדר עריק. מעצרו בא קצת פחות משנה אחרי שחייל אמריקני אחר שהוצב בדרום קוריאה, טרוויס קינג, ברח בריצה לצפון קוריאה דרך הגבול המבוצר בין המדינות. זמן מה אחר כך הודיעה פיונגיאנג על גירושו של קינג, והוא שב לארה"ב והוגש נגדו כתב אישום בגין עריקה.

במקביל להארכת מעצרו של בלאק דיווחה היום הטלוויזיה הרוסית על פרשה אחרת, שבה נעצר אזרח אמריקני אחרי שהשתכר, טיפס לתוך ספריית ילדים דרך החלון – ונרדם שם. האיש, וויליאם ראסל ניקום, הגיע לרוסיה לחופשה ושהה במהלכה עם כמה מורים שהכיר. לפי הרשויות הרוסיות, ב-2 במאי הלך לבלות בבר, וביום שלמחרת נעצר. הוא טען כי נחטף אחרי שנקלע לעימות עם חבריו בבר, אבל החוקרים טוענים כי בפועל הוא עזב במונית, ואחר כך פרץ שיכור לספרייה. הוא מואשם בחוליגניזם, ומעצרו הוארך בעשרה ימים.

בין האזרחים האמריקנים שמוחזקים כיום בכלא הרוסי ושארה"ב טוענת כי נעצרו ממניעים פוליטיים וללא הצדקה נמנים כתב ה"וול סטריט ג'ורנל" איוואן גרשקוביץ' ואיש חיל הנחתים לשעבר פול ווילאן, שנידון ל-16 שנות מאסר בגין ריגול. אף שהיחסים בין רוסיה לארה"ב נמצאים בשפל של עשרות שנים, בין השאר על רקע המלחמה באוקראינה, מאחורי הקלעים הן ממשיכות לנהל מגעים, ולפני שנה וחצי אף קיימו עסקת אסירים. במסגרת העסקה ההיא שחררה רוסיה את כוכבת ה-WNBA בריטני גריינר, שנעצרה בגין החזקת סמים בזמן ששיחקה בליגה הרוסית, וארה"ב מסרה תמורתה את סוחר הנשק ויקטור בוט. לפי דיווחים, המשא ומתן על עסקאות אסירים נוספות נמשך גם כעת.

2024-05-07T08:41:27Z dg43tfdfdgfd